StoryEditor

Microsoft sa pridal k útoku Sony

31.08.2009, 00:00
Softvérová jednotka znížila ceny najdrahších konzol Xbox 360, aby cenovo konkurovala PlayStation3.

Svetová dvojka vo výrobe konzol Microsoft znížila ceny najdrahších konzol Xbox 360 Elite v priemere o sto dolárov, čím sa dostala na rovnakú konkurenčnú cenovú úroveň ako rival Sony. Japonská firma oznámila zníženie cien konzol PlayStation3 Slim už pred týždňom. Kým v Európe sa ich cena zníži od utorka na 299 eur, Microsoft zlacnie Xbox360 Elite vo svete na podobnú úroveň. "Na Slovensku sa budú predávať za 249 eur,“ spresnil pre HN David Klepetko, ktorý je v Microsofte zodpovedný za zábavnú divíziu vrátane hernej. Podľa konateľa siete predajní Brloh Miroslava Lakatoša však lacnejšia verzia zdražie na 199 eur. "Dôvodom je vypustenie strednej verzie Pro Edition,“ podotkol pre HN. Strednú verziu firma dopredá za 249 eur.

Hoci nateraz jedine Wii, ktoré má celosvetovo najpredávanejšiu konzolu Nintendo, cenu neupravovalo smerom nadol, na Slovensku bude tiež lacnejšie. "Áno, od pondelka (dnes) klesnú ceny konzoly z 289 na 259 eur,“ prezradil pre HN Lakatoš.

Boj rivalov
Hovorca Microsoftu David Dennis pri oznámení firmy o znížení cien vyhlásil, že neopakujú po Sony a nad možnosťou zlacnenia vraj uvažovali už dávnejšie. Faktom však je, že obe spoločnosti si od nižších cien sľubujú hlavne vyššiu predajnosť. Tá sa totiž celosvetovo prepadá. Napríklad len v Spojených štátoch klesol obrat vo videohernom priemysle o 30 percent. Len v júli podľa výskumu americkej spoločnosti NPD Group klesla predajnosť o 14 percent na 8,19 miliardy dolárov. Nedarilo sa najmä Wii, kde predaj padol o 55 percent, a tiež Sony s poklesom o 46 percent. "Aj u nás predaje nasledovali medziročne všeobecný pokles maloobchodného obratu,“ priznal Klepetko s tým, že situácia sa v posledných týždňoch mierne zlepšila.

Hoci celosvetovo, najmä však v USA a Ázii, zostáva jednotkou stále Nintendo od Wii, na Slovensku sa počet ich konzol predá podľa Lakatoša nepatrne. "Ich zlacnenie u nás prichádza výlučne s lepšou cenou od distribútorov,“ dôvodí. Na našom trhu tak zostávajú hlavne dvaja rivali.

Posun v rebríčku?
Pokiaľ ide o efekt nižších cien na zvýšenie predajnosti, zatiaľ je skoro odhadovať. Ako podotýka konateľ siete Brloh, aj v prípade Sony zatiaľ dopredávajú staršiu verziu a novú PlayStation 3 Slim začnú predávať až od stredy. S tým súhlasí aj marketingový manažér PlayStation pre Českú republiku a Slovensko Andrej Dula. "Zo skúseností z predchádzajúcich znížení cien, či už pri PlayStation 2 alebo PlayStation Portable, však vieme, že dobre načasovaný a výrazný ,pricedropy‘, teda zníženie ceny, je kľúčovým nástrojom na zvýšenie predaja hernej konzoly,“ tvrdí.

Hoci si Sony uvedomuje, že predajnosť vždy stúpne pri predstavení novinky, po uplynutí počiatočného "ošiaľu“ sa vraj nikdy nevráti na pôvodnú úroveň, ale ostane na vyššej úrovni. V súčasnosti sa počítalo najmä s načasovaním na vianočnú sezónu. "Môj odhad je okolo 50- až 60-percentný nárast v predajnosti oproti minulej vianočnej sezóne, vďaka nižšej cene a novému modelu PlayStation 3,“ tvrdí Dula.

Podľa slovenských predajcov letná sezóna zatiaľ v predajnosti výrazne zaostáva za minuloročnou. Väčšina sa tiež spolieha na spomínaný predvianočný čas. "Už od zníženia starších modelov s 80 GB diskom zaznamenala Sony nárast predajnosti v niektorých obchodných reťazcoch o 300 percent,“ súhlasí aj Dula.

Ako však upozorňuje Lakatoš, na Slovensku sa predajnosť nemeria na počty predaných konzol, ale skôr hier. "Tu sú najpredávanejšie hry od Sony, a to s dvoj- až trojnásobným náskokom. Dôvodom je, že sa nedajú načierno kopírovať. Pokiaľ ide o konzoly, tých sa viac predá od Microsoftu. Xbox 360 sa predá o štvrtinu viac, ako PlayStation 3 od Sony,“ konštatuje. Posun v slovenskom rebríčku by tak zrejme ani so zmenenou cenou nemal nastať. Pokiaľ však ide o tituly, Microsoft chce už v polovici septembra predstaviť pokračovanie svojho najúspešnejšieho titulu Halo ODTS, v októbri by sa na pulty malo dostať pokračovanie karaoke hry Lips Number One Hits. Firma sa však najviac spolieha na úspech Forzy 3, podľa Klepetka je to ich najlepší závodný stimulátor, ktorý predstavia na jeseň.

menuLevel = 2, menuRoute = dennik/podniky-a-trhy, menuAlias = podniky-a-trhy, menuRouteLevel0 = dennik, homepage = false
11. november 2025 23:31