StoryEditor

Výdavky štátu by značne vzrástli

03.10.2003, 00:00
Návrh na zrušenie Spoločnej zdravotnej poisťovne i opätovné otváranie systému sociálneho zabezpečenia podľa názoru niektorých odborníkov chce využiť to, že systémy sociálneho a zdravotného zabezpečenia ozbrojených zložiek majú najlepší výber poistného, čo je naopak jedným z hlavných problémov Sociálnej poisťovne a Všeobecnej zdravotnej poisťovne.

Návrh na zrušenie Spoločnej zdravotnej poisťovne i opätovné otváranie systému sociálneho zabezpečenia podľa názoru niektorých odborníkov chce využiť to, že systémy sociálneho a zdravotného zabezpečenia ozbrojených zložiek majú najlepší výber poistného, čo je, naopak, jedným z hlavných problémov Sociálnej poisťovne a Všeobecnej zdravotnej poisťovne. Z osobitného systému sociálneho a zdravotného zabezpečenia je však hradených aj množstvo náležitostí a výkonov, ktoré sú úzko spojené len so službou v ozbrojených zboroch, či sú dokonca ich predpokladom. Tie by bolo potrebné financovať aj po zrušení osobitného systému, v ktorom sa na ne v súčasnosti aspoň čiastočne vytvárajú zdroje.
Riaditeľ Odboru sociálnej a bytovej politiky Sekcie ľudských zdrojov Ministerstva obrany SR Rudolf Martančík poukázal na to, že vojenské zdravotnícke zariadenia poskytujú nielen všeobecnú a špecifickú zdravotnú starostlivosť, ale sú tiež základom stacionárnej zdravotníckej siete pre obdobie brannej pohotovosti štátu. Na financovaní rezortných zdravotníckych sietí ministerstva obrany, vnútra, spravodlivosti a dopravy sa okrem týchto rezortov podieľa aj Spoločná zdravotná poisťovňa.
Podobne sú vojenské zotavovne zároveň záložnými lazaretmi pre prípad mimoriadnych situácií. Ich prevádzka a údržba je sčasti hradená aj z osobitného systému sociálneho zabezpečenia. Ak by štát nerezignoval z úlohy zabezpečovať vnútornú a vonkajšiu bezpečnosť krajiny, čo je možné iba prostredníctvom ozbrojených zborov, musel by tieto náklady uhrádzať priamo zo štátneho rozpočtu, čo by viedlo k nárastu jeho výdavkov. Len náklady na kompenzáciu negatívnych sociálnych dôsledkov profesionálnej vojenskej služby by podľa ministerstva obrany boli v najbližších rokoch vyššie o 500 až 800 miliónov korún ročne ako v súčasnosti. Navyše, pri každej sociálnej udalosti (choroba, staroba, invalidita, úraz, smrť) by boli vojaci alebo pozostalí po nich zabezpečovaní z dvoch systémov, čo by zase znamenalo viesť dve databázy dotknutých -- vo všeobecnom systéme a príslušnom rezorte. Teda aj ďalšie náklady.
Osobitnou otázkou sú databázy dokumentácie sociálneho a zdravotného poistenia, a teda aj zdravotnej dokumentácie príslušníkov ozbrojených síl a zborov. Problémom môžu byť predovšetkým údaje o príslušníkoch Národného bezpečnostného úradu, Slovenskej informačnej služby, vojenských spravodajských služieb a niektorých špeciálnych útvarov polície a colnej správy, ktoré musia ostať utajené.

menuLevel = 2, menuRoute = dennik/publicistika, menuAlias = publicistika, menuRouteLevel0 = dennik, homepage = false
18. apríl 2024 05:51