20.11.2017, 22:48

Úradník musí doklad vyhľadať sám

Štát chce ľudí a firmy odbremeniť od behania po úradoch. Tie budú musieť „vyťahovať“ a navzájom si zasielať doklady či prílohy k podaniam občanov a podnikateľov z vlastných databáz. Na to však treba fungujúce e-prepojenie úradov, čo stále celkom nie je. Na otázky znižovania administratívy odpovedajú experti.

Úradník musí doklad vyhľadať sám
Zdroj: Dreamstime

1.
Výpisy po novom

Ktoré doklady už občania, ale ani firmy nebudú musieť nosiť na úrady?

Sú to predovšetkým výpisy z obchodného registra, zo živnostenského registra, z listu vlastníctva a výpisy z registra trestov. Vlani všetky tieto doklady prinieslo v písomnej podobe na úrady okolo 800-tisíc osôb. Tomu má byť od mája budúceho roku koniec. Podľa úradu podpredsedu vlády Petra Pellegriniho, ktorý je zodpovedný za investície a informatizáciu spoločnosti, ľudia tým ušetria ročne 620-tisíc hodín.

2.
Stop pre inštitúcie

Byrokracia je na Slovensku veľmi vysoká a úradníci preháňajú ľudí kvôli „papierom“, ktoré by si mali samy zabezpečiť. Čo okrem výpisov z registrov už nebude treba nosiť úradníkom?

Verejná správa by mala byť dokonale elektronicky prepojená. Napriek veľkým investíciám sa to na Slovensku doteraz nepodarilo. Okrem výpisov, ktoré spomínate, v ďalšom kole znižovania administratívy by nemali fyzické a právnické osoby dávať úradom výpisy a potvrdenia napríklad z týchto inštitúcií: zo Sociálnej poisťovne, zdravotných poisťovní a z daňových úradov.

3.
Aktivity úradu

Nedávno štát priznal, že občianske preukazy s čipom nie sú bezpečné a dajú sa zneužiť. Počul som však, že sa pripravuje aj ďalšia služba, pri ktorej sa občianske budú môcť využiť. O čo ide?


Úrad pre investície a informatizáciu pripravuje novú službu – online platby štátu a občiansky preukaz s čipom v mobile. Podnikateľom a ostatným občanom to zrýchli a zjednoduší používanie elektronických služieb štátu.

4.
Sankcie pre úrady


Ak úrady naďalej budú od ľudí žiadať doklady a potvrdenia alebo si nebudú plniť aj ďalšie povinnosti, hrozí im nejaká pokuta?


Hrozí, a to od tisíc eur do 25-tisíc eur. Táto sankcia hrozí, ak: úrad v rozpore so zákonom požaduje od účastníkov konania dokumenty napriek tomu, že ich môže použiť zo svojho informačného systému; ak poruší povinnosť riešiť svoju agendu elektronicky a ak odmietne inej inštitúcii poskytnúť dokumenty, údaje alebo iné skutočnosti.


5.
Bez pokuty


Kedy úrad pre investície a informatizáciu sankciu neudelí, hoci došlo k porušeniu zákona zo strany štátn

Nenechajte sa obmedzovať

Tento článok je exkluzívnym obsahom Hospodárskych novín. Pokiaľ chcete získať neobmedzený prístup k digitálnemu obsahu hnonline.sk, predplaťte si jeden z troch digitálnych balíkov.

Tento článok ste dočítali vďaka tomu, že ste predplatiteľom Hospodárskych novín. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.

Denný prehľad správ emailom

Dostávajte každý deň nové informácie zo sveta politiky, ekonomiky a biznisu.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.