StoryEditor

Čas na zručnosť a ďalšie vzdelávanie

16.08.2005, 00:00
Horúcou témou tohto leta je intervenčný nákup...
- Minulý rok sme nezachytili cyklus intervenčného nákupu a prvé skúsenosti sme získavali vlastne až v priebehu tohto roka. Zisťujeme, že tu máme rezervy, ale to nie je len chyba agentúry. Podnikateľské prostredie neovládalo systém podpory trhu a obchodných mechanizmov - a čo je ešte závažnejšie: na potreby intervencie nezareagoval ani štátny rozpočet. Na základe rokovaní medzi ministerstvom pôdohospodárstva a ministerstvom financií sa počas prvého polroka 2005 doriešilo tohtoročné financovanie. Takže až v súčasnosti je príslušným inštitúciám jasné, aký je časový postup fungovania systému a čo si intervenčný nákup vyžaduje na rozličných úrovniach.

Môžu poľnohospodári rátať s vyplácaním priamych platieb aj v decembri 2005?
- Žiadostí o jednotnú platbu na plochu, na podporu plodín na ornej pôde a na podporu znevýhodnených oblastí prišlo vlani 12 399. Prvé rozhodnutia o priamych platbách dostali poľnohospodári 1. decembra 2004 a do konca decembra sa im vyplatilo 7,2 miliardy Sk. Do konca apríla 2005 bolo na priame platby vyplatených ešte 2,7 milióna Sk. V tomto roku prišlo celkovo 13 832 žiadostí o priame platby. Toto číslo zahŕňa platbu na plochu, podporu pestovania plodín na ornej pôde a podporu znevýhodnených oblastí. Oproti vlaňajšku k priamym platbám v tomto roku pribudli dotácie na chov kráv, oviec a kôz, o ktoré možno žiadať ešte aj v auguste. Pôdohospodárska platobná agentúra (PPA) robí všetko pre to, aby časť týchto prostriedkov dostali poľnohospodári do konca tohto roka.

Platobná agentúra už má za sebou osemnásť mesiacov činnosti. Mohli by ste bilancovať uplynulé obdobie?
- Pôdohospodárska platobná agentúra (PPA) vznikla zo zákona 1. decembra 2003 ako samostatná rozpočtová organizácia zlúčením Agentúry SAPARD, Intervenčnej poľnohospodárskej agentúry, Sekcie Pôdohospodárskej agentúry MP SR a regionálnych odborov MP SR. Na základe akreditácie mohla PPA koncom uplynulého roka vyplatiť 7,2 miliardy Sk na priame platby podľa európskych noriem, čo rezort aj poľnohospodárska verejnosť hodnotia ako úspech.

Vyplácala platobná agentúra podpory už pred akreditáciou?
- Už od svojho vzniku, čiže pred vstupom do EÚ, administrovala agentúra domáce dotácie pre poľnohospodárstvo, potravinárstvo a podporu trhu. Od 1. januára do 30. apríla 2004 organizovala tendre na podporu vývozu mliekarenských výrobkov, paradajkového pretlaku, sladu a spracovania surovej ovčej vlny. V marci 2004 vyhlásila výzvu pre žiadateľov o domáce podpory, na ktorú prišlo celkovo 4 405 žiadostí. Na tieto posledné národné dotácie pred vstupom SR do EÚ sa zo štátneho rozpočtu SR vyplatilo takmer 2,26 miliardy Sk ako preddavok priamych platieb. Okrem toho na základe výnosu MP SR o podpore v oblasti poľnohospodárstva, potravinárstva a lesného hospodárstva vyplatila asi 186 miliónov Sk a 140 miliónov Sk na úhradu časti nákladov na nákup a spracovanie mlieka. Agentúra v polovici mája 2004 ukončila uzatváranie zmlúv z predvstupového programu SAPARD a do konca roka v rámci jednotlivých opatrení vyplatila na účty žiadateľov vyše 1,5 miliardy Sk.

