StoryEditor

Ďalšie dve okresné mestá v SR s ratingom

01.07.2003, 00:00
Slovenská ratingová agentúra priradila dňa 24. 6. 2003 ďalšie nové verejné ratingové hodnotenia. V poradí už dvadsiate komunálne ratingové hodnotenie bolo priradené mestu Piešťany a dvadsiate prvé komunálne ratingové hodnotenie bolo priradené mestu Bánovce nad Bebravou. Počtom celkovo priradených verejných komunálnych ratingových hodnotení si tak SRA naďalej udržiava pozíciu lídra na slovenskom trhu komunálnych ratingových hodnotení.

Slovenská ratingová agentúra priradila mestu Piešťany nasledujúce ratingové hodnotenie:

Dlhodobý korunový rating BB (pozitívny výhľad)
Dlhodobý devízový rating BB- (stabilný výhľad)
Krátkodobý rating S3

Mestu Piešťany bolo priradené dlhodobé ratingové hodnotenie v kategórii transakcií v slovenských korunách BB (pozitívny výhľad). V kategórii transakcií v cudzích menách bolo mestu Piešťany priradené ratingové hodnotenie BB- (stabilný výhľad). Krátkodobé ratingové hodnotenie mesta Piešťany je S3, čo je najlepšie možné krátkodobé ratingové hodnotenie pre subjekty dosahujúce dlhodobé ratingové hodnotenie BB.

Zdôvodnenie:

§ Mesto Piešťany je z politicko-správneho hľadiska sídlom okresu Piešťany, ktorý združuje 27 obcí, čím sa zaraďuje medzi menšie okresy na Slovensku. Aj počtom obyvateľov sa mesto Piešťany zaraďuje k menším mestám na Slovensku, k 26. 5. 2001 žilo na území mesta 30 606 obyvateľov. Podniky na území mesta sú reprezentované prevažne slovenským kapitálom a pôsobia najmä v odvetviach strojárskeho a elektrotechnického priemyslu, v oblasti kúpeľníctva a cestovného ruchu. Miera nezamestnanosti v okrese Piešťany je spomedzi okresov Trnavského kraja jedna z najnižších a k ultimu roka 2002 dosiahla 9,4 %. Miera nezamestnanosti okresu Piešťany je nižšia než miera nezamestnanosti Trnavského kraja, ktorá dosiahla k ultimu roka 2002 hodnotu 13 % a zároveň nižšia než celoštátna miera nezamestnanosti, ktorá dosiahla k ultimu roka 2002 hodnotu 17,45 %. Mesto Piešťany, vzhľadom na svoju výhodnú polohu z hľadiska dopravného spojenia (blízkosť hlavného mesta SR je 80 km), dobrú úroveň technickej infraštruktúry, kvalitný poľnohospodársky pôdny fond a významné postavenie v oblasti kúpeľníctva má predpoklady na vstup investorov.

§ Celkové finančné hospodárenie mesta v uplynulých obdobiach hodnotíme ako vyrovnané. Mesto vykazovalo v rokoch 1999 - 2002 stabilne prebytkové hospodárenie, štruktúra príjmovej časti rozpočtu mesta je dostatočne diverzifikovaná a zadlženosť mesta je na akceptovateľnej úrovni. V príjmovej časti rozpočtu sú v značnej miere zastúpené aj granty a transfery (k ultimu roka 2001 bol podiel prijatých grantov k celkovým príjmom 13-percentný), čo dokumentuje úspešnosť mesta pri ich získavaní. V roku 2002 čerpané kapitálové granty predstavovali takmer 32-percentný podiel na kapitálových príjmoch roka 2002. Rezervy však vidíme v oblasti riadenia pohľadávok. Objem pohľadávok z obchodného styku k ultimu roka 2002 bol neúmerne vysoký, predstavoval objem 171 mil. Sk (47 % objemu skutočne dosiahnutých príjmov roka 2002). Celý objem pohľadávok je po lehote splatnosti a pohľadávky sú vymáhané súdnou cestou. Preto odporúčame, aby mesto zabezpečilo proces zvýšenej starostlivosti o pohľadávky a efektívnejšie pristupovalo k ich vymáhaniu. Vedenie mesta si uvedenú situáciu uvedomuje a prvým krokom je zriadenie komisie, ktorá sa od roku 2003 zaoberá analýzou pohľadávok na štvrťročnej báze.

§ Pozitívne vnímame snahu vedenia mesta o spracovanie strategických zámerov mesta v rôznych oblastiach, ktoré v uplynulých obdobiach absentovali. Strategický plán rozvoja mesta je spracovávaný zástupcami komunálnej, podnikateľskej a terciárnej sféry a na prácach participuje aj združenie MESA 10. Súčasťou plánu bude aj investičný plán a dokument o bezpečnej úverovej zadlženosti mesta, čím sa ustanovia základné strategické pravidlá investovania. K ďalším prioritným oblastiam záujmu vedenia mesta je vyrovnanie sa so súdnymi spormi z uplynulých období a stransparentnenie nakladania s majetkom mesta.

