StoryEditor

R. Konrad: Informácie o únii občanov zaujímajú

15.08.2003, 00:00

Informovanosť slovenskej verejnosti o Európskej únii, procese jej rozširovania a o integračnom procese počas uplynulých šiestich rokoch v prevažnej miere zabezpečovalo Európske informačné centrum pri Delegácii Európskej komisie v SR. Po našom vstupe do únie však najväčšia váha zodpovednosti za informovanie občanov o týchto otázkach prejde na plecia vlády, ale aj regionálnych a miestnych samospráv. Slovenské subjekty teda od budúceho roku musia prevziať iniciatívu a zodpovednosť v týchto otázkach do vlastných rúk a poskytovať efektívny tok informácií o problematike únie pre potreby vlastných občanov. O problematike komunikačnej stratégie po našom vstupe do EÚ sa zhovárame so zástupcom Delegácie Európskej komisie v SR Robertom Konradom.

Akú podobu bude mať informačná stratégia o jednotlivých aspektoch Európskej únie po našom začlenení sa do únie?
- Delegácia EK v SR od roku 1998 na Slovensku implementuje tzv. enlargement communication campaign. Tato kampaň bola v kompetencii Direktoriátu EK pre rozšírenie a bola financovaná z programu Phare. Išlo o medzinárodný program, ktorý sa realizoval aj v ďalších 9 prístupových krajinách s výnimkou Malty, Cypru a Turecka. Implementáciu tejto kampane mala od roku 2000 na starosti Delegácia EK, ktorá jej výkon kontrahovala komplexnému dodávateľovi informačných služieb v súlade s procedúrami programu Phare.
Rozpočet kampane na roky 2000 - 2003 celkovo predstavoval sumu 2 700 000 eur. Na spresnenie - v roku 2003 máme na tieto účely k dispozícii sumu 1 050 000 eur, z ktorej sa bude realizovať 17-mesačná informačná kampaň v období od augusta 2003 do decembra 2004. Od januára 2005 bude informačná stratégia EK na Slovensku už plne v kompetencii Direktoriátu EK pre tlač.
Podobne, ako v existujúcich členských štátoch, by od tohto obdobia mala hlavnú zodpovednosť za informovanosť občanov prevziať vláda.

Aká bude ďalšia budúcnosť Európskych informačných centier (EIC), ktoré pôsobia v jednotlivých regiónoch? Akým spôsobom sa bude ich činnosť financovať?
- EIC v Bratislave, ako aj sieť regionálnych informačných centier sú prvými kontaktnými miestami pre občanov SR v záležitostiach týkajúcich sa EÚ. Ich hlavným cieľom je sprístupňovať verejnosti objektívne a aktuálne informácie o únii, európskych inštitúciách, politikách, procese rozširovania a podobne. Je veľmi pravdepodobné, že Informačná kancelária EK v Bratislave bude mať aj od roku 2005 záujem spolupracovať so sieťou desiatich EIC pôsobiacich v regiónoch. Všetky tieto centrá doposiaľ logisticky, materiálne a finančne podporovala Delegácia EK v SR. V tomto období ešte nie je možné spresniť podobu a rozsah kampane, ktorú bude EK realizovať na Slovensku od roku 2005. Zachovaná by však mala zostať Informačná kancelária EK, prípadne Európske informačné centrum v Bratislave.

Mohli by ste podľa vašich doterajších skúseností zhodnotiť, o aké typy informácií majú slovenskí občania najväčší záujem?
- Témou číslo jeden je už niekoľko mesiacov jednoznačne regionálna a kohézna politika EÚ. Napríklad len v priebehu mája 2003 pracovníci EIC zodpovedali na viac než tisíc otázok záujemcov, ktorí prišli osobne alebo sa kontaktovali telefonicky, faxom a prostredníctvom e-mailu. Ľudia sa zaujímajú najmä o podmienky a možnosti čerpania z predvstupových i štrukturálnych fondov, o aktuálne informácie z oblasti agrárnej politiky EÚ a otázky súvisiace s integráciou a procesom rozširovania.

menuLevel = 2, menuRoute = dennik/servisne-prilohy, menuAlias = servisne-prilohy, menuRouteLevel0 = dennik, homepage = false
07. december 2025 17:04