19.07.2018, 10:55

Rady, ako sa na dovolenke v zahraničí zachovať pri nehode, úraze a strate batožiny

Pred cestou na zahraničnú dovolenku si nezabudnite vybaviť cestovné poistenie, havarijné, ak ho nemáte a idete autom a spíšte si kontaktné údaje na slovenské zastupiteľské úrady v mieste, kde budete dovolenkovať.

Rady, ako sa na dovolenke v zahraničí zachovať pri nehode, úraze a strate batožiny
Zdroj: Dreamstime

V zahraničí je treba mať pri sebe všetky doklady vrátane asistenčnej služby. Dôležitý je aj Európsky preukaz zdravotného poistenia. Najmä v celej Európskej únii, na Islande, v Lichtenštajnsku, Nórsku a Švajčiarsku. Vybavíte si ho vo verejnej zdravotnej poisťovni. Po jeho predložení vás ošetria v štátnych zdravotníckych zariadeniach. Napríklad v Českej republike, kde sú takmer všetky nemocnice štátne a ošetrenie vám poskytnú, ako keby ste boli občan Českej republiky.

Naopak, v Chorvátsku pri pobreží mora, sú takmer všetky zdravotnícke zariadenia súkromné, preto s Európskym preukazom zďaleka nevystačíte. Je rozumné mať vždy aj komerčné cestovné poistenie, ktoré naviac oproti Európskemu preukazu poskytuje: asistenčnú službu – zorganizovanie pomoci, preplatenie nákladov na vycestovanie blízkej osoby, tlmočnícke služby, právna pomoc. Ďalej prevoz chorého späť do vlasti – repatriáciu. Prevoz telesných pozostatkov v prípade smrti. Preplatenie spoluúčasti v zdravotníckom zariadení – v niektorých krajinách ide aj o stovky eur. Ošetrenie aj v súkromných zdravotníckych zariadeniach.

Ak si vybavujete na poslednú chvíľu cestovné poistenie, je dôležité správne určiť cieľ cesty alebo tranzitné krajiny. Buď zadáte konkrétny štát, napríklad Taliansko, alebo celej zóny, napríklad Európa. Aj pri určení štátu Taliansko je poistenie platné v celej Európe alebo dokonca v Európe a stredomorí, a to v závislosti od konkrétných poistných podmienok vybranej poisťovne. Osobitnú pozornosť z hľadiska územnej platnosti upriamte na niektoré vybrané krajiny, ktoré sa nachádzajú na dvoch kontinentoch – Turecko, Rusko, alebo kde sú extrémne vysoké liečebné náklady – USA, Kanada, Japonsko, Austrália .Pri ceste do Ruska a niektorých iných krajinách je potrebné kvôli vízam vystaviť anglickú verziu poistného certifikátu. Ten na požiadanie zašle poisťovňa.

1. Cestujete autom a stane sa vám nehoda
- kontaktujte asistenčné služby vašej poisťovne, poradia, ako postupovať v prípade núdzovej situácie
- vyhľadajú a odporučia najbližšie zdravotnícke zariadenie
- zabezpečia tlmočenie pri styku s ošetrujúcim lekárom, políciou či zahraničnými úradmi
- zabezpečia platbu za ošetrenie alebo pobyt v nemocnici, a v prípade, že ste nemohli využiť predpokladaný dopravný prostriedok, zaistia aj návrat domov
A nezabudnite pri kontaktovaní asistenčných služieb uviesť číslo poistnej zmluvy, meno, priezvisko, adresu a telefónne číslo, na ktorom budete zastihnuteľný, a tiež vlastný stručný popis udalosti.

2. Stane sa vám úraz
- vyhľadajte odbornú lekársku pomoc, ak nepoznáte miestne pomery, vždy sa riaďte pokynmi asistenčnej služby vašej poisťovne, tá vám najlepšie poradí, ktoré zdravotnícke zariadenie si v danej krajine máte vybrať
- vyhýbajte sa drahým, súkromným lekárom a klinikám, ich úkony nemusí poisťovňa preplatiť
- predložte ošetrujúcemu lekárovi doklad o cestovnom poistení
- používajte vždy len také lieky, ktoré vám lekár predpísal alebo odporučil, ak ste za lekárske úkony platili v hotovosti, nezabudnite si od neho vyžiadať doklad o zaplatení
- vyžiadajte si od lekára všetky potrebné dokumenty
- požadujte vydanie všetkých dokladov, ktoré potvrdzujú rozsah úrazu, diagnózu, vykonané úkony a uhradené náklady
- požadujte vždy predloženie originálov lekárskych záznamov a dokladov o úhrade nákladov, kópie vám totiž nemusí poisťovňa uznať
- nepodpisujte nič, čomu nerozumiete, ak niektoré dokumenty predsa len podpísať musíte, urobte tak len s písomnou výhradou, že ste príslušnému záznamu nerozumeli
- nahláste poistnú udalosť poisťovni cez kontakty uvedené v poistnej zmluve alebo cez jej asistenčnú službu
- náročné, opakované ambulantné výkony, drahšie úhrady, hospitalizáciu či poistnú udalosť mimo Európy oznámte svojej poisťovni okamžite
- písomné oznámenie o vzniknutej poistnej udalosti spolu s lekárskou správou a ďalšími dokumentmi zašlite poisťovni najneskôr do 3 dní

