General Motors pravdepodobne nepredá svoju nemeckú divíziu Opel. Dôvodov, prečo by tak mohol konať, je viacero. Hlavným faktom zostáva, že americký gigant sa snaží zabrániť predaju technológií do Ruska, kde by mu v krátkej budúcnosti mohla vyrásť silná konkurencia, najmä pod rukami ruského oligarchu Olega Deripasku. Nemecká vláda si však už svojho víťaza vybrala -- konzorcium rakúsko-kanadského výrobcu Magna, ruského výrobcu áut Gaz a tamojšej banky Sberbank. No proti nim General Motors bojuje. Najnovšie však zmenil stratégiu a chce si Opel ponechať. Rozhodnúť by sa malo zajtra.
Niekoľko prekážok
Najväčší problém pre General Motorsje práve zapojenie spomínaných dvoch ruských spoločností. Tvrdí, že pri rokovaniach vystupovala do popredia iba Magna a s ňou boli uzatvorené aj predbežné dohody, no Gaz a Sberbank boli iba v úzadí. Magna je totiž jedným z najväčších dodávateľov v automobilovom priemysle a spolu s Olegom Deripaskom, ktorý vlastní Gaz, sa stávajú pre GM až príliš silným súperom. Magna spolu s Gazom a štátnou bankou by ovládli ruský trh, na ktorom poťahuje nitkami premiér Vladimír Putin a s tak silnou kartou, akýou Opel je, by neskôr prenikli aj do ostatných krajín.
A to nielen v objeme výroby i predaja, ale rovnako aj z hľadiska vývoja a výskumu, pretože práve to mu doteraz umožňovalo držať krok s technickými inováciami, ktoré sú doménou nemeckých a japonských automobiliek.
Proti predaju Rusom sa GM snaží bojovať vládnymi zbraňami. Podľa denníka The Wall Street Journal sa GM plánuje obrátiť na vlády krajín Španielska, Británie a Poľska, v ktorých má Opel závody a žiadať od nich ako výpomoc jednu miliardu eur. Úspech tohto kroku je však takmer nulový. "Nemyslím si, že by bolo pre GM ľahké získať od týchto štátov nejakú podporu," potvrdil pre HN partner Redbaenk Michal Mišun.
Strategické kroky
Politické tlaky v Nemecku pred tohtomesačnými voľbami však spôsobili, že General Motors, ktorý nesúhlasí s Nemeckom pretlačovanou Magnou, začal krajinu vydierať zablokovaním celého predaja a ponechania si svojej divízie. "GM nevylučuje kolaps v rokovaniach a mohol by sa snažiť divíziu zachrániť sám," povedal pre agentúru DPA zdroj blízky automobilke.
To znamená, že GM sa rozhodol pre strategický krok a prehodnotil svoje budúce fungovanie. Keďže už dnešný GM nie je taký, ako sme ho poznal, prešiel bankrotom a je oddlžený, má širšie vízie na rast. "Odpadla mu teda prioritná nutnosť rozpredávať aktíva, aby ma na splátku dlhu. Z toho vyplýva, že ak by sa Opla zbavili, prišli by o svoju najlepšie predávanú značku v Európe a stali by sa tak iba americkým výrobcom bez globálnych ambícií," hodnotí Mišun.