StoryEditor

Digitalizácia domácnosti: súboj o získanie kontroly nad trhom sa začína

21.06.2005, 00:00
Autor:
(mk)(mk)

Počas nasledujúcich troch rokov sa tisícky výrobcov z desiatich priemyselných odvetví zúčastnia na súboji o vybojovanie najvýhodnejšej pozície na trhu s produktmi určenými na digitalizáciu domácnosti. Pre tento segment trhu sa zaužíval výraz digitálna domácnosť. Predmetom záujmu priemyslu sú miliardy dolárov určené pre šesť nových záujmových oblastí: personálna zábava, inteligentné zariadenia, základné služby, prevzaté skúsenosti, skúsenosti zo spolupráce a kombinácie aplikácie -- zariadenia. Kto dosiahne víťazstvo? Firmy produkujúce káble, hry, osobné počítače a softvér sú na tom najlepšie. Maloobchod, spotrebná elektronika a družicová TV zaostávajú. Očakávaný súboj urýchľuje vytváranie niektorých účelových združení.

Jeden komunikačný kanál, dve siete
Digitálna technológia umožňuje používateľovi bezprecedentný výber možností, ako sa zabaviť, komunikovať, vyhľadať si informácie a využívať služby. Technológia sa nasmerovala do oblasti dát -- napríklad rýchly prístup na internet, dátové siete v domácnosti, prenosné zariadenia a časovo modifikovaná TV sú neporovnateľné s prichádzajúcimi zmenami, ktoré umožnia, aby si používateľ zariadil digitálnu domácnosť podľa vlastných predstáv. Niektoré z najväčších zákazníckych priemyselných odvetví, napríklad spotrebná elektronika a PC, obsah a hry, telekomunikácie a káblová televízia, sa nachádzajú v pozícii zachovania, vytvárania a riadenia nových tokov výnosov a pripravujú sa na dlhodobé investovanie. Je potrebné si položiť otázky: O čo súťažia spoločnosti? Čo bude tvoriť súťažné prostredie pre digitálnu domácnosť? Predpokladá, že nasledujúcich päť základných pravidiel bude definovať digitálnu domácnosť.
1. Jeden komunikačný kanál prenášajúci viacnásobné služby. Intenzívna konkurenčná súťaž medzi prenosom telekomunikačných služieb po optických vláknach, prevádzkovateľmi káblovej televízie a novými prevádzkovateľmi rádiových sietí WiMax budú vytvárať súbory služieb špeciálne zameraných na zákazníka.
2. Jedna uzavretá sieť po vedeniach určená na personálnu zábavu. Dve skutočnosti budú ovplyvňovať zabezpečenie tejto siete po vedeniach: video s vysokou rozlíšiteľnosťou a štúdiá a televízne siete, napríklad Disney a HBO, ktoré sa budú dožadovať ochrany autorských práv v prípade rozširovania kópií pred umiestnením obsahu do digitálnych sietí v domácnostiach.
3. Jedna otvorená rádiová dátová sieť. Všetko ostatné vrátane telefónnej služby sa bude prenášať cez otvorenú a zabezpečenú rádiovú sieť.
4. Prenosné zariadenia sa na sieť pripájajú automaticky. V digitálnej domácnosti sa budú vyskytovať nielen mobilné, ale tiež prenosné zariadenia. Tieto zariadenia budú na pripojenie na príslušnú sieť a automatickú synchronizáciu svojho obsahu a komunikáciu používať postupy definované príslušnými normami, napríklad Bluetooth, SIP (Session Initiation Protocol) a UPnP (Universal Plug and Play).
5. Služby na prístupe do siete. Sústavne narastajúca šírka pásma a znižovanie nákladov zariadenia určeného na ukladanie dát znamená, že základ služieb, ktorý tvorí obsah a aplikácie, sa bude presúvať do koncového bodu siete, zariadení, voliacich skriniek a personálnych serverov médií.
Modernizácia technológie pre domácnosť spôsobí ukončenie výroby niekoľkých zariadení, ale zároveň poskytne aj nové príležitostí na výrobu v 10 priemyselných odvetviach (kabeláž, spotrebná elektronika, obsah, hry, PC, portály, maloobchod, družicová TV, softvér, telekomunikácie), ktoré sa budú podieľať na dodávkach pre digitálnu domácnosť. Tieto odvetvia sú už pripravené na nové konkurenčné podmienky, ochranu svojich aktív a uspokojenie nedočkavých zákazníkov.
Vlastníci obsahu zápasia o udržanie kontroly nad svojím kapitálom. Ako je známe hudobným producentom (podobné obavy majú štúdiá a poskytovatelia predplatených sieťových služieb), ak sa pirátske nahrávky prudko rozmáhajú, cena obsahu prudko klesá k nule. Jedna z piatich domácností v USA s priamym prístupom na internet si sťahuje hudbu a 15 % si sťahuje video. Veľké mediálne skupiny spolu s firmami Intel a Microsoft pracujú na vytvorení prostriedkov novej technickej a právnej kontroly. No stačí odhaliť len jeden prístupový zabezpečovací kód a celá ponuka vydavateľstva bude umiestnená na sieti bezplatne.

