StoryEditor

Keď spod kapoty takmer nepočuť zvuk motora

01.11.2004, 23:00

Nedávno sme mali možnosť otestovať Peugeot 407 s najsilnejším benzínovým (trojlitrovým) motorom (HN uverejnili test 6. septembra) a s vychýreným dieselovým motorom 2,0 HDi, ktorý dosahuje výkon 100 kW. Nejdeme teraz porovnávať obe verzie, napokon ich vybavenie je približne rovnaké. Radšej sa sústredíme na skúsenosti z jazdy s dieselovým motorom, pretože sú veľmi zaujímavé. Predovšetkým upúta veľmi tichý chod motora a minimálny vnútorný hluk (vďaka príkladnej aerodynamike). Ani vplyv silnejšieho vetra sme v kabíne nijako výraznejšie nevnímali. Na minimálnom odpore vzduchu má svoj podiel tiež rozmerné, maximálne sklonené panoramatické čelné sklo, cez ktoré je dobrý prehľad všetkými smermi.
Jazda na istotu
V superlatívoch sa môžeme vyjadriť aj o podvozku a brzdách. V ostrejších zákrutách sme mohli jazdiť s istotou, aj najmenšia korekcia pri vedení vozidla sa ihneď preniesla na vozovku. A dokonca i pri nečakane prudkom manévrovaní volantom sa elektronické systémy postarali o to, aby vozidlo nevybočilo zo žiaduceho smeru. Pri teste sme sa v jednej chvíli stretli na horizonte prudkého stúpania s protiidúcim vodičom, ktorý prešiel až na našu polovicu cesty. Pri bleskurýchlej reakcii, keď sme prudko vybočili zo smeru jazdy, zostal Peugeot 407 na úzkej ceste aj pri rýchlosti 90 km/h pokojný a "neroztancoval sa".
Nadprácu robí za vodiča elektronický systém stability jazdy, ktorý inak spolupracuje i s ďalšími systémami -- proti blokovaniu kolies pri náhlom brzdení, s podporným brzdovým asistentom, protipreklzovým systémom, (bráni preklzávaniu kolies v prípade slabej priľnavosti), ako aj elektronickým rozdeľovačom brzdnej sily novšej generácie, ktorý osobitne reguluje brzdy každého kolesa.
Na stovku 3,5 litra
Pri testovaní dieselový motor akceleroval exceletne. Šesťstupňová manuálna prevodovka nám poskytovala pestrý výber možností. Napríklad v prudšom stúpaní vozidlo aj na štvrtý prevodový stupeň slušne potiahlo, takže pri predbiehaní sme sa mohli plne spoľahnúť na pohonný systém. Samozrejme, piaty a najmä šiesty stupeň je vhodný skôr pri preferovaní úspornej jazdy.
Po diaľnici a na rovine ukazoval displej pri zaradenej šestke priam neuveriteľnú spotrebu 3,5 litra na stovku. Celkový priemer sa ustálil na 7,7 l/100 km, no dosiahli sme ho pri skutočne razantnej jazde vysokou rýchlosťou. Pri tzv. ekonomickej jazde dokonca len 6,1 l, čo sa reálne približuje údaju výrobcu. Rozhodli sme sa vyskúšať aj iné režimy jazdy. Po tisícke kilometrov ukazoval displej pri celkovom rýchlostnom priemere 60 km/h spotrebu 7,5 litra nafty na 100 km. V tom je zahrnutý aj razantný štýl jazdy.
V každom prípade sa však s dieselovým Peugeotom 407 dá jazdiť úsporne. Akcelerácia sa pedálom ovláda naozaj mimoriadne jemne, takže kto sa nevie odnaučiť šoférovať s ťažkou nohou, musí sa zmieriť s vyššou spotrebou. Ale nie o veľa, spotreba sa dá udržať na hranici 7,7 litrov na 100 kilometrov. Palivo sa dá ušetriť takisto využívaním vynikajúcej zotrvačnosti vozidla.
Bezchybné "vnútro"
V interiéri dieselového Peugeota 407 vynikne na prvý pohľad bezchybná ergonómia. V anatomických sedadlách sa príjemne sedí a telo v zákrutách "nelieta". Po vypnutí motora zostávajú svetlomety niekoľko sekúnd v činnosti, aby v noci osvetlili priestor pred autom. Senzor ich rozsvieti, len čo sa zotmie. Výbornou pomôckou v stiesnených podmienkach je elektrické sklápanie vonkajších zrkadiel. Centrálne informácie zobrazuje displej, na ktorom sa údaje menia po zatlačení gombíka na páčke stieračov. Dieselová verzia 407-ky sa vyznačuje živosťou pri akcelerácii, striedmou spotrebou a príjemným, tichým chodom motora. Na dlhé cesty je veľmi vhodným vozidlom, pričom aj pri plnom obsadení sa cestuje komfortne a dostatočne svižne. Vari jedinú výhradu máme voči reflexovaniu palubnej dosky na čelnom skle. Alebo je to už test vodiča pred zavedením premietnutia dôležitých údajov (rýchlosť, spotreba a podobne) do zorného pola šoféra?

Základné technické údaje:
Peugeot 407 HDi
Motor -- dieselový 4-valec, predný pohon
Objem 1997 cm3
Výkon 100/136 kW/k
Krútiaci moment 320 Nm
Max. rýchlosť 208 km/h
Zrýchlenie 0 -- 100 km 11,0 s
Spotreba 7,7 -- 4,9 -- 5,9 l/100 km
Cena s DPH (v tis. Sk)
Základný model 764 testovaný 994

menuLevel = 2, menuRoute = dennik/servisne-prilohy, menuAlias = servisne-prilohy, menuRouteLevel0 = dennik, homepage = false
25. apríl 2024 01:51