29.06.2018, 13:15

Prianie. Mať dvanásť tisíc žiakov v systéme duálneho vzdelávania

V súčasnosti je ešte stále veľa absolventov, ktorí napriek svojmu ukončenému vzdelaniu nedokážu nájsť uplatnenie na trhu práce. Prečo? Majú vzdelávanie nevhodné pre zamestnávateľov v priemysle.

Prianie. Mať dvanásť tisíc žiakov v systéme duálneho vzdelávania
Zdroj: Zdroj: Dreamstime

„Vzdelávanie má byť náročné. Je zlé, keď máme šťastných mladých ľudi, pokiaľ chodia do školy a potom máme nešťastných, keď prídu do pracovného procesu,“ povedal na nedávnej tlačovej besede Peter Mihók, predseda Slovenskej obchodnej a priemyselnej komory.

Nároky na vzdelávanie by podľa neho mali začať už v prvom ročníku základnej školy. Problém vidí aj v nedostatočnom počte hodín matematiky, pretože práve tento predmet významne rozvíja abstraktné myslenie žiakov, ktorého využívanie je kľúčové v budúcich povolaniach absolventov. V posledných rokoch sme však svedkami neustále sa znižujúceho zastúpenia tohto predmetu v rozvrhu hodín. Mihók apeluje aj na štát, pretože problém vidí aj v neefektívnom investovaní finančných prostriedkov občanov i firiem do vzdelávania. Podľa neho totiž často investujeme svoje peniaze do študentov s nesprávnou štruktúrou vzdelávania či do takých, ktorí po absolvovaní vysokej školy odchádzajú do zahraničia, čo znamená, že peniaze, ktoré sme do nich investovali a mali sa nám postupne vracať cez ich pracovné aktivity na trhu práce na Slovensku, sa nám nevracajú. Riešenie vidí v nastavení iných parametrov z hľadiska financovania školstva.

„Vôbec nepotrebujeme také množstvo súkromných či verejných univerzít, aké v súčasnosti máme, lebo trh práce nemá taký dopyt po najvyššom stupni vzdelávania. Najvyšší dopyt na trhu práce je po strednom vzdelaní,“ tvrdí Mihók. Adrián Ďurček, predseda Výboru SOPK pre vzdelávanie považuje za najväčší problém vzdelávania jeho rozdelenú štruktúru v riadiacom systéme.

Informovali aj o najvýznamnejších častiach novely zákona o odbornom vzdelávaní a príprave. Radia medzi ne najmä zníženie administratívnej náročnosti predkladania žiadosti zamestnávateľa o overenie spôsobilosti pre systém duálneho vzdelávanie, zrušenie termínu na predkladanie žiadosti zamestnávateľa o overenie spôsobilosti pre toto vyučovanie a posunutie termínu na uzatvorenie učebnej zmluvy až do konca januára prvého ročníka žiaka. Ďalej zavedenie nového paragrafu „Hlavný inštruktor“ či špecifikáciu poskytovania príspevku na zabezpečenie praktického vyučovania v systéme duálneho vzdelávania podľa počtu hodín praktického vyučovania, a to na priamu platbu. Komora vidí v novelizácii zákona možnosť na zefektívnenie duálneho vzdelávania a vyslovili dokonca odvážne prianie – zvýšenie momentálneho počtu z 2 500 zapojených žiakov na 12– tisíc.

Newsletter

Prihláste sa na odber noviniek zo sveta politiky, ekonomiky a biznisu.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.

Cookies

Na našich stránkach používame cookies. Slúžia na zlepšenie našej práce a vášho zážitku z čítania HNonline.sk. Bližšie informácie nájdete v Pravidlách používania cookies. Spracovanie a správu cookies nastavíte priamo vo Vašom prehliadači.