V čom spočíva činnosť Pôdohospodárskej platobnej agentúry v súčasnosti?
- Okrem priamych platieb administruje opatrenia národnej podpory. Zabezpečuje financovanie projektov z predvstupového programu SAPARD. Prijíma a financuje žiadosti na opatrenia podporované zo štrukturálnych fondov EÚ na základe Sektorového operačného programu Poľnohospodárstvo a rozvoj vidieka SR na roky 2004 až 2006, ako aj z Plánu rozvoja vidieka SR na roky 2004 až 2006. Zabezpečuje podporu trhu a obchodu s poľnohospodárskymi a potravinárskymi výrobkami.

Prečo sa oneskorujú platby na projekty SAPARD a SOP?
- Ide o vzájomne previazané dôvody. Beneficienti predložili agentúre množstvo žiadostí o zmeny zmlúv a termínov, pri žiadostiach o platby často chýbajú doklady a vzhľadom na veľký počet projektov a žiadostí o platby bol stav zamestnancov poddimenzovaný. Okrem oneskoreného prísunu prostriedkov na financovanie projektov z programu SAPARD sa pracovníci agentúry museli popasovať aj so spracúvaním veľkého množstva žiadostí o podporu zo Sektorového operačného programu (SOP). Napríklad na opatrenie 1.1, ktoré podporuje investície do poľnohospodárskych podnikov, prijala PPA v druhom kole od 1. do 15. apríla 2005 až 1 200 projektov v hodnote verejných výdavkov takmer 6,9 miliardy Sk. No po prvom kole zostalo na toto opatrenie iba 1,34 miliardy Sk.

Ako sa s týmto problémom agentúra vyrovnala?
- Ministerstvo pôdohospodárstva ako riadiaci orgán schválilo kritériá, na základe ktorých projekty získali bodové ohodnotenie. Tým sa určilo poradie, podľa ktorého sa budú projekty posudzovať. Šance na podporu budú mať iba tí najlepší, pričom neposledné slovo zrejme povedia banky. Tie budú o úveroch rozhodovať podľa bonity jednotlivých žiadateľov, ktorí sa budú usilovať získať prostriedky nevyhnutné na financovanie svojich projektov. SOP Poľnohospodárstvo a rozvoj vidieka je totiž rovnako ako iné štrukturálne programy založený na tom, že beneficient najprv investuje vlastné prostriedky, z ktorých sa mu v rámci podpory zo štrukturálnych fondov refunduje len určité percento.

Zlepší sa situácia v poukazovaní platieb na SAPARD a SOP?
- Prijali sme množstvo opatrení na urýchlenie vyplácania týchto finančných prostriedkov. Zvýšili sme v príslušných organizačných útvaroch agentúry počet zamestnancov a zabezpečili ich zaškolenie. Zaviedli sme mimoriadny režim, keď sa žiadosti posudzujú aj po stanovenom pracovnom čase a v dňoch pracovného voľna. Okrem toho sme iniciovali rokovania s ministerstvom financií o urýchlení certifikačných kontrol. MF SR totiž ako platobný orgán kontrolovalo spočiatku každú zložku a platbu, čo predlžovalo lehoty poukazovania finančných prostriedkov na účty žiadateľov. Keďže sme preukázali, že PPA dodržiava metodiku, MF od júna 2005 kontroluje platby v PPA len výberovo.