3. Odcudzia vám batožinu
- poškodenie, stratu alebo krádež okamžite nahláste
- ak sa vám poškodila alebo stratila batožina počas cesty, nahláste to okamžite prepravcovi a spíšte s ním riadny zápis, ktorým sa batožina identifikuje, prípadne opíše jej poškodenie
- poškodenú batožinu sa snažte čo najdôkladnejšie vyfotografovať, alebo inak zdokumentovať rozsah škôd
- pri strate, respektíve podozrení na krádež batožiny, dokladov, platobných kariet alebo hotovosti, udalosť ihneď nahláste na najbližšom útvare miestnej polície a spíšte s nimi protokol o hlásení krádeže alebo straty
- dbajte na to, aby bolo v protokole uvedené, aké veci boli odcudzené, kedy sa krádež stala, kde presne sa veci nachádzali a či bolo miesto, z ktorého zmizli, uzamknuté
- ak sa tak stalo v úschovni alebo v hoteli, informujte okrem polície aj prevádzkovateľa zariadenia, od ktorého si vyžiadajte potvrdený písomný doklad o vzniku škody so zoznamom zmiznutých vecí
- všetky dokumenty, potvrdzujúce poškodenie, stratu alebo odcudzenie vašej batožiny a dokladov, si riadne uschovajte, budete ich potrebovať pri vybavovaní náhradných dokladov a preukazovaní vzniku poistnej udalosti poisťovni.

4. Strata dokladov z ukradnutej batožiny
- stratu alebo krádež platobnej karty, kľúčov či prístupových kariet bezodkladne nahláste svojej banke, prípadne príslušnej inštitúcii a požiadajte ju o ich okamžité zablokovanie
- zmiznutie či stratu mobilného telefónu nahláste svojmu mobilnému operátorovi a požiadajte o zablokovanie SIM karty
- odcudzenie zdravotného preukazu oznámte čo najskôr svojej zdravotnej poisťovni
- ako cestujúci leteckej spoločnosti máte vždy nárok na odškodné, ktorého výška sa však môže líšiť v závislosti od prepravcu, cestovnej triedy, alebo aj toho, či máte alebo nemáte v cieľovej destinácii trvalý pobyt, letecké spoločnosti si väčšinou vyhradzujú 24 hodín na doručenie omeškanej batožiny bez možnosti kompenzácie
- odškodnenie je povinný uhradiť aj prevádzkovateľ zariadenia, z ktorého vám boli odcudzené vaše veci; žiadosť o náhradu škody podajte písomne a jej prevzatie si nechajte potvrdiť
- požiadajte o vydanie náhradných dokladov
- žiadosť podajte na slovenskom zastupiteľskom úrade alebo generálnom konzuláte SR; ak v krajine nie je, obráťte sa na ktorýkoľvek iný zastupiteľský úrad členskej krajiny EÚ
- vyplňte žiadosť, uhraďte správny poplatok a k žiadosti priložte: potvrdenie od polície, dve farebné fotografie pasového formátu, doklad, ktorým preukážete svoju totožnosť, pravdivosť a úplnosť údajov v žiadosti (môže to byť občiansky preukaz, vodičský preukaz, rodný list, respektíve kópia strateného dokladu)
- ak doklad po nahlásení jeho zmiznutia na polícii predsa len nájdete, nesmiete ho používať. Strata je už totiž registrovaná v elektronických systémoch polície a na hranici by ste mohli byť obvinení z toho, že cestujete s ukradnutým alebo strateným dokladom.
Zdroj: poistenie.sk, netfinance.sk

Newsletter

Prihláste sa na odber noviniek zo sveta politiky, ekonomiky a biznisu.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.

Cookies

Na našich stránkach používame cookies. Slúžia na zlepšenie našej práce a vášho zážitku z čítania HNonline.sk. Bližšie informácie nájdete v Pravidlách používania cookies. Spracovanie a správu cookies nastavíte priamo vo Vašom prehliadači.