StoryEditor

Spotrebiteľ firmám stále veľa prepáči

28.06.2004, 00:00
Každý podnikateľ by si mal uvedomiť, že riziko poškodenia spotrebiteľa, či už jeho zdravia, života, majetku alebo životného prostredia, bude znášať v plnom rozsahu a nevyhne sa súdnym sporom. Tie budú pribúdať tak, ako bude stúpať právne vedomie spotrebiteľov.

Upozorňuje tlačová hovorkyňa Ústredného inšpektorátu Slovenskej obchodnej inšpekcie (SOI) Danuša Krkošová. Podľa jej názoru, aj pri najlepších predpisoch vždy existuje isté riziko, že sa na trh legálnym alebo nelegálnym spôsobom dostanú nejaké nebezpečné výrobky. Spotrebiteľa nevie dokonale uchrániť ani trhové a konkurenčné prostredie. Preto tu svoju úlohu majú orgány dozoru a záujmové združenia občanov.

Niekoľko príkladov z praxe
Za najväčší nedostatok v zmýšľaní niektorých slovenských firiem považuje Krkošová záujem čo najrýchlejšie zbohatnúť, nehľadiac na svoje dobré meno a perspektívu podnikania do budúcnosti. Zo zistení SOI vyplýva, že jednou z možných príčin nepriaznivého stavu, napríklad, v sortimente hračiek je neustála obmena a rozširovanie počtu dovozcov. Na trh sa dostanú často aj hračky bez overenia bezpečnosti posúdením ich zhody s technickými predpismi. Dovozcovia sa posúdeniu vyhnú aj tým, že ich deklarujú ako darčekové, reklamné predmety, resp. suveníry.
Inšpektori pri previerkach tiež zistili nedostatky pri spotrebičoch plynných palív. V mnohých prípadoch im chýbali bezpečnostné značenia či návody na používanie a údržbu. K výrobkom boli priložené len návody v cudzom jazyku. Požiadavka odbornej inštalácie a montáže, ktorú deklaruje výrobca, nemôže výrobcu, dovozcu, ale ani distribútora vyviniť zo zodpovednosti. "Tieto nedostatky svedčia o nízkom uvedomení si dôležitosti informácií na bezpečný chod a prevádzku práve tejto na bezpečnosť citlivej skupiny výrobkov," hovorí Krkošová. Podnikateľom radí sledovať legislatívu, publikačnú činnosť zainteresovaných orgánov o zistených nedostatkoch, ako aj využívať poradenskú činnosť profesijných združení.

Nenáročný slovenský trh
"Európska legislatíva v oblasti zodpovednosti za škodu spôsobenú chybným výrobkom sa síce do slovenskej legislatívy implementovala ešte v roku 1999, no výroba sa tvári, že o tom nevie a spotrebiteľ ju neuplatňuje," dopĺňa riaditeľ súkromnej inšpekčnej spoločnosti SKOR SL Albín Sladovník. Dôvodom je podľa neho nízka vymožiteľnosť práva. "Spotrebiteľ sa pri pomyslení na súdne ťahanice s neistým výsledkom radšej vzdá akéhokoľvek úmyslu presadiť svoje, aj keď bol poškodený," uvažuje. Podľa jeho skúseností sa na Slovensku umiestňuje tovar, ktorý by sa firmy v zahraničí neodvážili ponúkať. Dokumentujú to potrhané ochranné obaly na výrobkoch, nečitateľné alebo v cudzích jazykoch písané návody na použitie, nezrozumiteľné informácie o výrobku, i jeho zdravotnej bezpečnosti.
"Slovenský trh je zatiaľ nenáročný, spotrebiteľ plachý a vymožiteľnosť práva v nedohľadne. Je veľkým hazardom výroby myslieť si, že to tak bude navždy. Možno nie zo dňa na deň, ale určite veľmi rýchlo sa bude aj slovenský spotrebiteľ správať európsky," domnieva sa Sladovník.

01 - Modified: 2002-12-02 22:00:00 - Feat.: 0 - Title: Opatrná iracká satira 02 - Modified: 2002-12-02 22:00:00 - Feat.: 0 - Title: Zakázali posmešnú reklamu 03 - Modified: 2002-12-02 22:00:00 - Feat.: 0 - Title: Bratislavské večery novej hudby 04 - Modified: 2002-12-02 22:00:00 - Feat.: 0 - Title: Čo týždeň dal
menuLevel = 2, menuRoute = dennik/servisne-prilohy, menuAlias = servisne-prilohy, menuRouteLevel0 = dennik, homepage = false
20. apríl 2024 11:38