§ Nakladanie mesta s verejnými financiami a so spravovaným majetkom v uplynulých obdobiach vnímame ako neštandardné. Príkladom je predaj bývalého obecného podniku za kúpnu cenu 82 mil. Sk, z ktorej nový majiteľ podniku zaplatil iba 15 mil. Sk. Z titulu nezaplatenia kúpnej ceny vo výške 67 mil. Sk vedie mesto súdny spor. Právna kancelária, ktorá zastupovala mesto pri realizácii predmetnej transakcie, podala na mesto exekučný návrh z titulu nezaplatenia provízie za poskytovanie právnych služieb vo výške 17 mil. Sk (exekučný návrh bol vzatý späť avšak nebol zrušený). Celková strata mesta len pri tejto transakcii v prípade neuhradenia kúpnej ceny novým majiteľom (67 mil. Sk) a zaplatenia odmeny právnej kancelárie predstavuje spolu 84 mil. Sk, čo je 20 % rozpočtovaných príjmov mesta v roku 2003. Pre prípad rozhodnutia súdu o nutnosti úhrady odmeny za právne služby mesto nemá vytvorené dostatočné rezervy na úhradu predmetnej sumy. Podľa vyjadrenia zástupcov mesta bude musieť mesto finančné prostriedky na úhradu tohto záväzku zabezpečiť z jednorazových príjmov (predaj majetku).

§ Mesto poskytlo v uplynulých obdobiach pôžičky rôznym subjektom, ktorých bonita podľa nášho názoru nezabezpečuje ich návratnosť. Stav pôžičiek poskytnutých mestom k ultimu roka 2002 predstavoval 9,735 mil. Sk, z toho po splatnosti sú pôžičky v objeme 4,335 mil. Sk (poskytnuté subjektom SBS COOP, s. r. o., a JAMPA Penzion) a ohrozená je aj návratnosť pôžičky poskytnutej príspevkovej organizácii Služby mesta Piešťany v objeme 4 mil. Sk. Kvalita zmluvnej dokumentácie o poskytovaní pôžičiek nie je uspokojivá a záujmy mesta nie sú zmluvne dostatočne chránené. Preto odporúčame, aby mesto vykonalo právny audit týchto zmlúv a usilovalo sa o ich novelizáciu tak, aby bolo postavenie mesta v zmluvných vzťahoch skvalitnené a nároky mesta ochránené.

§ Riadenie obchodných spoločností mesta a príspevkových organizácii je podľa nášho názoru zo strany mesta málo razantné, čo dokumentuje aj neplnenie si povinností niektorými majetkovými účasťami vo vzťahu k mestu, najmä vo väzbe na splácanie pôžičiek. Mesto by malo sprísniť monitorovací proces nielen spoločností s majetkovou účasťou mesta a jeho príspevkových organizácií, ale aj spoločností, voči ktorým vystupuje ako veriteľ. Rezervy vidíme v procese rozhodovania o začatí investičných projektov realizovaných majetkovými účasťami mesta. Absenciu vnímame v analýzach návratnosti realizovaných investícií (či už zo zdrojov mesta alebo jeho majetkových účastí, resp. príspevkových organizácií), v definovaní zdrojov ich financovania a v analýze možných dosahov na mesto (nutnosť zvýšených transferov, úhrada straty).

§ Spolupráca vedenia mesta a mestského zastupiteľstva je hodnotená ako dobrá. Prostriedkom ďalšieho zvýšenia efektívnosti spolupráce MsZ a vedenia mesta je pripravované zriadenie poslaneckej kancelárie a v rámci intranetového prístupu využívanie elektronickej formy pri práci s materiálmi určenými na rokovanie MsZ a mestskej rady.

Slovenská ratingová agentúra priradila mestu Bánovce nad Bebravou nasledujúce ratingové hodnotenie:

Dlhodobý korunový rating BB+ (stabilný výhľad)
Dlhodobý devízový rating BB- (stabilný výhľad)
Krátkodobý rating S3

Priradené dlhodobé ratingové hodnotenie v kategórií transakcií v slovenských korunách BB+ (stabilný výhľad) je o 4 stupne nižšie ako ratingové hodnotenie štátu (A - stabilný výhľad). V kategórii transakcií v cudzích menách bolo mestu Bánovce nad Bebravou priradené ratingové hodnotenie BB- (stabilný výhľad), čo je taktiež o 4 stupne pod úrovňou rizika Slovenskej republiky (BBB stabilný výhľad). Krátkodobé ratingové hodnotenie mesta Bánovce nad Bebravou je S3, čo je najlepšie možné krátkodobé ratingové hodnotenie pre subjekty dosahujúce dlhodobé ratingové hodnotenie BB+.

