19.04.2007, 00:00

Zábava či budovanie tímu

Zážitkové vzdelávanie. Bežným javom na Slovensku aj dnes zamieňanie mien i prístupu.

Firma si vyberala človeka podľa toho, kto zostal ako posledný, čiže víťaz v cvičení, v ktorom skupina desiatich kandidátov "bojovala" holými rukami proti sebe v daždi na rozoranom poli.
Aj takúto extrémnu formu môže mať zážitkové vzdelávanie, čiže outdoorové tréningy (ktoré sa na 70 % prekrýva s outdoor tréningami). Prezradil pre HN svoju skúsenosť riaditeľ poradenskej spoločnosti Maxman Consultans Peter Benkovič.
Iný pozitívny príklad: na outdoorovej akcii (čiže v prírode, teréne) sa zúčastnilo asi 35 manažérov zo štyroch divízií. Pred akciou, ak niekto niečo potreboval od kolegu z inej divízie, tak sa stal jedným z čakajúcich v rade. Po akcii dokázali rýchlo nájsť spoločné optimálne riešenie.

Štyri skupiny produktov
Vo všeobecnosti sa pod zážitkové vzdelávanie, čiže prevažne outdoorové tréningy, zaraďujú štyri skupiny produktov - Teamspirit, Teambuilding, Manažment tréning a Outdoor Assesment/Development Centrum.
Teamspirit prichádza do úvahy vtedy, ak sú ľudia unavení z práce, rastie napätie vo firme, zamestnanci potrebujú odmenu za dobrý výkon. V tomto prípade ide o cvičenia, pri ktorých sa ľudia zabavia, súťažia. Nehľadá sa tu ponaučenie z cvičenia pre reálnu prácu. Teambuilding je zameraný na vytvorenie novej kvality vzťahov, spolupráce, komunikácie v tíme.
Pri manažérskom tréningu ide napríklad o rozvoj manažérskych zručností. Pri poslednom, štvrtom, type programov sa pre klienta overujú kvality zamestnancov v iných ako pracovných situáciách alebo sa diagnostikuje správanie v tíme. Odznelo okrem iného na prvej slovenskej konferencii novovzniknutého česko-slovenského Profesijného združenia pre zážitkové vzdelávanie, ktorá sa v rámci festivalu Hory a mesto minulý týždeň uskutočnila v Bratislave.
O čo majú slovenské firmy záujem? Veľa zákazníkov má podľa Benkoviča v poslednom čase záujem nič neriešiť, iba sa zabávať. V každom prípade, dobrý dodávateľ takýchto služieb nesmie nikoho nútiť robiť niečo proti vôli účastníka.
Ako dopĺňa, aj adrenalínové cvičenia, ktoré môžu byť zábavné, môžu mať veľký prínos pre jednotlivca a tím a vôbec nemusia byť proti ľudskej dôstojnosti.
Bežným javom na Slovensku aj dnes zostáva, že sa tak na strane dodávateľov, ako aj odberateľov služieb, zamieňajú zábavné akcie s podujatiami, ktoré sa naozaj orientujú na podporu budovania tímov.
Osem českých a tri slovenské firmy založili profesijné združenie podľa Benkoviča práve preto, aby vo svojej brandži robili osvetu, ako aj prispeli k odlíšeniu profesionálnych od neprofesionálnych služieb, určovali štandardy bezpečnosti pre náročnejšie cvičenia.
Česko je popredu
Kvalita poskytovaných služieb je aj v susednom Česku rôzna. Celkove sa však zlepšuje. Tvrdí to obchodný riaditeľ spoločnosti Outward Bound - Česká cesta Jan Marek. Odvíja sa to podľa neho od histórie a prístupu každej spoločnosti. Našťastie už jediným kritériom na posudzovanie dodávateľov zo strany klientov nie je cena služby.
Aká je podľa Mareka kvalitná, profesionálna služba s maximálnou pridanou hodnotou? Bezpečná, zábavná, podnetná, s rozvojovým potenciálom pre danú účastnícku skupinu, optimálne produkčne náročná, riadená osobnostne vyspelým lektorom, koučom, inštruktorom, ktorý je v každej chvíli schopný zareagovať adekvátne na danú situáciu tak, aby zachoval maximálny efekt pre skupinu.
"Naša spoločnosť napríklad v odôvodnených prípadoch ponúka krátku účasť na akcii iného klienta, ukážkovej hodine. Zväčša však klient požaduje overiteľné referencie," dopĺňa Marek.
Bariérou využívania zážitkového vzdelávania môže byť podľa neho stále určitá nedôvera k tejto metóde, a to tak z hľadiska jej efektivity, ako aj samotného prístupu. Jednou z úloh vzniknutého združenia je práve určitá "osveta", ktorá by mohla tieto dôvody rozptýliť.
Podľa neho slovenský trh je v oblasti zážitkového vzdelávania v porovnaní s českým zhruba o dva roky pozadu a problémy, ktoré riešili u našich susedov nedávno, prídu na program dňa onedlho.

Denný prehľad správ emailom

Dostávajte každý deň nové informácie zo sveta politiky, ekonomiky a biznisu.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.