28.07.2017, 11:46

Už len elektronicky. Všetci živnostníci budú povinne komunikovať s daniarmi cez počítač

Podať priznanie cez internet bude povinné pre všetkých drobných podnikateľov. Aj pre SZČO. Ak prejde Kažimírov návrh zákona.

Už len elektronicky. Všetci živnostníci budú povinne komunikovať s daniarmi cez počítač
Zdroj: Dreamstime

Živnostníci, od januára čakajte väčší nápor na svoje elektronické zručnosti. Ide o okruh živností, ktoré boli doteraz oslobodené od povinnosti podať daňové priznanie cez počítač, teda o okruh neplatičov DPH.
Situácia v súčasnosti „oslobodených" živnostníkov sa v budúcom roku môže zmeniť. Ministerstvo financií už aj pre nich plánuje štandardnú elektronickú komunikáciu pri daňových priznaniach. Zmena sa dostane do praxe vtedy, ak parlament schváli Kažimírov návrh novely zákona o správe daní.

Povinná e-komunikácia je dnes povinná len pre firmy a živnostníkov, ktorých sa týka platenie DPH – takto to funguje už od januára 2014. Najnovšie sa teda avizuje, že okruh subjektov, komunikujúcich povinne elektronicky, sa zrejme rozšíri o všetkých živnostníkov, vrátane samostatne zárobkovo činných osôb.

Prínos pre obe strany

Ako vysvetľuje hovorkyňa Finančnej správy Patrícia Macíková, e-komunikácia má viacero výhod pre obe strany. „Podnikateľom prináša úsporu nákladov, a to hneď v dvoch krokoch. Po prvé – nemusia chodiť na poštu či na daňový úrad a strácať tak čas čakaním v rade. Po druhé – v prípade vybavovania nejakej žiadosti z ich strany, ak napríklad potrebujú potvrdenie o tom, že nie sú evidované žiadne podlžnosti voči daňovému úradu či iné dokumenty, majú pri elektronickom podaní žiadosti nárok na 50-percentnú zľavu z administratívneho poplatku."

Dôležité je aj to, že na vypĺňanie daňového priznania existuje na webe interaktívny formulár, ktorý pri vypĺňaní skontroluje niektoré zo základných chýb a nesprávne vyplnený formulár neumožní odoslať. Šetrí teda prípadné pokuty.

Úspora času aj nákladov

„Na strane Finančnej správy dochádza pri elektronickom zasielaní dokumentov k úspore času, teda nákladov, pretože všetky papierové daňové priznania je potrebné naskenovať a až takto sa dokážu spracovať v našom informačnom systéme," informuje Macíková. Ako dodáva, podrobný návod, ako si možno vybaviť elektronickú komunikáciu s Finančnou správou, nájdete na sídle: https://www.financnasprava.sk/sk/elektronicke-sluzby/elektronicka-komunikacia/elektronicka-komunikacia-dane/ziskanie-pristupu-k-aes.

Denný prehľad správ emailom

Dostávajte každý deň nové informácie zo sveta politiky, ekonomiky a biznisu.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.