Odpovedá Peter Ďurček, štátny tajomník ministerstva dopravy a výstavby
1. Dva zákony
Dva nové zákony majú nahradiť 41 rokov starý stavebný zákon. Prečo sa ministerstvo rozhodlo oddeliť územné plánovanie od výstavby?
Snažíme sa prispôsobiť modernému trendu v Únii. Nikde inde, okrem Česka, tieto dve odlišné oblasti verejnej správy nie sú spojené do jedného zákona. Majú sa zefektívniť aj procesy stavebného konania, aby boli rýchlejšie, jednoduchšie, prehľadnejšie. Chceme profesionálnejšiu stavebnú správu, máme záujem vytvoriť systém, ktorý bude zabraňovať vzniku čiernych stavieb. V predpisoch chceme klásť dôraz aj na kvalitu a bezpečnosť stavieb.
2. Pracovná skupina
Kedy sa začali prípravy na nových stavebných zákonoch?
Na začiatku prípravy na konci roka 2016 – v užšom zložení naši interní zamestnanci spolu s vybranými odborníkmi z praxe a trhu pripravili prvé návrhy, ktoré sme predstavili odbornej verejnosti na konci októbra minulého roka. V tom čase sme zároveň vytvorili širšiu pracovnú skupinu, v ktorej má svojich zástupcov 29 odborných inštitúcií. Postupne spracúvame pripomienky k nášmu prvému návrhu, aj na základe bilaterálnych stretnutí či iniciatív rôznych iniciatívnych skupín.
3. Zverejnenie návrhov
Aký bude ďalší legislatívny proces, kedy sa verejnosť dozvie o konečnom obsahu návrhov zákonov?
Do 30. júna by mal byť finálny návrh textu predpisov, ktorý by mal byť výsledkom čo najširšej dohody na odbornej pôde. Vtedy by sme mohli spustiť štandardný proces, ktorý sa začína vnútrorezortným pripomienkovým konaním, nasledovalo by medzirezortné. V dobrom prípade by sa mal dostať návrh na vládu a do parlamentu na jar budúceho roku. Ak všetko prebehne hladko, zákony môžu byť účinné 1. januára 2020.
4. Vrátenie kompete...
Zostáva vám 85% na dočítanie.