StoryEditor

Naše automobilky čaká rýchlejší štart ako české

06.09.2009, 17:37
Slovenský Detroit je vo fáze stabilizácie, prepúšťanie zrejme nehrozí, avšak väčšie oživenie príde až o rok.

Automobilky si čerpajú svoje dni slávy, ktoré im prinieslo zavedenie šrotovného v krajinách Európy. Ako nám potvrdzuje hovorca žilinského závodu Kia Motors Slovakia Dušan Dvořák, ich spoločnosť je asi na dva mesiace s objednávkami „za vodou“. „Momentálne máme objednávky na september a október. Hoci za celý druhý pol rok predpokladáme podobný objem výroby v porovnaní s minulým rokom, čísla určí až záujem ľudí,“ hovorí pre HN Dvořák.

Keď matky rozhodujú

Otázkou ostáva, či sa automobilkám podarí zaplniť aj zvyšok roka tak dobre, ako mesiace august, september či október, keďže efekt zo šrotovného je na konci. Partner v spoločnosti Redbaenk Richard Kovář si myslí, že šrotovné pre automobilový priemysel už nehrá zásadnú úlohu. „Automobilkám sa podarilo naštartovať výrobu, pričom sa momentálne dostávajú do fázy stabilizácie. Vplyv postupného ukončenia šrotovného v jednotlivých krajinách bude v dosahu na automobilový priemysel eliminovaný pozvoľným nábehom ekonomiky,“ vysvetľuje Kovář. Avšak podotýka, že väčšie oživenie v automobilovom priemysle by mohlo prísť až v druhej časti budúceho roka. Naše automobilky budú taktiež zrejme viac ovplyvnené globálnymi strategickými rozhodnutiami materských koncernov ako české. „V Česku sa očakáva väčšia stabilita produkcie vzhľadom na zázemie, ktoré tu má Škoda Auto. To však môže znamenať i to, že nárast výroby na Slovensku bude rýchlejší ako v Českej republike,“ podotýka Kovář.

Kia súboj o nový model prehrala

Kia Motors Slovakia poskytla prácu stovke Slovákom. Dôvodom je výroba novej verzie Kia cee’d, zároveň už došlo k obnoveniu výrobnej prevádzky v oboch zmenách. Celkový počet zamestnancov sa tak zvýši na 2 800 ľudí. Počas pravidelnej letnej odstávky boli linky pripravené na spustenie výroby nového modelu Hyundai ix35, ktorý sa po automobiloch Kia cee’d a Kia Sportage stane tretím modelom vyrábaným v závode. Na druhej strane však zrejme prišli o výrobu modelu Hyundai i20 určeného pre európsky trh. Médiá totiž v tejto súvislosti pred časom informovali, že o výrobu, ktorá bude premiestnená z Indie, sme zápasili s Tureckom a so susedným Českom. V súčasnosti sa však z vytvorenia asi 500 nových miest a ročnej produkcie 80-tisíc vozidiel tešia práve Turci. „Výroba tohto modelu nebola plánovaná v našom závode,“ reaguje Dvořák.

Volkswagen Slovakia sa okrem stabilizácie výroby púšťa do príprav na výrobu nových rodinných áut, Space Up a Up. Firma preto zrejme v prvých mesiacoch budúceho roka prijme 1 500 ľudí. Investícia za zhruba 149 miliónov eur momentálne čaká na posúdenie vplyvov na životné prostredie. Projekt by mal byť ukončený o necelé dva roky a bratislavskému závodu prinesie zvýšenie výroby kapacity zvarovne, ako aj montážnej haly.

„Vyrábame na plný výkon v dvoch pracovných zmenách. Pre vysoký dopyt predovšetkým po vozidlách Citroën C3 Picasso sme boli od júna 2009 nútení predĺžiť o poludňajšiu pracovnú zmenu o jednu nadčasovú hodinu. Okrem toho sme zaviedli v priemere dve pracovné soboty na mesiac,“ hovorí o pozitívnej situácii v závode hovorca trnavského PSA Peugeot Citroën Peter Švec a dodáva, že momentálne neplánujú nábor ľudí, počet ich pracovníkov tak ostane na čísle asi tritisíc.

Aké sú plány našich automobiliek:

 Automobilka  Rok 2008  Plány na rok 2009
 PSA Peugeot Citroën  187 000  200 000
 Kia Motors Slovakia  201 000  170 000
 Volkswagen Slovakia  188 000  nezverejňujú

Zdroj: HN

menuLevel = 2, menuRoute = dennik/podniky-a-trhy, menuAlias = podniky-a-trhy, menuRouteLevel0 = dennik, homepage = false
07. december 2025 06:48