Narastá konkurencia
Spoločnosti vyrábajúce spotrebnú elektroniku a PC si začínajú konkurovať. Pomalý cyklus obnovy výrobkov, uzavreté platformy a predčasné marketingové činnosti zamerané priamo na zákazníka spôsobujú pre vývojárov spotrebnej elektroniky ťažkosti pri udržiavaní tempa so spoľahlivými a priebojnejšími výrobnými firmami v oblasti PC, napríklad firmami Dell a Hewlett Packard. Prevádzkovatelia káblovej televízie, telekomunikačných sietí a družicovej TV si navzájom privlastňujú zákazníkov. Pred 10 rokmi v USA kábloví prevádzkovatelia vlastnili rozvody TV. V súčasnosti v USA prevádzkovatelia družicovej TV evidujú 23 miliónov zákazníkov káblovej televízie a prevádzkovatelia telekomunikačných sietí ponúkajú širokopásmové služby rýchlejšie v porovnaní s možnosťami prevádzkovateľov káblových televízií. Prevádzkovatelia káblových sietí na to reagujú ponukou súboru služieb označovaných triple play services: video, dátové a telefónne služby. Záujem prevádzkovateľov telekomunikačných sietí sa zameral na televízne služby IPTV (televízia cez IP).
Prevádzkovateľom telekomunikačných sietí zostali zákazníci v pevnej sieti. Štyri percentá domácností s mobilnými telefónmi súčasne nevyužívajú telefóny na pevnej linke a štyri percentá uviedli, že budú pripojení na účastnícku prípojku pevnej siete v budúcom roku. Prevádzkovatelia káblových sietí teraz ponúkajú súbory služieb spolu s telefónnymi službami, zákazníci začínajú využívať telefónnu službu VoIP a výnosy telekomunikačných firiem sa tak dostávajú pod rôzne tlaky.
Maloobchodných predajcov čaká zložitý problém. Komplexnosť zariadení prináša otázky u jednotlivých predajných modelov -- ako zákazník dokáže pochopiť množstvo funkcií, napríklad HDTV v súvislosti s možnosťami svojej domácej siete? Aj keď mnoho zákazníkov vyhľadáva HDTV v obchodných reťazcoch, nakoniec ho lacno kúpi priamo od výrobcu.

Nové výkonné pozície
Technológie pre digitálnu domácnosť otvárajú dvere ku konkurenčnej súťaži s oblasťou televízie, komunikácií, zariadení a prístupu na internet. Výsledkom bude oslabená dôvera zákazníkov k tradičným dodávateľom. Na jej obnovenie v dobe digitálnej domácnosti musia spoločnosti v každom odvetví vybudovať nové medziodvetvové aplikácie, ktoré sa nazývajú výkonné pozície. Firma Forrester očakáva tri hlavné novo sa objavujúce výkonné pozície pre digitálnu domácnosť: personálna zábava, inteligentné zariadenia a základné služby pre digitálnu domácnosť.
Žiadny výrobca nemôže samostatne zvládnuť dodávky obsahu, sieťových prostriedkov a zariadení, nevyhnutných na zriadenie výkonnej pozície. Spoločnosti sa preto musia snažiť získať zmluvného partnera na vývoj požadovaných aplikácií. Počas nasledujúcich troch rokov sa v súboji o digitálnu domácnosť očakávajú niektoré prekvapujúce akvizície a vytváranie strategických aliancií.

menuLevel = 1, menuRoute = prakticke-hn, menuAlias = prakticke-hn, menuRouteLevel0 = prakticke-hn, homepage = false
18. apríl 2024 09:25