StoryEditor

Európske školy a ich autonómia

10.01.2007, 23:00
Autor:
(pj)(pj)

Autonómia škôl v oblastiach týkajúcich sa procesu vyučovania a vzdelávania je v európskych krajinách rozličná. V silne decentralizovaných školských systémoch ako napríklad v Maďarsku, Holandsku či Anglicku majú školy vo všetkých oblastiach plnú autonómiu. Treba však povedať, že aj v krajinách, kde je autonómia škôl veľmi ohraničená (napríklad v Grécku, na Cypre, v Luxembursku), disponujú pedagógovia v niektorých oblastiach určitými rozhodovacími možnosťami. V niektorých oblastiach sa však stupeň autonómie škôl zhoduje takmer vo všetkých krajinách Európskej únie. Napríklad v kritériách pre vytváranie jednotlivých tried, rozvrhu a metódach vyučovania majú školy úplnú samostatnosť takmer vo všetkých krajinách. To sa týka aj sponzorovania súkromných škôl. Naopak, v organizácii školského roka či určovaní kritérií na prijímanie žiakov je autonómia škôl vo väčšine európskych krajín obmedzená. Napríklad v oblasti nadpočetných hodín pedagógov sme jednou z mála krajín, kde školy autonómiu majú. Vo väčšine ostatných, vrátane Českej republiky, je samostatnosť v tejto oblasti minimálna.
Pokiaľ ide o jednotlivé krajiny, zrejme najmenej autonómie majú luxemburské, cyperské, španielske a napodiv aj nemecké a bulharské školy.

Autonómia európskych škôl v jednotlivých oblastiach (v šk. roku 2002/2003)
Krajina 

 Česko

Nemecko

Maďarsko

Francúzsko

Slovensko

Učebnice 

č 

č 

č 

 u

č

Učebné plány 

č 

č 

u 

 č

č

Školský poriadok 

č 

ž 

u 

 u

č

Kritériá na prijímačky 

u 

ž 

u 

 ž

č

u – úplná samostatnosť
č – čiastočná samostatnosť
ž – žiadna samostatnosť 
Zdroj: Eurydice

menuLevel = 1, menuRoute = prakticke-hn, menuAlias = prakticke-hn, menuRouteLevel0 = prakticke-hn, homepage = false
24. apríl 2024 10:21