"Podceňuje sa to, a potom vznikajú nepresnosti, neprehľadnosti a úniky," konštatoval predseda Najvyššieho kontrolného úradu Jozef Stahl. Za najväčšie negatívum hospodárenia športových organizácií považuje chaotické spravovanie majetku. Problémom je tiež skutočnosť, že pri použití financií zo štátneho rozpočtu sa nedodržiava schválený účel. "Peniaze sa posunú niekde inde ako na to, na čo boli určené. Neriešia sa priority, ale subjektívne názory alebo predstavy tých, ktorí nakladajú s peniazmi," dodal.
Ako sa rozhadzujú peniaze
Príkladom chaotickej správy štátnych zdrojov je Slovenský paralympijský výbor, kde kontrola za roky 2000 až 2002 našla neoprávnené platby za ubytovanie a stravovanie hostí na Paralympijských hrách v Sydney za vyše 957-tisíc korún či neoprávnené poskytnutie preddavkov takmer 558-tisíc korún.
Porušenie rozpočtovej disciplíny zistili aj kontrolóri ministerstva financií v Slovenskom zväze ľadového hokeja. V rokoch 1999 až 2003 neoprávnene použil a zadržal 34,7 milióna korún od štátu.
Podľa Jany Pôbišovej z tlačového oddelenia ministerstva vnútra už dostala polícia niekoľko informácií o nehospodárnom nakladaní so štátnymi prostriedkami v športových zväzoch. "Do vznesenia obvinenia, zastavenia alebo prerušenia trestného stíhania však konkrétne informácie nemôžeme poskytnúť," dodala.
Streľba naslepo
"Mechanizmus financovania športu sa zatiaľ bezúspešne transformuje dodnes," konštatuje správa ministerstva školstva, ktorú vláda včera vrátila na dopracovanie. Dôvodom je podľa riaditeľa odboru financovania športu ministerstva Ladislava Čambala fakt, že niektoré návrhy nie sú v súlade s programovým vyhlásením vlády. Ministerstvo chcelo pôvodne situáciu riešiť napríklad zriadením nového ústredného orgánu štátnej správy, tzv. Úradu pre šport SR so samostatnou rozpočtovou kapitolou, cez ktorý by prechádzali financie. Navrhovalo tiež, aby použitie výnosov z lotérií podliehalo osobitnému režimu. Financie mali prechádzať cez tzv. Fond Sport Slovakia. To je však v rozpore s novým zákonom o hazardných hrách, ktorý niečo také nepripúšťa. Podľa neho by totiž mali byť všetky peniaze z lotérií súčasťou štátneho rozpočtu. "Dávame prednosť jasnému a transparentnému financovaniu priamo zo štátneho rozpočtu, kde je kontrola a účelnosť využitia prostriedkov jasne definovaná," konštatoval hovorca ministerstva financií Peter Papanek.
Legislatívny zámer zákona o športe už ministri schválili, paragrafovú podobu musí rezort školstva pripraviť do konca apríla budúceho roku.
Čo odrádza sponzorov
Slovenský šport nežije len z verejných financií. V roku 2002 "prešli" športoviskami štyri miliardy korún, pričom príspevky zo štátneho rozpočtu a z miest a obcí tvorili vyše polovicu. Zostatok boli súkromné zdroje, no z nich len polovicu, teda jednu miliardu korún, získali športovci od sponzorov či z reklám. V porovnaní s vyspelými krajinami je to málo, pretože tam súkromné zdroje financujú 60 až 80 percent športových aktivít. Samotné ministerstvo školstva pripúšťa, že sponzorov od slovenského športu odrádza jeho zlý obraz v očiach verejnosti, spôsobený netransparentnosťou a radom škandálov. Jeden z nich, prípad futbalového klubu ŠK Slovan Bratislava, analyzujeme vo vnútri čísla.
Štruktúra financovania športu z verejných a súkromných zdrojov | |
Slovensko (rok 2002, v %) | |
Celkom 4 milirady Sk, čo sú 4 % z HDP | |
Verejné zdroje | |
Štátny rozpočet* | 28 |
Miestne rozpočty | 25 |
Súkromné zdroje | |
Domácnosti | 25 |
Sponzori, reklama, úvery | 25 |
* Štátny rozpočet + výťažok z lotérií |
Niektoré vybraté krajiny (rok 2002, v %) | ||||
Štátny rozpočet |
Miestne rozpočty |
Súkromné zdroje |
Percento z HDP | |
Francúzsko | 8,9 | 29,5 | 61,6 | 1,10 |
Maďarsko | 30,2 | 16,6 | 53,2 | 0,60 |
Nemecko | 0,6 | 26,6 | 72,8 | 1,28 |
Slovinsko | 5,5 | 20,8 | 73,6 | 0,60 |
Švédsko | 2,2 | 20,4 | 77,3 | 0,80 |
Taliansko | 8,2 | 11,0 | 80,8 | 1,04 |
Veľká Británia | 0,8 | 15,1 | 84,1 | 1,49 |
Zdroj: MŠ SR, prepočet HN |