V tomto pôvodne silnom odvetví strojárskeho priemyslu zostali aktívne pôsobiť už len dve väčšie firmy. Prvou z nich je spoločnosť Way Industry z Krupiny, ktorá sa špecializuje na šmykom riadené nakladače značky Locust. Vyše 80 percent produkcie nosného výrobného programu umiestňuje na zahraničných trhoch. "Vývoj na tuzemskom trhu stavebných mechanizmov stále stagnuje. Investície stavebných firiem do novej techniky výraznejšie nestúpajú. Predpokladáme však mierne oživenie odbytu vďaka rastúcej stavebnej výrobe," povedal poradca generálneho riaditeľa Dušan Chamula.
Way Industry vkladá nádej hlavne do oživenia bytovej výstavby a investičných akcií vo verejnom záujme. Krupinské viacúčelové nakladače síce nie sú prioritne určené na výstavbu diaľnic, ale v rámci niektorých obslužných činností a technologických postupov môžu nájsť uplatnenie aj v tejto oblasti. Spoločnosť na tohtoročnom nitrianskom strojárskom veľtrhu predstavila nový model Locust 853, ktorý má podľa Chamulu špičkové technické parametre plne konkurencieschopné so zahraničnými výrobcami. Do konca roku plánujú predať približne 60 týchto strojov.
Ďalším zástupcom odvetvia stavebného strojárstva sú Cestné a stavebné mechanizmy z Tisovca, ktorých hlavným výrobným programom sú univerzálne dokončovacie stroje UDS. Firma v týchto dňoch začína pracovať na veľkej zákazke pre ruskú naftársku spoločnosť Transneft, ktorej dodá 43 strojov. Aj tisovský výrobca predáva takmer 80 produkcie do zahraničia, predovšetkým na trhy štátov bývalého Sovietskeho zväzu. Podľa vyjadrenia vedúceho obchodného úseku Pavla Žiláka očakávajú oživenie domáceho odbytu najmä v súvislosti s rozširovaním diaľničných úsekov, výstavbou nových automobiliek a ďalších priemyselných stavieb financovaných zahraničnými investormi. V rámci menších tuzemských stavieb by mali nájsť uplatnenie aj ich univerzálne teleskopické manipulátory, ktorých výrobu po niekoľkoročnej prestávke opäť obnovili.
Na obnovu strojového parku chýbajú stavbárom zdroje
Vzhľadom na nedostatok finančných zdrojov väčšina tuzemských stavebných firiem stále využíva aj staršie a často technicky zastarané stroje. Absencia výraznejšej obnovy strojového parku negatívne vplýva najmä na slovenských výrobcov. V uplynulom desaťročí ukončilo výrobu tohto strojárskeho segmentu viacero veľkých producentov, napríklad PPS Detva, ZŤS Dubnica nad Váhom, ZŤS Lučenec a ďalšie. Niektoré menšie firmy, ktoré nadviazali na tieto tradície, sa venujú subdodávateľskej výrobe komponentov pre zahraničných odberateľov. Na slovenskom trhu úplne absentujú výrobcovia väčších stavebných strojov používaných v bytovej a cestnej výstavbe. Výnimkou je len menšia stavebná mechanizácia, zariadenia a niektoré nástroje.
Najväčší výrobcovia a predajcovia stavebných strojov na Slovensku |
Výrobcovia |
Way Industry, Krupina |
Cestné a stavebné mechanizmy, Tisovec |
Predajcovia |
Kuhn-Slovakia, Bratislava |
Hydrex, Hriňová |
Phoenix-Zeppelin, Banská Bystrica |
Agra, Martin |
Real Stroj, Zvolen |
KLC, Lučenec |
Volvo Stavebné stroje Slovensko, Bratislava |
Moneda, Turčianske Teplice |
Norwit Slovakia, Poprad |
Menzi Muck Slovakia, Nitra |
Euroter, Piešťany |
Čemat, Martin |
Zdroj: Katalóg Agrokomplex-Výstavníctvo |