StoryEditor

Bratia premieňajú šrot na bohatstvo

07.07.2003, 00:00
Málokto vie, že okrem Závodu SNP v Žiari nad Hronom vyrába na Slovensku hliníkovú zliatinu aj Kovod Trade v areáli bývalej ZŤS v Slovenskej Ľupči. "Momentálne jej produkujeme už viac ako Žiar, a to na budúci rok ešte chceme podstatne rozšíriť výrobu," hovorí obchodný riaditeľ spoločnosti Ľubomír Lepeň.

KOV DODÁVAJÚ I ODOBERAJÚ

Akciová spoločnosť Kovod Trade je zaujímavá aj inými skutočnosťami. Nevznikla privatizáciou, ale rozrástla sa z malej spoločnosti. Dvaja bratia, Branislav a Slavomír Petrovci, začali v Banskej Bystrici hneď po roku 1989 vykupovať kovový šrot a obchodovať s ním. Dodávali ho aj do neďalekej hlinikárne v Žiari. Zhruba pred desiatimi rokmi začali uvažovať o tom, že by mohli šrot taviť aj sami. Zo začiatku pretavili približne 100 ton šrotu mesačne, v súčasnosti je to už 950 ton.
"Žiarska hlinikáreň dokáže spracovať zhruba tisíc ton šrotu mesačne, no túto kapacitu využíva približne iba spolovice. Pretavuje okolo 600 ton z polotovarov. Kovod Trade má špeciálnu technológiu, pomocou ktorej môže taviť aj také materiály, ktoré iné firmy v SR nedokážu spracovať, napríklad tenkostenné fólie, spony či stery zo zlievarní. Sme teda schopní zlievarňam kov nielen dodávať, ale aj od nich odoberať výrobný odpad," vysvetľuje Ľ. Lepeň.

RECYKLÁCIA AUTOVRAKOV

Rodinná firma, ktorá začínala s dvoma pracovníkmi, dnes zamestnáva 150 ľudí v podnikateľskej skupine, ktorej súčasťou je okrem spomínaného Kovod Tradu aj Kovod Recycling na výkup, zber, triedenie a úpravu kovových šrotov na území SR, Kovod IMEX na výkup a úpravu hliníkového šrotu na území ČR, KT Servis, ktorý sa zaoberá autodopravou s veľkokapacitnými kontajnermi a službami v medzinárodnej kamiónovej preprave, a Kovod Stroj, ktorého náplňou je strojárska výroba, údržba a servis.
Napríklad Kovod Recycling má na Slovensku 18 vlastných prevádzok, pričom do roku 2006 chce ich počet zvýšiť na 30. Ročne spracúva 80 tis. ton kovových šrotov. Nielen hliníkový, ale všetok kovový vrátane medeného. Vďaka desiatkam miliónov investícií do technológie na spracovanie železného odpadu je táto firma schopná zhodnotiť aj menej hodnotný železný šrot. K ich odberateľom patrí U.S. Steel Košice, Železiarne Podbrezová, Třinecké železiarne alebo rakúska spoločnosť Voest Alpine. Ako prezradil Ľ. Lepeň, v budúcnosti majú v pláne začať aj recykláciu a zhodnocovanie autovrakov, ktorá na Slovensku prakticky neexistuje.

EXPANZIA DO ZAHRANIČIA

Spoločnosť Kovod Trade, ktorá sa zameriava na recykláciu hliníkového šrotu metódou pretavenia do hliníkovej zliatiny, v súčasnosti inštaluje nové taviace zariadenie, ktoré firme umožní spracúvať aj doteraz nespracúvané hliníkové odpady. Povedie to k rozšíreniu súčasnej produkcie z 10 tis. na 20 tis. ton zliatiny ročne. Podnik plánuje ďalej zvyšovať pridanú hodnotu a zhodnocovať šrot až po hotové hliníkové odliatky.
Táto ambiciózna slovenská firma sa snaží expandovať aj do zahraničia. Nedávno v rámci podnikateľskej misie SOPK v talianskom Terste Ľ. Lepeň hľadal firmu na kooperáciu pri výrobe, a hlavne odbyte hliníkových odliatkov. Majitelia Kovod Tradu Ľ. Lepeňa "kúpili" zo Závodu SNP, aby zaviedol vo firme controlling, ktorý študoval v Nemecku, a najmä aby namiesto obchodných firiem, ktoré predávali jej výrobky, začali obchodovať priamo so spracovateľmi ich výrobkov, pretože 90 % produkcie exportujú, z toho polovicu do Nemecka a zvyšok do Česka, Poľska, Maďarska, Rakúska a Slovinska. K ich odberateľom patria najvýznamnejšie európske zlievarne, ako je nemecký Honsel, česká Tatra či rakúsky Georg Fischer.
menuLevel = 2, menuRoute = dennik/podniky-a-trhy, menuAlias = podniky-a-trhy, menuRouteLevel0 = dennik, homepage = false
18. apríl 2024 14:24