Kia
StoryEditor

Aké autá si najviac kupujú firmy a top manažéri? Pozrite sa, čo ukázal prieskum

06.10.2017, 16:00
Autor:
(msa)(msa)
V top trojke najobľúbenejších značiek na operatívny lízing sú značky Škoda, Volkswagen a Opel. Top manažment firiem si rád dopraje viac luxusu.

Viac ako 36 percent firemných áut na Slovensku, ktoré si spoločnosti do svojho vozidlového parku obstarávajú na operatívny lízing, sú značky Škoda. Vysoká zostatková hodnota, výbava, komfort a imidž, ale aj dostupnosť servisnej siete sa postarali o to, že česká značka sa stala najčastejšie volenou značkou aj pre top manažment - tak mužov, ako aj žien - a dokonca dominuje aj medzi najobľúbenejšími značkami obstaranými za rok 2017.

Firemným vozidlám dominuje Škoda

V top trojke najobľúbenejších značiek pre firemné vozidlá sú aj Volkswagen (15 percent z celkového počtu) a Opel (8,5 percent z celkového počtu). Vyplýva to z aktuálneho rebríčka spoločnosti Business Lease Slovakia. Spoločnosť je poskytovateľom komplexnej mobility a v top trojke v poskytovaní operatívneho lízingu podľa veľkosti vozidlového parku na Slovensku. 

„Modely značky Škoda patria dlhodobo k najobľúbenejším vozidlám autoparkov firiem na Slovensku. Dôležitú úlohu hrá aj imidž spoločnosti – aby sa zhodoval s imidžom, aký prepožičiava konkrétna vybraná značka vozidla. A, samozrejme, pre firmy je veľmi dôležitá mobilita – preto sa pozerajú aj na to, aká je dostupnosť servisnej siete danej značky,“ vysvetľuje dôvody výberu Lucia Čišková, obchodná riaditeľka Business Lease Slovakia. Spoločnosť má viac ako štyri a pol tisíc vozidiel, ktoré obstaráva firmám na operatívny lízing.

Autá top manažmentu

Medzi top trojkou najobľúbenejších značiek top manažérov tak patria Škoda a jej modely Octavia a Superb, ako aj luxusnejšie značky BMW , Audi či Mercedes, významné zastúpenie majú však aj vozidlá značky KIA. Kým klasické vozidlo obchodných zástupcov či stredného manažmentu vyberajú podniky hlavne s ohľadom na firemné smernice, veľkosť a etablovanie firmy na trhu, pri top manažmente sú už kritériá voľnejšie, s ohľadom aj na komfort, ale aj inovácie a spoločenskú zodpovednosť firiem.

Ženy si rovnako volia Škody (45,4 percent), ale aj modely Volkswagen (14 percent) a KIA (5,2 percenta) či Opel (4,9 percent). Top manažérky siahajú aj po Audi a BMW. „Často vidieť u firiem aj preferencie podľa národnosti. Ak materská spoločnosť pochádza z Francúzska, výber firemného auta padne na francúzske značky, ako Peugeot, Citröen alebo Renault. Nemecké firmy zas zostávajú verné značkám skupiny Volkswagen, prípadne BMW pri top manažmente,“ dodáva Čišková.

Elektromobily ako dôkaz  spoločenskej zodpovednosti
Napriek istým preferenciám však podľa Čiškovej badať aj zmenu v prístupe či myslení firiem, a to aj vplyvom objektívnych požiadaviek vyplývajúcich z členstva v Európskej únii. Ide napríklad o zavádzanie bezpečnostných a ekologických princípov, či požiadavky, aby všetky vozidlá mali snímače tlaku v pneumatikách. Vidieť aj snahu spoločností limitovať výber vozidiel podľa emisií CO2, kde sa horné hranice emisií CO2 stávajú súčasťou tzv. car policy.

Zvyšuje sa aj záujem o elektromobily. „Vďaka väčšej cenovej dostupnosti, jazdným vlastnostiam a už väčšiemu dojazdu sú čoraz zaujímavejšie aj pre firmy,“ podotýka. Obstarávacia cena elektromobilu do majetku je síce stále vyššia, ale v rámci operatívneho lízingu sú celkové náklady na elektromobil cenovo porovnateľné s  benzínovým či dieselovým vozidlom. Dôvodom sú nižšie náklady na elektrinu, ako aj nižšie prevádzkové náklady v porovnaní s klasickým pohonom. Mesačné náklady využitia elektromobilu vie totiž lízingová spoločnosť nastaviť porovnateľne s nákladmi na vozidlá so spaľovacím motorom, aj s komplexnými službami. V súčasnosti k tomu ešte firmy získavajú výhody pri obstaraní si elektromobilu aj zo štátnej podpory.„Na operatívny lízing sa dnes dá obstarať akýkoľvek elektromobil dostupný na trhu, dokonca aj prestížny elektromobil automobilky Tesla, ktorá inak na Slovensku nemá vlastné zastúpenie,“ konštatuje Lucia Čišková. Teslu si vyberajú priaznivci, ktorí ňou reprezentujú určitý životný štýl a piliere hodnôt, ako spoločenská zodpovednosť, inovácie a podobne.

Akú výbavu automobilu požadujú firmy pre svojich ľudí

Pri výbere výbavy firemných vozidiel (vozidiel autoparku ) firmy výrazne dbajú na bezpečnosť a v prípade top manažmentu nechýbajú ani technologické vychytávky a výbava zabezpečujúca zvýšenú bezpečnosť a komfort.

Z bezpečnostných prvkov si firmy do áut žiadajú elektronizačné stabilizačné prvky a asistenciu riadenia, ako napríklad monitorovanie smeru jazdy, automatické pribrzdenie vozidla pri priblížení sa k autu pred sebou, ale aj parkovacie senzory kvôli minimalizovaniu poškodenia vozidla pri parkovaní, kontrola slepého uhla či head-up display.

Pre zlepšenie komfortu si napríklad žiadajú adaptívny tempomat, rádio, bluetooth pripojenie, alebo klímu.  V prípade top manažmentu sa ako samozrejmosť berie aj integrovaná GPS navigácia a vyhrievanie či odvetrávanie sedadiel.

Ak je vozidlo aj benefitom a firma ho poskytuje zamestnancovi i na súkromné účely, tak prihliada na špeciálne požiadavky zamestnanca - napríklad prispôsobenie triedy a modelu auta, ale aj výbavy - napríklad detskej sedačky, nosiča na bicykle a podobne.

Pri operatívnom lízingu sa oplatí firmám vyberať výbavu aj s ohľadom na následnú zostatkovú, teda predajnú cenu. Platí totiž nepriama úmera: Čím je zostatková hodnota v kalkulácii vyššia, tým je celková mesačná platba operatívneho lízingu nižšia.

Zdroj: Prieskum Business Lease Slovakia

menuLevel = 1, menuRoute = prakticke-hn, menuAlias = prakticke-hn, menuRouteLevel0 = prakticke-hn, homepage = false
24. apríl 2024 13:25