Na otázku, ako dlho sa oplatí byť lojálny voči svojmu zamestnávateľovi odpovedalo presne 57 719 respondentov v 12 štátoch Európy. Výsledky ukázali, že väčšina ľudí si nevie predstaviť pôsobenie v jednej firme viac ako päť rokov. Medzi respondentami bolo aj vyše 10-tisíc Slovákov, ktorí odpovedali prostredníctvom mzdového portálu Platy.sk. Prieskum robil medzinárodný web Paylab.com, ktorý zastrešuje platové portály v jednotlivých krajinách sveta.
Najväčšia skupina respondentov, teda 39 percent, preferuje obdobie tri až päť rokov u jedného zamestnávateľa. Dlhšia lojálnosť už taká atraktívna podľa ľudí nie je. Viac ako 10 rokov v jednej firme napríklad preferuje necelých 28 percent ľudí.
Ukazuje sa, že preferencie sa menia dobou a nástupom novej generácie na trh práce. Zaujímavosťou však je, že medzi respondentami sa ešte stále našli aj ľudia, ktorí volia jedného zamestnávateľa na celý život. Takúto možnosť si vybralo 8,5 percenta respondentov.
Rozdiel medzi Generáciou Y a Generáciou Z
Prieskum sledoval aj najmladších zamestnancov na trhu práce. Ukázalo sa, že rozdiely je možné vnímať aj medzi Generáciou Y (ročník narodenia 1980 a 1995) a Generáciou Z (od 1996), čo ešte len vstupuje na trh práce. Zamestnanci, ktorých možno zaradiť medzi Generáciu Z totiž majú tendenciu častejšie zvažovať kariérne výzvy a hľadať uplatnenie v iných firmách.
Obdobie tri až päť rokov však bolo najčastejšou odpoveďou pri oboch spomínaných skupinách zamestnancov. Kým pri Generácii Y išlo o 41 percent respondentov, v prípade Generácie Z volilo ideálnu dobu tri až päť rokov až 49 percent ľudí.
Slováci v súčasnej situácii strácajú lojalitu
Keď sa pozrieme na to, ako dlho respondenti pracujú u terajšieho zamestnávateľa platí, že lojálnych zamestnancov, ktorí aktuálne pracujú pre jednu firmu dlhšie ako 5 rokov, je na pracovnom trhu menšina - iba 27,5 percent. Najväčšou skupinou boli ľudia, ktorí sú zamestnaní nie dlhšie ako dva roky.
Najviac lojálnych zamestnancov, ktorí pre zamestnávateľa aktuálne pracujú dlhšie ako päť rokov, je vo Fínsku, Slovinsku a v Poľsku.
Naopak v súčasnosti sa ukazuje, že lojálnosť voči svojmu zamestnávateľmi čiastočne strácajú Slováci. Vyše polovica opýtaných totiž nepracuje v aktuálnej firme viac ako dva roky.
Ako dlho pracujú oslovení Slováci u aktuálneho zamestnávateľa
viac ako 15 rokov 4,8 %
10 až 15 rokov 7,9 %
6 až 9 rokov 11,9 %
3 až 5 rokov 21,5 %
1 až 2 roky 21,6 %
menej ako 1 rok 32,3 %
Situácia môže byť spôsobená najmä neustále sa zvyšujúcou ponukou. Pracovný portál Profesia.sk totiž v minulom roku zaznamenal rekordný počet ponúk a to takmer 275-tisíc. To spôsobuje, že najmä zamestnanci v Bratislavskom kraji sa o prácu prestávajú báť, ba naopak, môžu si viac vyberať.
Lojalita voči zamestnávateľovi však do veľkej miery súvisí s kariérnym rastom vo firme. V skupine ľudí, ktorí aktuálne pracujú na manažérskych pozíciách v nižšom a strednom a top manažmente je podstatne väčší podiel ľudí, ktorí pracujú pre jedného zamestnávateľa dlhšie ako 5 rokov. Do veľkej miery to súvisí s tým, že ľudia sa na svoju kariérnu úroveň museli v rámci spoločnosti postupne prepracovať. Práca na manažérskych pozíciách tiež častokrát poskytuje zamestnancom širšiu perspektívu a realizáciu v dlhšom horizonte a taktiež zaujímavý mix finančných a nefinančných benefitov.
Lojalita sa podľa zamestnancov vypláca
Asi polovica respondentov (47 %) si myslí, že lojálnosť sa oplatí a zamestnanec to pocíti priamo po stránke finančných, alebo nefinančných benefitov. Konkrétne 30 percent ľudí si myslí, že zamestnanci odhodlaní pracovať pre jedného zamestnávateľa dlhodobo to pocítia na plate. Ďalších 17 percent respondentov si myslí, že s lojalitou sú spojené určité nefinančné benefity a výhody.
Opačný názor má 32 percent respondentov, ktorí sú presvedčení, že noví zamestnanci majú častokrát porovnateľné výhody ako zamestnanci, ktorí pracujú pre zamestnávateľa dlhšie. U týchto ľudí teda existuje presvedčenie, že po určitej dobe sa rozdiely medzi služobne mladšími a staršími zamestnancami stierajú a lojálny zamestnanec pracujúci v spoločnosti dlhšie nemá žiadne výnimočné postavenie v rámci firmy z pohľadu konkrétnych finančných alebo nefinančných benefitov. Ďalšia pätina zamestnancov to nevedela posúdiť, alebo na otázku nevedela odpovedať.