StoryEditor

Nová Karosa Ares s nižšou spotrebou

21.11.2002, 23:00

Na pravidelnej prímestskej linke Ružomberok -- Liptovské Sliače a späť začne ako vôbec prvý svojho druhu v SR premávať bezkĺbový veľkokapacitný autobus Karosa Ares dlhý 15 metrov. V stredu ho zástupcovia výrobcu, českej spoločnosti Karosa, a. s., Vysoké Mýto, odovzdali novému majiteľovi -- SAD Ružomberok, ktorá je spolu s SAD Dolný Kubín a Liptovský Mikuláš odštepným závodom SAD, a. s., Liptovský Mikuláš. Autobus Ares v hodnote takmer 7 mil. Sk s celkovou prepravnou kapacitou 106 miest na sedenie i státie nahradí dva 16-ročné a technicky zastarané kĺbové autobusy Ikarus. Podľa riaditeľa ružomberského závodu SAD Miloša Kollára prevádzka nového typu autobusu je hospodárnejšia. V porovnaní s doteraz používanými kĺbovými autobusmi so spotrebou vyše 40 litrov nafty na 100 km Aresu stačí o 10 litrov paliva menej. Koncepčne vychádza z verzie autobusu s dĺžkou 12 metrov, ktorý Karosa ako člen skupiny Irisbus Group vyrába vo Francúzsku. Napriek svojej dĺžke má dobré manévrovacie schopnosti a SAD Ružomberok ho mieni využiť aj ako zájazdový autobus pre školy. SAD Liptovský Mikuláš plánuje svojim odštepným závodom zakúpiť ešte ďalších 5 autobusov tohto typu. Podľa manažéra Karosy, s. r. o., Bratislava, Jiřího Kalouska, sériová výroba Aresu sa začala na jar tohto roka. Dosiaľ vyrobili 25 kusov, do konca roka by k nim malo pribudnúť ďalších päť. Vzhľadom na prebiehajúcu transformáciu a následnú privatizáciu podnikov SAD predala Karosa v tomto roku na Slovensku len 90 autobusov, kým vlani to bolo o 54 viac. Celkové tržby predstavovali 470 mil. Sk. Ak sa podarí dotiahnuť avizované kontrakty s novými majiteľmi podnikov SAD, J. Kalousek predpokladá, že plánovaných 110 autobusov, ktoré by mali na slovenský trh dodať v roku 2003, sa môže aj zdvojnásobiť.

menuLevel = 2, menuRoute = dennik/podniky-a-trhy, menuAlias = podniky-a-trhy, menuRouteLevel0 = dennik, homepage = false
19. apríl 2024 11:38