Je niečo, čo chcete zlepšiť?
- Doterajšie audity a kontroly z EÚ konštatovali, že agentúra je na dobrej ceste, ale zručnosti zamestnancov sa musia ešte zdokonaliť. To si však vyžaduje určitý čas. Jednou z našich hlavných úloh je nepozerať sa len na výsledky jednotlivých oddelení či sekcií. Chceme dosiahnuť, aby ľudia získali komplexnejší pohľad na svoju prácu, aby nevideli len tú časť činnosti agentúry, za ktorú osobne zodpovedajú. Rezervy vidíme aj v účinnej výchove beneficientov. Spoločne so Slovenskou poľnohospodárskou a potravinárskou komorou sme preto naplánovali informačnú kampaň zameranú na predchádzanie nedostatkom tak pri predkladaní žiadostí o podporu, ako aj žiadostí o platbu.
Sústavne chceme zlepšovať informačné technológie, zaviesť nové softvérové produkty pre rizikovú analýzu, kvalitnejšiu identifikáciu dlžníkov, na podávanie žiadostí a projektov elektronickou formou a priebežne zvyšovať bezpečnosť informačných systémov.

To je všetko?
- Momentálne je ľudský faktor to najdôležitejšie, čo bude treba zdokonaľovať - vzdelávaním, školením atď. To je najzávažnejší problém, ktorý sa týka všetkých oblastí agentúry od softvérového vybavenia, až po rokovania o rozpočtoch. Cítime časovú tieseň vo vzdelávaní zamestnancov. Vieme veľmi dobre, že SR mala ešte v novembri 2003 červené body od Európskej komisie, lebo sme nemali agentúru na administrovanie európskych fondov pre poľnohospodárstvo a rozvoj vidieka. Hneď po svojom vzniku - už pred vstupom do EÚ - musela PPA zadministrovať asi 2,5 miliardy Sk domácich podpôr. Okrem toho sme museli zabezpečiť fungovanie organizácie, napríklad administratívu voči Štátnej pokladnici. Zamestnanci museli absolvovať kvalifikačné skúšky v súlade so zákonom o štátnej službe. Uskutočnilo sa 165 výberových konaní na voľné miesta, na ktoré sa prihlásilo asi 650 záujemcov, pričom náročné výberové kritériá splnilo len 110 uchádzačov. Až po 16. novembri 2004, teda po získaní plnej akreditácie, sme mohli začať vyplácať priame platby. Napriek tomu sme už do konca decembra prevažnú časť priamych platieb poukázali na účty poľnohospodárov. Len pre úplnosť informácie - PPA poukázala v roku 2004 na účty žiadateľov zo všetkých podporných opatrení približne 14,5 miliardy Sk. Na širšie vzdelávanie a zdokonaľovanie zručností zamestnancov bolo v tvrdom režime málo priestoru.

Aké zmeny prinesie pre agentúru prechod na nové plánovacie obdobie Európskej únie?
- Agentúra od svojho vzniku prešla už tromi organizačnými zmenami. Ani súčasná štruktúra nie je konečná, musíme ju prispôsobiť zmenám, ktoré prinesie nové plánovacie obdobie Európskej únie na roky 2007 až 2013. V priebehu budúceho roka budeme zrejme odovzdávať niektoré kompetencie z ústredia na regionálne pracoviská. Delegovaním kompetencií z ústredia na regióny chceme dosiahnuť efektívnejšie výsledky pri prijímaní žiadostí, ich registrácii, ale aj pri kontrole. Pribúda nám čoraz viac programov podpory a ďalšie pribudnú v rokoch 2007 až 2013, ale počet zamestnancov sa zásadne zvyšovať nebude (na rok 2005 je stanovených 595). Tým sa zvýši tlak na organizačné zmeny a preskupenie činnosti aj v rámci ústredia, ako aj na zlepšovanie automatizovaného informačného systému. Práce budeme mať pravdepodobne viac ako pri zavádzaní Integrovaného administratívneho a kontrolného systému (IACS). Súbežne bude prebiehať financovanie opatrení SOP Poľnohospodárstvo a rozvoj vidieka (do roku 2008) a Plánu rozvoja vidieka na roky 2004 až 2006.