Zdôvodnenie:

§ Mesto Bánovce nad Bebravou je z politicko-správneho hľadiska sídlom okresu Bánovce nad Bebravou, ktorý združuje 43 obcí, čím sa zaraďuje medzi stredne veľké okresy na Slovensku. Počtom obyvateľov sa mesto Bánovce nad Bebravou zaraďuje k menším mestám na Slovensku, k 26. 5. 2001 žilo na území mesta 20 901 obyvateľov. V meste sú etablované podniky so zahraničným kapitálom, ktoré priniesli nové pracovné príležitosti pre obyvateľov mesta a okolia a pôsobia najmä v odvetviach obuvníckeho, odevného a automobilového priemyslu. Okres Bánovce nad Bebravou patrí spomedzi okresov Trenčianskeho kraja k okresom s vyššou mierou nezamestnanosti a k ultimu roka 2002 dosiahla miera nezamestnanosti 16,14 %. Miera nezamestnanosti okresu Bánovce nad Bebravou je vyššia než miera nezamestnanosti dosahovaná v Trenčianskom kraji, ktorá mala k ultimu roka 2002 hodnotu 10,91 % a zároveň o málo nižšia než celoštátna miera nezamestnanosti, ktorá dosiahla k ultimu roka 2002 hodnotu 17,45 %.

§ Mesto má spracovaný plán rozvoja mesta do roku 2010, ktorý je zameraný najmä na ekonomický rozvoj mesta umožňujúci vytvorenie nových pracovných miest a vytváranie lepších podmienok na kvalitu života v meste. Mesto má spracovaný územný plán s predpokladaným výhľadom do roku 2015, ktorý poskytuje dostatočný priestor vo všetkých oblastiach na investovanie v meste.

§ Realizovanie výstavby priemyselných parkov na území mesta vytvára podmienky na zvyšovanie počtu pracovných príležitostí. V územnom pláne mesta je pre realizáciu priemyselných parkov určených 5 lokalít: Dolné Ozorovce, Horné Naštice, Biskupice - Priehradné, Biskupice - Kráčiny a Horné Ozorovce. K už fungujúcim priemyselným parkom patrí priemyselný park Dolné Ozorovce, ktorý sa začal realizovať v roku 1995 firmou Gabor - Slovensko, dcérskou spoločnosťou nemeckého koncernu Gabor Shoes. V súčasnosti sa pripravuje vstup ďalšej firmy do tohto priemyselného parku - ide o nemeckú nadnárodnú spoločnosť HELLA, ktorá sa zaoberá výrobou komponentov pre automobilový priemysel.

§ Hospodárenie mesta v uplynulých obdobiach hodnotíme ako vyrovnané. Aj napriek tomu, že mesto vykazovalo v rokoch 1999 - 2002 prebytkové hospodárenie, odporúčame, aby mesto zlepšilo proces plánovania a nezostavovalo príjmovú časť rozpočtu ako maximalistickú, keďže regulovanie výdavkov má v prípade začatých investičných akcií obmedzené hranice. V príjmovej časti rozpočtu mesta sú v sledovaných obdobiach zastúpené granty a transfery ako nenávratný a výhodný zdroj financovania, čo hodnotíme pozitívne. K ultimu roka 2002 bol podiel kapitálových grantov na kapitálových príjmoch 33-percentný. Mesto dosahuje v sledovaných obdobiach priaznivé hodnoty ukazovateľov zadlženosti a dlhovej služby.

§ Mesto v uplynulých obdobiach prevzalo záruku za komerčný subjekt, ktorý vykonáva služby v prospech mesta a poskytlo pôžičku ďalšiemu komerčnému subjektu. Aj napriek tomu, že mesto má v obidvoch prípadoch ošetrené riziko v prípade nesplatenia pôžičky a plnenia zo záruky, možné dosahy týchto transakcií na mesto neboli dostatočne analyzované. Monitorovací proces týchto subjektov je podľa nášho názoru nedostatočný a v prípade výskytu problémov v ekonomickom vývoji týchto subjektov nemusí mesto zachytiť prvé varovné signály ich nepriaznivej finančnej situácie. Odporúčame preto sprísniť monitorovací proces týchto podnikateľských subjektov s cieľom minimalizovať aj riziko vyplývajúce z nemožnosti vykonávať podnikateľské aktivity týmito subjektmi.

§ Mesto vo svojom účtovníctve neeviduje svoje majetkové podiely v dvoch spoločnostiach, v ktorých je jediným spoločníkom. Riadenie obchodných spoločností s majetkovou účasťou mesta je podľa nášho názoru diferencované. Hospodárenie jednej zo spoločností je monitorované dôsledne a výsledky o jej hospodárení sú pravidelne predkladané na MsZ. O činnosti druhej zo spoločností, ktorá bola zriadená účelovo so zahraničným investorom, nemá mesto dostatočné informácie. Keďže sa spoločnosti nepodarilo rozbehnúť plánovaný projekt, mesto zvažuje jej ďalšie fungovanie.

menuLevel = 2, menuRoute = dennik/servisne-prilohy, menuAlias = servisne-prilohy, menuRouteLevel0 = dennik, homepage = false
24. apríl 2024 18:41