Odporcovia euroústavy v Česku budú mať predsa len šancu získať časť z 80 miliónov, ktoré vláda vyčlenila na informačnú kampaň v tomto roku. Premiér Jiří Paroubek pritom v stredu pre stanicu BBC povedal, že odporcovia na svoju kampaň so žiadnym príspevkom rátať nemôžu. "Je v záujme krajiny, aby sme prijali európsku ústavu, lebo ak ju neprijmeme, bude to mať veľmi závažné dôsledky v mnohých smeroch vrátane toho, že by sme mohli byť vyradení aj z rokovaní o finančnej perspektíve Európskej únie," vyhlásil premiér.
Riaditeľka vládneho odboru pre informovanie o EÚ Petra Mašínová však spresnila, že odporcovia nedostanú nič až na budúci rok, keď sa pred referendom -- ak sa bude konať -- rozbehne 1. mája presvedčovacia fáza kampane, na ktorú má ísť ďalších 120 miliónov. "Keď pán premiér hovoril o kampani, myslel tú v budúcom roku. V nej nedostanú euroskeptici žiadne prostriedky," obhajuje Paroubka Mašínová.
Ak vláda presadí, aby o euroústave rozhodli ľudia v referende, nemalo by podľa nej zmysel podporovať i projekty odporcov dokumentu. Ich názory odznejú už v predchádzajúcich mesiacoch. Rozhodujúca časť kampane by mala byť presvedčovacia, venovaná argumentom za prijatie ústavy. "Do konca tohto roku bude však kampaň obojstranná," povedala Mašínová.
"Je to nezmysel," komentoval plány vlády europoslanec Jan Zahradil (ODS). "Neviem, prečo sa vôbec hovorí o kampani na budúci rok, keď sme pánovi Paroubkovi jasne odkázali, že chceme referendum do konca tohto roku. Ak plánuje a považuje za hotové to, že referendum bude súčasne s voľbami do snemovne, mal by sa rýchlo prebrať a začať o referende vážne rokovať, nie pripravovať nezmyselné projekty a vyhadzovať peniaze z okna," dodal.
Koľko by v tomto roku mohli odporcovia zo štátnych peňazí dostať, nie je ešte jasné. Od júna, podobne ako ostatní, môžu žiadať o grant na projekty, ktoré budú verejnosť iba informovať o prednostiach a rizikách európskej ústavy, ale nebudú ju presviedčať, ako má voliť.
Česi budú mať možnosť oboznámiť sa s textom euroústavy počas prázdnin a začiatkom jesene v rámci informačnej fázy kampane. K dispozícii budú mať najmenej 150-tisíc výtlačkov ústavy, rokuje sa aj o vytlačení textu v denníkoch.
StoryEditor