Môžete konkretizovať niektoré nové úlohy?
- Ministerstvo pôdohospodárstva ako riadiaci orgán pripravuje stratégiu rozvoja vidieka z Európskeho poľnohospodárskeho fondu rozvoja vidieka (EAFRD) a rozpracovanie novej Spoločnej poľnohospodárskej politiky na podmienky SR. V pracovných skupinách sa na tomto procese zúčastnia aj pracovníci PPA.
Európska stratégia EAFRD sleduje štyri osi podpory rozvoja vidieka, a to konkurencieschopnosť poľnohospodárstva, zlepšenie životného prostredia, diverzifikáciu činností a program Leader. PPA stanoví pre jednotlivé osi koordinátorov na ústredí, ale aj na regionálnych pracoviskách. Uvažuje sa o tom, že od roku 2007 v rámci podpory z EAFRD bude rezort pôdohospodárstva zabezpečovať aj podporu rozvoja menších obcí do 5 000 obyvateľov, podobne ako to bolo v rámci predvstupového programu SAPARD. V tomto smere sa musia doriešiť niektoré súvislosti s ďalšími ministerstvami. Medzi novinky patrí aj to, že v súčasnosti vyvíjame softvér a pripravujeme metodiky na podávanie žiadostí cez počítače. Musíme zaškoliť našich ľudí v regiónoch, aby s novým softvérom vedeli pracovať a komunikovať s beneficientmi. Očakávame, že už v roku 2007 budeme prijímať žiadosti o priame platby aj elektronicky. PPA sa zapojí aj do medzinárodného projektu e-Farmer zameraného na malých farmárov, ktorí nemajú čas ani prostriedky, aby pracovali s internetom. Za SR sú v projekte zástupcovia Slovenskej poľnohospodárskej univerzity, SPPK a firma, ktorá malým farmárom sprostredkuje informácie o elektronickom podávaní žiadostí.

Zlepšovanie firemnej kultúry sa odvíja od zlepšovania komunikácie vnútri aj navonok. Aké máte plány v tejto oblasti?
- Priestor na zdokonaľovanie komunikácie tu je vo všetkých smeroch - zamestnanci agentúry musia spoločne so zástupcami MP SR obhajovať záujmy SR v Bruseli, komunikovať s domácim inštitúciami, podnikateľmi a priamo či prostredníctvom médií aj so širokou verejnosťou. Niekoľko desiatok ľudí v PPA už má komunikačné zručnosti - nadobudnuté v praxi a posilnené vzdelávaním, ale bude potrebné, aby sa okruh týchto ľudí rozšíril. Ide o to, aby zamestnanec vedel vo svojej oblasti vnútri agentúry aj navonok poskytnúť jasné informácie, predostrieť problémy a stanoviská, vysvetliť návrhy. Všetky zmeny chceme napojiť na nariadenia, ktoré budú rozpracované v druhom polroku 2005 v Európskej komisii. Pokiaľ ide o cieľové skupiny vonkajšej komunikácie, osami PRV na roky 2007 až 2013 sa asi rozšíria. Zatiaľ však nevieme, na koľko opatrení v rámci štyroch osí európskej politiky rozvoja vidieka sa bude vzťahovať nový Plán rozvoja vidieka pre SR. MP SR má predložiť do vlády a vláda do Bruselu do decembra tohto roku rozpracovaný neoficiálny návrh PRV tak, aby sme mohli budúci rok dopracúvať organizačnú štruktúru, metodiky a softvér. Vidíme tu veľa úloh aj pre odbor vonkajšej komunikácie - trh si vyžiada zrejme ďalšie komunikačné aktivity.

