StoryEditor

R. Wagoner: Týždenný pracovný čas predĺžiť, ale bez zvýšenia miezd

29.10.2003, 23:00
Rozhovor so šéfom General Motors Rickom Wagonerom o nesprávnej debate o deficite, o boji o zľavy a nových stratégiách.

Boj o zľavy pri predaji áut nadobúda v USA čoraz komickejšie formy. General Motors pri niektorých modeloch ponúka zadarmo počítač. Ako dlho si ešte môžete dovoliť predávať vaše autá podobným spôsobom?
- Laptop je predsa lacný. Keby sme vystačili len s ním, darilo by sa nám oveľa lepšie. Ale teraz vážne. Americký zákazník reaguje na dobrú ponuku. My preto nerobíme nič iné, iba ponúkame balíček s počítačom a dodatočnou finančnou pomocou. To isté sa predsa deje aj v európskej ekonomike, lenže v Amerike to robíme trocha inak.

Neriskujete takými vysokými zľavami výnosy celého koncernu?
- Nemusíme vždy prijímať správne rozhodnutia, ale v tomto prípade hovoria výsledky samy za seba. Ako inak by sme mohli stabilizovať odbyt áut po teroristických útokoch 11. septembra? Naša kampaň Keep America rolling bola veľkým úspechom a znovu priviedla ľudí do našich predajní. Odkedy sme sprísnili politiku zliav, v priemere tieto stúpli pri každom predanom aute. V princípe totiž zákazníci využívajú cenové zvýhodnenia, aby si kúpili väčšie a lepšie vybavené auto.

Ale vaše výnosy sa znižujú. V druhom štvrťroku GM zarábal takmer výlučne na bankových obchodoch. Predaj áut vám priniesol maximálne 83 miliónov dolárov. Ako dlho si to ešte môže GM dovoliť?
- Naučili sme sa, že nebudeme úspešní, ak budeme americkým spotrebiteľom hovoriť, čo majú robiť. Americký zákazník chce totiž robiť obchod, chce vyjednávať.

Nemienite teda skončiť s "bláznivými zľavami"?
- Zľavy naďalej ostanú na vysokej úrovni, aj keď vychádzam z toho, že v USA už dosiahli vrchol. S prichádzajúcou konjunktúrou by mali tieto lákavé ponuky ustupovať. V Európe máte inú situáciu. Vysoké zľavy pri predaji nových áut takmer neexistovali, ale to všetko sa zmení.

Ste optimistom pri pohľade na vývoj americkej ekonomiky?
- Som veľmi optimistický. Základné údaje sú jednoducho dobré. Znovu prichádzajú investície. Je mimoriadne dôležité, že produktivita stúpla v predchádzajúcich troch až piatich rokoch priemerne o päť percent za rok. To sú predsa vynikajúce predpoklady pre rozmach.

Mnohí americkí ekonómovia sa však obávajú, že sa nepodarí vytvoriť nové pracovné miesta. Hovorí sa u vás dokonca o takzvanom "job loss recovery", čiže o rozmachu, pri ktorom sa pracovné miesta budú rušiť.
- To je zlá myšlienka. Všetky skúsenosti posledných rokov nám ukazujú, že iba rast produktivity pomáha vytvárať pracovné miesta. Možno nie okamžite, ale v strednodobom výhľade určite.

"Nevyvážate" medzitým pracovné miesta, ako sme to zažili my v Nemecku?
- S takouto stratégiou sme v 80. a 90. rokoch vytvorili v USA približne 40 miliónov nových pracovných miest. A to nie iba v takzvaných odvetviach rastu, ale aj v ostatných, napríklad pri výrobe áut. Vzhľadom na dôležitú úlohu, ktorú v Nemecku priemysel zohráva, je takýto vývoj zaujímavý aj pre vás.

Čo si myslíte o predĺžení týždenného pracovného času na 40 hodín?
- Toto prehĺbenie flexibility by bolo skutočne zlepšením. Samozrejme, bez zvýšenia miezd, aby sa celý systém znovu dostal na konkurencieschopnú úroveň.

