04.05.2018, 12:35

Sklamali vás odberatelia. Vopred si ich preverte

Neznalosť, krátkosť času, snaha zarobiť za každú cenu, lukratívnosť ponuky, či interné zlyhanie. Aj to sú často dôvody, prečo si firmy nie vždy preveria obchodného partnera, prípadne sa nechajú vlákať do pasce jeho trikov.

Sklamali vás odberatelia. Vopred si ich preverte

„Firmy sa často stanú obeťou podvodníkov, ktorí, najmä zo zahraničia, majú mnohé techniky, ako sa dostať k tovaru nepoctivou cestou,“ konštatuje Juraj Janči, country manažér spoločnosti Coface.

Slabiny na viacerých frontoch
Firmy majú pritom viacero možností, ako si firmu preveriť. Od administratívnych, cez všeobecné finančné až po špecifické, týkajúce sa priamo platobnej morálky jednotlivých odberateľov. Samozrejme, rozsah dostupných informácií je veľmi závislý od krajiny, kde potenciálny partner sídli. Slovensko sa napríklad radí medzi krajiny s veľmi dostupným a dobre spracovaným trhom ohľadom obchodných informácii, avšak už susedné Rakúsko je veľmi konzervatívne, čo sa týka dostupnosti rôznych informácií. Výhodou manažovania pohľadávok cez profesionálneho partnera je hlavne v hĺbke preverenia.

Napríklad poistenie pohľadávok je špecifický produkt v tom, že ponúka okrem samotného poistenia aj doplnok k internému manažmentu pohľadávok klienta. Ten je najmä vo forme monitoringu odberateľov či inkasa pohľadávok. Rovnako je potrebné nezabudnúť na preventívnu stránku poistenia pohľadávok, a to najmä vo forme predpreverenia si potenciálnych obchodných partnerov cez priame preverenie alebo predplatenia si produktu obchodných informácii, ktoré je v rámci poistenia pohľadávok ponúkané za zvýhodnené ceny. Na druhej strane to vyžaduje venovať sa produktu, pracovať s ním na dennej, respektíve týždennej báze a hlavne komunikovať s poisťovňou pri akejkoľvek negatívnej skutočnosti, ktorá nastala.

Ako nastaviť stratégiu
Podľa odborníka je v prvom rade vhodné preveriť si partnera cez nezávislú inštitúciu. Rovnako je možné aj overiť si priamo osoby a kontakty. Akýkoľvek dodávateľský vzťah si hneď treba zazmluvniť, a to či už cez rámcovú alebo priamo dodávateľskú zmluvu. Nasledovala by dodávka oproti predplatbe, respektíve na limitujúcu splatnosť tak, aby sa dalo predísť možnosti veľkého objemu tovaru mimo firmu bez zaplatenia. „Rovnako aj pri existujúcich partneroch by som bol opatrný najmä pri razantnom zvýšení objemu objednávok, zmeny účtu mimo oficiálne zdroje, zmenu adresy a konateľov. Toto sú spravidla signály, ktoré môžu viesť k neskorším problémom,“ radí Janči.

Newsletter

Prihláste sa na odber noviniek zo sveta politiky, ekonomiky a biznisu.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.