StoryEditor

Vytvárame prvú skutočne európsku banku

28.03.2006, 00:00

UniBanka, a. s., je univerzálnym peňažným ústavom. Ako prvá na Slovensku priniesla na trh napríklad home banking, štruktúrované depozity, menovo zaistené fondy, XtraKartu či umožnenie zmeny PIN kódu k platobnej karte cez bankomat. Banka má 66 obchodných miest po celom Slovensku, dve špecializované pracoviská: hypotekárne centrum HypoDom a špecializované centrum pre malých a stredných podnikateľov BiznisDom. Vytvorila tiež sieť špecializovaných pracovísk pre privátnu klientelu, s vysoko osobným prístupom ku klientom. Majoritným akcionárom UniBanky je UniCredito Italiano S. p. A. UniBanka je členom skupiny UniCredit.
Gianni Franco Papa (1956) je podpredseda predstavenstva a zároveň prvý námestník generálneho riaditeľa UniBanky od septembra 2005. V UniCredito Italiano (UCI) začal pracovať v roku 1979 v pobočke v Miláne. V roku 1986 prešiel na Medzinárodný odbor centrály a odtiaľ v apríli 1988 na zastupiteľstvo v Hongkongu. V roku 1993 sa vrátil do Talianska, kde pôsobil až do roku 1997 v rôznych funkciách. V roku 1997 odišiel do Singapuru, kde najskôr pracoval ako námestník generálneho riaditeľa a od roku 2000 na poste generálneho riaditeľa a riaditeľa operácií UCI v Ázii, bývalej Číne/Hongkongu. V roku 2003 sa stal generálnym riaditeľom pobočky v New Yorku, ako aj riaditeľom pre Severnú a Južnú Ameriku.