Ste presvedčený o tom, že by takýto recept fungoval?
- Nemci sa musia rozhodnúť sami. Chcete čoraz viac profitovať zo zmenšujúceho sa koláča? Alebo to vidíte tak, že koláč musí byť čoraz väčší, aby na konci profitovali všetci: zamestnanci, podnikatelia aj štát. Vývoj v USA je predsa najlepším dôkazom toho, že to môže fungovať.

Obchodný deficit USA však rastie...
- Kľúčom je rast, a nie rozpočtové údaje. Zoberte si napríklad obrovský deficit v USA na začiatku 90. rokov, ktorý na konci storočia priniesol veľké prebytky. Hádam si nemyslíte, že sa tak stalo na základe prísnej rozpočtovej disciplíny? Bol to klasický hospodársky rast, ktorý sanoval rozpočet.

Aký je váš názor na celú Európu?
- Vychádzame z toho, že GM bude mať v tomto roku v Európe v najhoršom prípade stratu 200 miliónov dolárov. To síce nie je optimálne, ale oproti predchádzajúcemu roku to predstavuje zlepšenie o viac ako 500 miliónov. Niektoré faktory sa nevyvíjali v tomto roku priaznivo. Na prvom mieste vymenujem kurzové zmeny medzi dolárom, eurom, librou a švédskou korunou.

So Saabom, čo je po značke Opel vaša druhá európska dcéra, ste v minulých rokoch veľa radosti nezažili.
- V Saabe panuje situácia, ktorá sa s Opelom vôbec nedá porovnať. Preto sme tam nútení hľadať iné riešenia. Saab je relatívne malým výrobcom, ktorý je výrazne závislý od amerického trhu. Robí obrat v dolároch, ale nemá náklady v tejto mene. Musíme sa preto pokúsiť ponúkať viac modelov a zvýšiť predaj áut v USA, aby sa pomery vyrovnali.

Čo to konkrétne znamená?
- Mohlo by to znamenať, že by sa nové modely vyvíjali špeciálne pre americký trh a tiež by ich tam vyrábali. Keď si totiž prezriete ponuku modelov vo Švédsku, vidíte tam veľa možností predávať autá vyrábané v USA. Saab musí rozšíriť ponuku výrobkov a na druhej strane je potrebné, aby rozdelil náklady na viaceré meny.

Fiat vám určite spôsobuje veľké bolesti hlavy. Taliani aj naďalej trvajú na svojom zámere ponúknuť vám zostávajúce podiely Fiatu. Pokročili ste v rokovaniach s Fiatom?
- Už od začiatku som si osvojil jednu zásadu, o ktorej pravdivosti vás teraz hodlám presvedčiť: nehovorím o zmluve s Fiatom ani o rokovaniach s manažérmi Fiatu. Naša dohoda predpokladá, že nám koncern Fiat predá zvyšných 80 percent podielu. Ak by došlo k zmene v tomto postoji, samozrejme, by sme o tom informovali.

Rick Wagoner

Podnikanie: General Motors (GM) je najväčším automobilovým koncernom sveta. Podnik s 341 000 zamestnancami minulý rok predal do celého sveta približne 8,6 milióna áut a dodávok.

Štýl: 50-ročný manažér pôsobí uvoľnene a prirodzene. Tento dvojmetrový muž je vraj "najamerickejším zo všetkých amerických šéfov automobiliek" - tvrdia novinári z Detroitu. Miluje bejzbal a vlastní veľkokapacitné auto. Americkým je aj v obchodovaní - od svojich podriadených vyžaduje vždy lepšie výkony, aké doteraz podali.

Úspechy: Viac ako 22 rokov sa Wagoner prepracúval v GM na špičku. Prišiel rovno z Harvardovej univerzity a začínal ako finančný analytik. Neskôr riadil ako manažér z amerického štátu Delaware divízie GM v Brazílii a v Kanade a získal si povesť úspešného muža, ktorý dokáže riešiť problémy vo firme. To bolo predtým, ako v roku 2000 vystriedal Jacka Smitha na špičke automobilového koncernu.

menuLevel = 2, menuRoute = dennik/rozhovory, menuAlias = rozhovory, menuRouteLevel0 = dennik, homepage = false
25. apríl 2024 10:28