StoryEditor

Kamionistom berie kšefty zahraničie

02.09.2009, 00:00

Autobazáre plné ťahačov, kamiónov a dodávok ponúkajú najširší výber za posledných niekoľko rokov. Obdobná situácia je aj na stránkach všetkých lízingových spoločností. Kríza zdecimovala kamiónovú dopravu a spečatila osud slabých firiem. "Myslím si, že v oblasti dopravy je samotným úspechom prežiť s čo najmenšími škrabancami a v neposlednom rade už dnes hľadať nové rozvojové programy, aby nás čas rastu zastihol konkurenčne pripravených," prezradil Ján Kuchta, člen predstavenstva logistickej spoločnosti TI Ferest.

S cenami dole
Pokles priemyselnej produkcie a následne znížený dopyt po službách prepravných spoločností zintenzívnili konkurenčný boj medzi prepravcami. Jeho priamym výsledkom bol prepad cien, ktoré podľa mnohých zainteresovaných dosiahli svoje dno. "Pokles cien dopravy bol badateľný už počas celého roku 2008 vzhľadom na prebytok dopravných kapacít. Ďalší pokles cien však už nepredpokladáme," predpovedá Juraj Ďurkovič, obchodný riaditeľ LKW spoločnosti Šped-Trans. "Cenu za dopravu negatívne ovplyvnila kríza, v niektorých prípadoch je medziročne nižšia až o 15 percent," prezrádza Šarlota Švarcová, referentka dopravy spoločnosti Red.trans. Podľa jej slov musela spoločnosť pre zlú platobnú morálku viacerých klientov začať využívať služby inkasnej spoločnosti.

Zahraničná konkurencia
Situáciu domácim prepravcom komplikuje podľa Petra Formela, obchodného riaditeľa spoločnosti Abonex, lacná zahraničná konkurencia. "Je to fakt nepochopiteľné, za aké ceny je niekedy konkurencia ochotná realizovať niektoré prepravné relácie," hovorí nechápavo Formela. Prepravcovia z okolitých štátov využívajú nižšie ceny pohonných látok aj odlišné legislatívne úpravy. "Dopravným spoločnostiam by pomohlo zníženie dane z motorových vozidiel, prípadne vytvorenie profesionálnej návratky spotrebnej dane pre cestnú nákladnú dopravu, tak ako je to v ostatných krajinách Európskej únie," uvažuje o možných východiskách Pavol Reich, generálny tajomník Česmadu.

Popri celom rade negatívnych dôsledkov možno nájsť na zlej situácii aj optimistické hľadiská. "Za pozitívny možno označiť vývoj cien nafty, tá oproti minulému roku klesla o 21,3 percenta," uvádza Švarcová. Prepravcovia prehodnotili svoju firemnú filozofiu a ponúkajú svojim stálym zákazníkom zvýhodnené služby so snahou udržať osvedčenú klientelu. Prvé náznaky rastu zaznamenali v Šped-Trans, naďalej však zostávajú realistickí a za úspech budú považovať aj prepad na úrovni 15 percent oproti minulému roku.
O ďalšom smerovaní celého segmentu prepravcovia hovoriť nechcú. "Momentálne je ďalší vývoj ťažko predvídateľný, určitý mierny nárast sa objavil v mesiacoch jún -- júl, zapríčinený hlavne štátnymi stimulmi v eurozóne a taktiež spracovaním skladových zásob firiem z počiatku roka. Osobne si myslím, že až začiatok budúceho roka nám ukáže pravú tvár tejto krízy," hovorí Kuchta.

menuLevel = 2, menuRoute = dennik/podniky-a-trhy, menuAlias = podniky-a-trhy, menuRouteLevel0 = dennik, homepage = false
11. november 2025 12:13