Fúzia bánk UniCredit -- HVB je jedna z prvých veľkých fúzií v Európe. Aký je váš názor na budúcnosť fúzií bánk v Európe?
-- Táto fúzia vytvorila skutočne prvú európsku banku. Nová banka je veľmi silná v troch krajinách -- v Taliansku, Nemecku a Rakúsku. Stali sme sa tak najväčšou bankovou skupinou v strednej Európe -- s vyše 2 800 pobočkami a zhruba 16 miliónmi klientov. Vo finančnej tlači sa objavujú v poslednej čase špekulácie o možných fúziách, pričom sa hovorí o mnohých očakávaných cezhraničných fúziách. Keď sa však pozrieme na Európu, dnes je to vlastne jeden trh a z tohto hľadiska je bankový priemysel ešte značne fragmentovaný. Podľa môjho názoru nastane akcelerácia v spájaní bánk v Európe. Čo, samozrejme, nie je jednoduchý proces a pravdepodobne bude nejaký čas trvať. Cieľom pre každú veľkú banku je rozširovať svoj trh. Samozrejme, tento očakávaný proces bude mať dosah na stredoeurópsky región, pretože tu pôsobia veľké banky z celej Európy.
Vy ste s fúziami v Európe začali, je to výhoda alebo nevýhoda pre banku?
-- Byť prvý v nových postupoch má vždy svoje výhody aj nevýhody. Tým, že sme hráčom, ktorý v tomto prípade robí prvý krok, máme možnosť pokryť mnoho rozličných trhov so silnou prítomnosťou v strednej a vo východnej Európe. Navyše tieto trhy sú považované za trhy s najrýchlejším hospodárskym rastom v Európe a pre UniCredit je konkurenčnou výhodou, že je tu prvý. Myslím si, že počet výhod je v tomto prípade vyšší ako počet nevýhod. Vlastne ani by som ich nenazval nevýhodami, ale len istými integračnými procesmi, ktoré musíme prekonať.
Ako sa prejaví fúzia bánk UniCredito a HVB na Slovensku?
-- Na medzinárodnej úrovni sa spájajú dve banky, ktoré sú veľmi silné v strednej a vo východnej Európe -- majú tu zastúpenie v mnohých bankách. V niektorých krajinách sa tak spájajú dve alebo aj tri banky, ktoré patrili do jednej z týchto bankových skupín. Pokiaľ sa týka Slovenska, sme v štádiu predbežných príprav fúzie. Na základe poznatkov z predbežných príprav vzniknú strategické plány pre krajinu. Zatiaľ tieto dve banky na Slovensku fungujú paralelne ako dve samostatné a nezávislé subjekty.
Máte skúsenosti z pôsobenia v bankovom sektore takmer na celom svete. Sú banky všade na svete rovnaké? Také isté ako aj na Slovensku?
-- Bankovníctvo je na celom svete naozaj v zásade rovnaké, samozrejme, každá krajina má svoje špecifiká. Keď mám však porovnať banky na Slovensku s krajinami, v ktorých som pôsobil, bankovníctvo na Slovensku ponúka vysokú úroveň služieb tak pre retail, ako aj pre korporátnych klientov. Úroveň konkurencie v bankovom sektore na Slovensku je mimoriadne vysoká. Je to najmä tým, že v takej malej krajine pôsobí veľké množstvo bánk. Konkurencia je dobrá vec, lebo tlačí na banky, aby zvyšovali úroveň služieb a kvalitu produktov, ktoré ponúkajú. V konečnom dôsledku je toto prospešné pre trh, pre klientov.
Na Slovensku sú tri silné banky, potom je medzera. Mnohé menšie banky sa špecializujú. Chcete ostať univerzálnou bankou aj v budúcnosti?
-- Musíme sa vrátiť trošku späť k práve spracúvanému strategickému plánu pre Slovensko. Keď sa pozriete na celkovú štruktúru UniCredit Group -- je to univerzálna banková skupina, a preto UniBanka ostane aj naďalej svojím charakterom univerzálnou bankou. Základnou snahou bude ponúkať širokú škálu služieb a produktov tak pre retailových, ako aj pre korporátnych klientov.
Na Slovensku je stále málo malých a stredných podnikateľov. V čom im môžu pomôcť banky a prečo by mali dať prednosť vašej banke?
-- UniBanka venuje veľa pozornosti malým a stredným podnikateľom -- dôkazom je aj otvorenie špecializovaného pracoviska Biznis Dom, v ktorom im ponúkame najmä profesionálny poradenský servis a rôzne možnosti financovania podnikateľských a investičných zámerov. Našou výhodou je široká a zároveň špecializovaná škála služieb pre živnostníkov, malých až stredných podnikateľov. Je založená na skúsenostiach materskej skupiny z mnohých krajín. Máme tiež jedinečné produkty, ktoré ponúkame v spolupráci s EBOR a ktoré podnikatelia v iných bankách nateraz nenájdu -- ide najmä o poradenstvo a úvery -- napríklad špecializované úvery výlučne pre podnikateľov z malých miest a obcí.
Ako hodnotíte výsledky UniBanky za svoje desaťmesačné pôsobenie v tomto regióne?
-- Tým, že patríme do veľkej bankovej skupiny, aj výsledky UniBanky sa pričinili o dobré výsledky celej skupiny. Musím však povedať, že s výsledkami tu na Slovensku za rok 2005 sme spokojní. Nie je dôvod porovnávať situáciu pred desiatimi mesiacmi s terajšou, pretože je tu tím dobrých manažérov, ktorí si vedia dobre poradiť so situáciou v riadení banky. Situácia bola veľmi dobrá v čase, keď som prišiel a dobrá je aj teraz. Riadenie a zabezpečovanie chodu banky nie je len práca pre jedného človeka.
V porovnaní s troma najväčšími bankami na Slovensku máte menšie množstvo pobočiek. Ako chcete riešiť túto vašu konkurenčnú nevýhodu, chcete využívať viac napríklad elektronické bankovníctvo?
-- UniBanka má určite menší počet obchodných miest v porovnaní s troma najväčšími hráčmi, keď však uvažujeme v intenciách UniCredit Group, počet pobočiek je väčší. Pretože si však uvedomuje kľúčovú úlohu elektronického bankovníctva, v posledných rokoch sme vyvinuli komplexnú platformu elektronických služieb pre retailových aj korporátnych klientov, čím ponúkame širšiu škálu služieb pre našich klientov. Môžem to dokumentovať niektorými číslami. V uplynulom roku sme zvýšili počet klientov, ktorí začali používať elektronické bankovníctvo o 32 percent. Naši klienti urobili vlani pomocou elektronických služieb 3,1 milióna transakcií, čo reprezentovalo v minulom roku 52 percent všetkých bezhotovostných transakcií v banke.
Takže budete sa orientovať na elektronické bankovníctvo?
-- Orientácia na elektronické bankovníctvo je dnes absolútnou nevyhnutnosťou. Popritom však určite kladieme dôraz aj na osobný kontakt s bankárom -- ten je najmä pri sofistikovanejších produktoch pre klientov veľmi dôležitý. Preto neinvestujeme len do služieb e-bankingu, ale aj do tréningu našich ľudí, aby sa kontinuálne zlepšovala úroveň a kvalita služieb, ktoré ponúkame. To, čo je dôležité, nie je len cena produktu, ale aj úroveň služieb. Keď hovoríme o produktoch, tak porovnávame len ceny, ale ak hovoríme o produktoch, ku ktorým je pridružená lepšia úroveň služieb, som presvedčený, že každý z nás je ochotný zaplatiť trošku viac. Životnosť nového produktu je veľmi krátka, lebo za pár týždňov konkurencia skopíruje váš produkt, ale vyššia kvalita služieb je v tomto prípade tou rozhodujúcou pridanou hodnotou k produktu.
Veľkí korporátni klienti sú dôležití pre každú banku, na Slovensku takí takmer nie sú. Prichádzajú však zo zahraničia, ako ste pripravení na túto situáciu?
-- Skutočnosť, že patríme do veľkej medzinárodnej skupiny UniCredit, nám dovoľuje ponúknuť služby týmto veľkým korporátnym klientom na rovnakej úrovni, na akú sú zvyknutí doma. My sa pozeráme na celkový vzťah s našimi klientmi, a keď vstúpia s nami do kontaktu, zistia, že dostávajú služby ako kdekoľvek inde, kde naša skupina pracuje. Keď sa vrátim k vašej otázke o výhodách a nevýhodách fúzie, v tomto prípade je to určite naše plus, že sme začali s fúziou prví.
Slovensko má silný ekonomický rast, ale kapitálový trh tu nefunguje, nezabrzdí to rozvoj ekonomiky, od ktorej si aj vaša banka veľa sľubuje?
-- Tak, ako sa rozvíja hospodárstvo a veľké podnikové a finančné skupiny rastú, zvyšuje sa aj počet veľkých hráčov na tomto trhu. Táto skutočnosť pomôže aj rozvoju kapitálového trhu, ale to je, samozrejme, dlhodobá záležitosť. Prechod na euro urobí tento trh určite ešte likvidnejším a keď bude trh likvidný, príde naň viac hráčov. Nemyslím si, že by to stiahlo alebo zabrzdilo rozvoj ekonomiky.

menuLevel = 2, menuRoute = dennik/servisne-prilohy, menuAlias = servisne-prilohy, menuRouteLevel0 = dennik, homepage = false
19. apríl 2024 00:50