Známy maďarský výrobca autobusov, spoločnosť Ikarusbus, zatvorí v meste Székesfehérvár výrobný závod a prepustí 187 pracovníkov. Oznámil to zástupca firmy IrisBus, ktorá je majoritným vlastníkom spoločnosti. Ikarusbus sa dostal do problémov ešte vlani, keď musel na dva mesiace pozastaviť výrobu. Kríza pokračovala i na prelome rokov nútenou dovolenkou väčšiny zamestnancov. Zatvorenie fabriky zdôvodnili majitelia prepadom domáceho trhu s autobusmi a nedostatkom exportných zákaziek. Malú časť výroby plánujú napriek tomu zachovať a preniesť do budapeštianskeho dcérskeho závodu Ikarus Egyedi Autóbuszgyartó Kft.
Ikarusbus vznikol ako spoločný podnik Ikarus a Renault-Iveco v roku 1999 so zámerom posilniť tradičného maďarského výrobcu a pomôcť mu presadiť sa v medzinárodnej konkurencii. Firma sa však po strate ruského trhu nedokázala presadiť voči lacnejším brazílskym a tureckým výrobcom a stratila exportné zákazky. Nepomohlo jej ani 55,6 mil. HUF od štátu na udržanie pracovných miest. Výrobné náklady výrazne stúpli, uvádza sa v stanovisku vedenia firmy, ktorá tohto roku vyrobila iba asi 100 podvozkov pre Tunisko.
Ikarusu patril asi polovičný podiel na domácom trhu autobusov, no v poslednom období dopyt domácich odberateľov sústavne klesal, najmä kvôli vysokým stratám dopravných spoločností a ich blížiacej sa privatizácii. Odborníci odhadujú, že do konca roka sa predá najviac 200 autobusov všetkých značiek. Spoločnosť Ikarusbus vykázala v uplynulých troch rokoch stratu 25 mil. eur. Zatiaľ čo v roku 2001 vyrobila 638 autobusov, vlani už len 274. Tržby klesli v rovnakom období z 21,8 na 8,1 mld. HUF a súčasné zadlženie firmy presiahlo 20 mld. HUF.
StoryEditor
