StoryEditor

Zmeny v rakúskych železniciach

29.09.2004, 00:00
Autor:
TASRTASR

Rakúske spolkové železnice (ÖBB) čaká v nasledujúcich rokoch zásadná organizačná reforma. V jej dôsledku sa do roku 2010 počet ich terajších pracovníkov, 46 000, zníži o 20 %. Jednotná firma bude rozdelená na štyri akciové spoločnosti, ktoré budú pracovať pod spoločným vedením. Železnice by mali opustiť predovšetkým úradníci.
Rakúske železnice by po reorganizácii ako holding mali byť efektívnejšie. Ich závislosť od dotácií zo štátneho rozpočtu by sa mala postupne znižovať. Kým v súčasnosti dostávajú ročne z neho 4,4 miliardy eur, čo je vyše 170 miliárd Sk, do konca tohto desaťročia by dotácie mali klesnúť o 300 miliónov eur. Prostriedky od štátu by sa mali používať na výstavbu nových tratí a údržbu jestvujúcich. Z nich sa budú hradiť straty železničných spoločností za poskytovanie nerentabilných verejnoprospešných služieb objednaných štátom.
Nemecký denník Frankfurter Allgemeine Zeitung uviedol, že hoci odborníci reformu ÖBB chvália, chýba jej stratégia rozvoja dopravy tovarov a ľudí po koľajach. Vlani napríklad počet cestujúcich prepravených rakúskymi železnicami dosiahol 277,6 milióna osôb a v porovnaní s rokom 2002 využilo ich služby o dva milióny cestujúcich menej. ÖBB čoraz viac pociťujú konkurenciu lacných leteckých spoločností. Oveľa lepšia nie je ani situácia v preprave nákladov, na ktorú sa v Rakúsku koncentrujú.
ÖBB dosiahli vlani príjmy takmer 2,1 miliardy eur. Preprava osôb priniesla do podnikovej pokladnice 1,1 miliardy a nákladná doprava 940 miliónov eur.

16. máj 2022 11:09