20.11.2017, 00:00

Úradmi majú „lietať“ e-papiere, nie ľudia

Štát sa púšťa do boja s papierovaním. Úradníci by už bežných ľudí, ale ani podnikateľov nemali preháňať kvôli chýbajúcim dokladom.

dokumenty
Zdroj: Dreamstime

Zmeniť 48 zákonov a odstrániť z nich mnohé pasáže s prebujnenými administratívnymi povinnosťami pre firmy i bežných ľudí sa rozhodla už prvá vláda Roberta Fica. Vtedajší minister hospodárstva Ľubomír Jahnátek to chcel zvládnuť do roku 2012. Nepodarilo sa mu to. V analýze legislatívy a následnom znížení administratívy nebol úspešný ani kabinet Ivety Radičovej.

Úradníkom pomôžu registre
Teraz sa znova do boja s častým behaním po úradoch kvôli rôznym potvrdeniam a výpisom pustil podpredseda vlády pre investície a informatizáciu Peter Pellegrini. Už nechce zmeniť 48 zákonov ako jeho predchodcovia, ale až o sto viac. A okrem nich aj ďalších okolo 70 vyhlášok, nariadení a opatrení vlády. Úradmi by tak mali viac začať obiehať e-papiere ako ľudia, ktorí zatiaľ prácne zháňajú rôzne doklady a na iné úrady ich musia zasa priniesť.

Tomu by už mal byť koniec. Úradníci si údaje budú musieť vytiahnuť z databáz a nežiadať ich od podnikateľov a ostatných občanov. Úrady však ešte celkom elektronicky prepojené nie sú, nemôžu si navzájom zasielať všetky potrebné dokumenty. Viaceré registre už ale fungujú a štátna správa z nich čerpá potrebné informácie. „Novela zákona o správnom konaní má za úlohu zakázať úradom a verejným inštitúciám, aby už nikdy nežiadali od ľudí a firiem výpisy z obchodného registra, listu vlastníctva, zo živnostenského registra a z registra trestov. Všetky tieto údaje štát dnes už má,“ zdôraznil Pellegrini. Nové pravidlá majú platiť od mája 2018.

Úspora na poplatkoch
Novela správneho poriadku je teraz v medzirezortnom pripomienkovom konaní. Pellegriniho úrad očakáva, že odbúranie časti administratívy prinesie občanom a podnikateľom úsporu na správnych poplatkoch 3,5 milióna eur ročne. Čas strávený pri získavaní výpisov a potvrdení na úradoch sa má skrátiť o 620-tisíc hodín. „Tento krok je veľmi dôležitý pre odstránenie zbytočnej byrokracie a zlepšenie podnikateľského prostredia. Vyskúšali sme to pri našich najnovších eurofondových výzvach, keď si množstvo údajov z dostupných registrov zisťovali už priamo ministerskí úradníci a žiadatelia nemuseli nosiť potvrdenia,“ doplnil minister Peter Žiga. Rezort hospodárstva tak chce podnikateľom ukázať, že štát im „svojim aktívnym prístupom“ vie významne pomôcť.

Jedenkrát a dosť
Po tomto prvom kole znižovania administratívy by mali prísť ďalšie. Úrad Petra Pellegriniho chce ľudí zbaviť povinnosti predkladať úradom ďalšie doklady a potvrdenia. Napríklad zo Sociálnej poisťovne či z daňových úradov. Okrem odstraňovania výpisov a potvrdení v papierovej forme sa v rámci princípu jedenkrát a dosť pripravuje aj zavedenie nových referenčných registrov, ako je napríklad register úradných rozhodnutí, z ktorého tiež bude verejná správa získavať potrebné údaje. „Popritom pracujeme na postupnom zavedení online platieb štátu a elektronických občianskych preukazov (e-ID) v mobile, čo občanom a podnikateľom zrýchli a zjednoduší používanie elektronických služieb štátu,“ informoval Pellegriniho úrad.

Parkinson nepustí
Každú iniciatív

Nenechajte sa obmedzovať

Tento článok je súčasťou exkluzívneho obsahu HN. Pokiaľ si ho chcete dočítať do konca, predplaťte si jeden z troch nasledujúcich balíkov

Cookies

Na našich stránkach používame cookies. Slúžia na zlepšenie našej práce a vášho zážitku z čítania HNonline.sk.