StoryEditor

Ako merať televízie

Reči sa hovoria, chlieb sa je. Slovenské porekadlo úplne vystihuje situáciu, ktorá zavládla medzi televíziami v čase, keď celý trh čaká na presné peoplemetrové merania sledovanosti jednotlivých televíznych kanálov.

Peoplemetre sú bežné takmer všade vo svete a umožňujú vysielateľom - televíziám na jednej a reklamným agentúram na druhej strane - mať absolútny prehľad, o čo má divák na televíznej obrazovke záujem. Televízia podľa týchto presných dát vie dobre oceniť reklamný čas, ale aj realizovať zmeny vo vysielaní.
Spoločnosť PMT, ktorú televízie vytvorili, zatiaľ veľa nevyriešila. O peoplemetroch sa roky hovorí, zavedené však stále nie sú. Čaká sa na podpísanie zmluvy o budúcej zmluve. Tá má zaručiť, aby firma TNS SK, ktorá vyhrala konkurz na realizáciu prieskumu, začala so samotným projektom. Od podpísania zmluvy totiž potrvá približne sedem mesiacov, kým televízie získajú prvé dáta zo skúšobnej prevádzky. Spoločníci už dlhšie prešľapujú na jednom mieste a vždy sa nájde komplikácia, ktorá zavedenie merania odsunie. Nejde pritom o lacnú záležitosť. Zavedenie peoplemetrov, ktoré nahradí dnešný tzv. denníčkový prieskum sledovanosti stojí približne 50 miliónov korún. Slovensku však hrozí, že bude nakoniec mať až dve peoplemetrové merania.
Vzbúrili sa. Televízie TA3 a TV Joj sa nedávno rozhodli ísť vlastnou cestou. Najskôr 29. októbra vyzvali TV Markíza, aby "do siedmich dní pripojila svoj podpis k Zmluve o budúcej zmluve medzi PMT a výskumnou spoločnosťou TNS SK". "Ak sa tak nestane, spustíme alternatívny projekt zavedenia peoplemetrov na Slovensku tak, aby dáta boli s istotou k dispozícii počas budúceho roka," uvádza sa vo vyhlásení televízií. Začiatkom novembra tieto dve televízie skutočne založili spoločnosť SATO-EMS, ktorá by mala byť zárukou spustenia elektronického merania v druhej polovici roku 2004. "Nemôžeme naše kroky odvíjať od rokovaní PMT, ktoré zatiaľ neprinieslo garancie úspešného dokončenia projektu a dátum spustenia peoplemetrov stále odďaľuje," vyhlásil generálny riaditeľ TV Joj Milan Kňažko.
Konatelia SATO-EMS už oslovili možných dodávateľov a všetky televízie, aby delegovali zástupcov do výberovej komisie na dodávateľa. STV zaujala vyčkávací postoj, do spoločnosti však dvoch zástupcov delegovala. Ako FORMÁTU potvrdil zdroj blízky vedeniu TV Joj, malo by ísť o Jaroslava Ždiňáka a Ľubicu Štubňovú. Markíza nedelegovala nikoho. Poradkyňou v komisii má byť aj zástupkyňa Českej televízie. "Ak by sme zmluvu podpísali v januári, termín sa dá stihnúť. Len čo sa však podpis servisnej zmluvy posunie o mesiac, dva, pol roka, presunieme sa už do roku 2005 a ujde nám tak ďalší rok," argumentuje generálny riaditeľ TA3 Martin Lengyel. Na Slovensku sú teda dve spoločnosti, ktoré deklarujú záujem o zavedenie peoplemetrového merania sledovanosti.
Kto je vinný? STV, TV Joj aj TA3 označujú za vinníka zdržiavania celého procesu - Markízu. Tá sa bráni. STV totiž bude môcť od januára 2004 podnikať a Markíza chce počkať až dovtedy, kým zmluvu podpíše. Ústredný riaditeľ STV Richard Rybníček však tvrdí, že verejnoprávna televízia vie dať garancie už dnes, Markíza ich však podľa neho ako jediná odmietla. Takýmto zdržiavaním sa však celý časový harmonogram posúva.
"Vysielatelia kryjú podľa zatiaľ platnej dohody 80 % nákladov na projekt (220 mil. Sk za päť rokov). Rozdelili si ich medzi sebou podľa predbežne dohodnutého kľúča," hovorí riaditeľ Centra reklamy TV Markíza Matej Ribanský. No a jeho televízia požaduje zmluvné garancie pre prípad, že by niektorý vysielateľ odstúpil.
Dve merania. Na Slovensku sa teda pokojne môže stať, že po zdĺhavom a komplikovanom zavádzaní peoplemetrov budú nakoniec merania až dve. Riaditelia sa nezhodujú ani v tom, či to môže trh nejako ovplyvniť. "Podľa mňa to bude úplne jedno. K dispozícii budú dva súbory dát. Prečo by nemohli byť dve merania?" pýta sa Lengyel. "Bol by to problém, lebo by nastal boj o to, ktoré je presnejšie, ktoré bude akceptované. Je tu riziko, že to bude rozbité a dve agentúry sa budú hádať, ktorá to robí lepšie. Vnesie to chaos do zadávania reklamy," hovorí zasa Rybníček. Ak by sa však aj dva prieskumy rozbehli, bude úplne logické, ak sa po čase televízie zasa spoja. Minimálne kvôli nákladom vo výške niekoľkých desiatok miliónov.

01 - Modified: 2002-11-18 22:00:00 - Feat.: 0 - Title: ČSOB vydala ku koncu septembra 74 072 platobných kariet 02 - Modified: 2002-11-18 22:00:00 - Feat.: 0 - Title: Počet klientov DDP Tatry-Sympatia presiahol 215 tisíc 03 - Modified: 2002-11-18 22:00:00 - Feat.: 0 - Title: VWFS do konca októbra uzavrel zmluvy za 2,884 mld. Sk 04 - Modified: 2002-11-18 22:00:00 - Feat.: 0 - Title: Inflácia v eurozóne opäť nad dvoma percentami
menuLevel = 2, menuRoute = dennik/politika-a-spolocnost, menuAlias = politika-a-spolocnost, menuRouteLevel0 = dennik, homepage = false
20. apríl 2024 10:49