StoryEditor

Deficit poznačia nádeje voličov

04.09.2009, 00:00

Budúcoročné parlamentné voľby budú z veľkej časti o návrhoch kľúčových politických strán na riešenie vysokého deficitu. Ak hospodárska kríza chytí druhý dych, možnosti budú len dve: zvýšiť dane alebo prepúšťať v štátnych úradoch a v akciovkách. Dzurindova SDKÚ-DS bude pred voľbami zrejme naďalej nabádať na rozpočtovú zdržanlivosť, Ficov Smer-SD zasa hovoriť o potrebe udržania domáceho dopytu. S toho sa dá dedukovať, ako by títo dvaja politici riešili dilemu medzi šetrením a vyšším zdanením. Predstava, že by Dzurinda zvýšil dane pre veľké firmy, je rovnako vzdialená ako predpoklad, že by predvolebný favorit Fico hromadne prepúšťal železničiarov. Na zoznam úspešných ekonomických sľubov, kde sú už dvojnásobné platy či vianočné dôchodky, tak pribudne ďalší. Byť málo produktívnym štátnym úradníkom, volím Fica, na mieste majiteľa veľkej firmy podporím Dzurindu.

Nie je však isté, do akej miery obe strany svoju predstavu prezradia. Nie každý úradník je "ficovec" a nie každý boháč pravičiar. Hlas každého z nich bude pre obe strany cenný. Preto zrejme nebude pred voľbami jasné, koľko ľudí príde o prácu na tom-ktorom ministerstve, ani konkrétne návrhy na zavedenie progresívneho zdanenia. Odpoveďou na taktizovanie politikov by preto mal byť dôvtip voliča. Vylúčené pritom nie je ani to, že kríza pominie. Ficova taktika "zametania ekonomických problémov pod koberec" sa vtedy ukáže ako úspešná. Reálne platy budú počas tohto aj budúceho roka stúpať, deficit začne klesať a všetci budú spokojní. Aj keby však ekonomika pokračovala v postupnom medzikvartálnom raste, ani budúce leto nemusí byť isté, že sme krízu prekonali. Hrozba splácania krízových dlhov sa tak nevytratí. Štvrtým scenárom, ako môže dopadnúť riešenie deficitu, je pokračovanie "zatĺkacej" stratégie. Riešenie rozpočtových problémov môže aj naďalej prichádzať s určitým časovým oneskorením tak, ako doteraz. Tak, ako pri vlaňajšom prehodnocovaní štátneho rozpočtu či pri nedávnom zverejnení odhadovaného deficitu. Pôjde len o to, kam až budúca vláda bude ochotná zájsť. Všetky riešenia majú svoje argumenty za aj proti, preto bude aj ich interpretácia manipulatívna. Bez ohľadu na to, ako politický marketing na ľudí zapôsobí, víťazom volieb bude popri novej vláde aj volič, ktorý sa rozhodoval podľa svojej peňaženky a jeho favorit vo voľbách vyhral.

Ján Kováč

menuLevel = 2, menuRoute = dennik/slovensko-v-recesii, menuAlias = slovensko-v-recesii, menuRouteLevel0 = dennik, homepage = false
07. december 2025 11:12