Keby ste mali spomenúť dve skutočnosti, na ktorých možno založiť pozitívny imidž agentúry, ktoré by to boli?
- Je to v prvom rade fakt, že sme zatiaľ pri certifikačných previerkach nemali penále ani finančné postihy z Bruselu. Pri krátkom čase, ktorý mali zamestnanci na svoje zapracovanie po vzniku a akreditácii agentúry, je to závažná skutočnosť. Veď už do konca minulého roka sme vyplatili 14,5 miliardy Sk a začali sme na zelenej lúke: Museli sme za pochodu vyriešiť všetko, od prijímania pracovníkov, cez akreditáciu, až po vyplácanie peňazí. Myslím si, že je veľmi pozitívne, že ľudia, aj keď prišli z rôznych pracovísk, sa veľmi rýchlo zapracovali a pochopili novú problematiku. Po druhé: Veľmi dobrá je spolupráca s riadiacim orgánom (MP SR) - v rámci ktorej sú jasne stanovené kompetencie na strategické rozhodovanie (MP SR) a výkon rozhodnutí (PPA) - a s ďalšími inštitúciami (Štátna veterinárna a potravinová správa SR, Ústredný kontrolný a skúšobný ústav poľnohospodársky, Výskumný ústav pôdoznalectva a ochrany pôdy, Colné riaditeľstvo). Agentúra má pozitívny imidž aj na vládnej úrovni, kde sa konštatovalo, že pokiaľ ide o poskytovanie prostriedkov z európskych fondov, je systém, ktorý uplatňuje PPA, najtransparentnejší v rámci implementačných a platobných jednotiek v SR. Tento názor prezentujú pri rokovaniach aj zástupcovia Európskej komisie.

Čerpanie finančných prostriedkov z programu SAPARD  prvý polrok 2005
  opatrenie vyplatená suma v Sk
číslo názov  
1 Investície do poľnohospodárskych podnikov 218 444 400
2 Zlepšenie spracovania a predajnosti  poľnohospodárskych a rybích výrobkov 131 987 700
3 Podpora zakladania odbytových organizácií výrobcov 0
4a Diverzifikačné činnosti vo vidieckom priestore neinfraštruktúrne investície 26 742 200
4b Diverzifikačné činnosti vo vidieckom priestore infraštruktúrne investície 181 577 782
5 Lesné hospodárstvo 3 621 800
6 Poľnohospodárske výrobné postupy smerujúce  
  k ochrane životného prostredia a krajiny 0
7 Pozemkové úpravy 46 648 365
8 Rozvoj ľudských zdrojov 0
9 Technická pomoc 1 113 752
spolu   610 135 999
posledný termín prijímania žiadostí na predvstupový program podpory agropotravinárskeho sektoru SAPARD
bol 19. 12. 2003; schválených bolo 947 projektov v sume 113 007 000 eur, 
v roku 2004 bolo vyplatených na program SAPARD1 557 563 376 Sk (38 965 827 eur).
Zdroj: PPA

Čerpanie finančných prostriedkov z programu SOP Poľnohospodárstvo a rozvoj vidieka za prvý polrok 2005
  opatrenie vyplatená suma v Sk
číslo názov  
1.1 Investície do poľnohospodárskych podnikov 207 165 155,50
1.2 Zlepšenie spracovania a predajnosti poľnohospodárskych produktov 280 225 446,55
2.1.1 Investície do lesa a lesnej produkcie  (investície prinášajúce čistý zisk) 0
2.1.2 Verejnoprospešné investície - lesy (investície neprinášajúce zisk) 0
2.2.1 Spracovanie rýb a propagácia výrobkov z rýb 0
2.2.2 Akvakultúra 0
2.3.1 Pozemkové úpravy 0
2.3.2 Diverzifikácia poľnohospodárskych činností 0
2.4 Vzdelávanie 0
2.5 Technická pomoc 7 385 456,75
spolu   494 776 058,80

Plán rozvoja vidieka čerpanie do 30. 6. 2005
rok suma v Sk 75% z EÚ 25% ŠR
2004 41 685 887,20 31 264 415,40 18 856 295,95
2005 110 821 251,00 91 964 955,05 10 421 471,80
spolu 152 507 138,20 123 229 370,45 29 277 767,75
menuLevel = 1, menuRoute = prakticke-hn, menuAlias = prakticke-hn, menuRouteLevel0 = prakticke-hn, homepage = false
19. apríl 2024 14:39