StoryEditor

Šrotovné sa skončilo. Škoda Auto utlmuje

Šrotovné v Nemecku sa skončilo a česká automobilka Škoda Auto je donútená znížiť objem výroby až o tretinu. Výrobca totiž očakáva prepad dopytu po najpredávanejších modeloch Škoda Fabia. "Negatívny efekt konca nemeckého šrotovného by sa mohol dostaviť relatívne rýchlo. Záležať bude na predzásobení v rámci Škody Auto i obchodnej siete,“ zhodnotil pre HN analytik Patria Finance Tomáš Vlk. Útlm predaja by mal nastať do štvrť roka.

V nadväznosti na to sa automobilke objavuje ďalší problém, a to prepúšťanie stoviek pracovníkov. Ako HN potvrdil hovorca Škody Auto v Čechách Jaroslav Černý, ide o agentúrny personál, o prácu by tak nemali prísť kmeňoví zamestnanci. Zatiaľ.

Fakty o Škoda Auto

2 500
Toľko ľudí by mohlo prísť o prácu

400
O maximálne toľko by mala klesnúť denná výroba Škoda Fabia

9 834
Počet predaných áut Škody Auto na Slovensku od januára do júla 2009

Prídu aj o kmeňových?
Pokiaľ sa naplnia nepriaznivé prognózy budúceho vývoja v ekonomike, prácu stratí asi dvetisíc ľudí zamestnaných prostredníctvom agentúr. Ak sa im nepodarí výpadok výroby nahradiť inými modelmi, mladoboleslavský závod začne najskôr prepúšťať práve brigádnikov. Týmto by sa zopakovala situácia z prvých mesiacov tohto roka, kedy ich zo Škody odišlo asi tritisíc.

Podľa informácií českých Hospodářskych novín vedenie firmy už intenzívne vyjednáva s odborármi o znížení výroby o tretinu, na 800 až tisíc áut denne, zo súčasných 1 200. Odbory však tvrdia, že pokiaľ tento prepad bude tretinový iba kratší čas, v ňom by ľudia mohli prejsť na iné pozície. No ak by útlm trval dlhšie a firma by nenašla nové trhy na realizáciu, v budúcom roku by mohlo dôjsť dokonca k prepusteniu ďalších 500, tentoraz kmeňových pracovníkov. Očakáva sa však zlepšenie, automobilka plánuje v najbližších mesiacoch na trh uviesť niekoľko nových modelov, ktoré sú vraj pre zákazníkov zaujímavejšie ako Fabie.

Po boome prišiel pád
Keď mnohé európske vlády zaviedli program podpory predaja nových áut - šrotovné, dopyt po vozidlách narástol, čo automaticky znamenalo, že spolu s ním musel vzrásť aj objem výroby. Už v marci tohto roka začala Škoda Auto pociťovať mierny nárast záujmu a o dva mesiace už z pásov denne schádzalo súčasných 1 200 modelov z pôvodných tisíc. Rovnako v tom čase prijala agentúrnych zamestnancov, o ktorých kvôli kríze prišla. "Zavedenie takýchto stimulov iba oddialilo riešenie problému, ktorým bol nižší dopyt. Podpora jedného odvetvia na úkor ostatných je však dlhodobo neudržateľná,“ tvrdí pre HN analytička Next Finance Ivona Hrušová.

To znamená, že automobilka po boome vládnych podpôr prichádza práve o tú časť výroby, ktorú zvýšila a prepúšťa takmer identický počet ľudí, aký prijala po zavedení šrotovného.

Užšie výhľady
Škoda Auto by mala v tomto roku mala predať asi 600-tisíc áut, čo je o desatinu menej ako vlani. Hrubý zisk by sa mal stenčiť o polovicu na päť až sedem miliárd korún (196 až 274 miliónov eur).

menuLevel = 2, menuRoute = dennik/podniky-a-trhy, menuAlias = podniky-a-trhy, menuRouteLevel0 = dennik, homepage = false
07. december 2025 17:43