22.11.2018, 00:00

Živnostníci, neopakujte tie isté chyby dookola

Úspech drobných podnikateľov môže zmariť jediný nesprávny krok. Sú chyby, ktoré opakuje takmer každý živnostník. Pozrite si zoznam tých najčastejších. Odborníci vám poradia, ako sa im vyhnúť, aby ste neohrozovali svoj osobný a profesionálny život.

Živnostníci, neopakujte tie isté chyby dookola
Zdroj: Dreamstime

1. Neperspektívni klienti
Častým problémom býva to, že sa živnostníci nevedia zbaviť zlých klientov. Nechcú spochybňovať pravidlo: Náš zákazník, náš pán. Snažiť sa o zákazníka, ktorého zjavne nič neuspokojí, je veľkou chybou. Najmä vtedy, ak klient požaduje Ferrari, avšak chce alebo môže zaplatiť len za bicykel. Alarmujúce je aj to, keď sa zákazníci pokúšajú nadiktovať všetky podmienky a nepočúvajú žiadne odborné rady. Práve preto je lepšie zbaviť sa problémového klienta, samozrejme, slušne a čo najskôr. Takto získa podnikateľ viac priestoru pre dobrých klientov.

2. Plánovanie termínov
Nenakladajte na seba viac povinností, ako dokážete zvládnuť. Nie je správne, ak pracujete na troch projektoch a ďalšie štyri čakajú v rade. A vy každé ráno zavoláte štyrom čakajúcim klientom, aby ešte chvíľu počkali, lebo nestíhate. Prijímajte len toľko zákaziek, koľko zvládate zastrešiť. Bezpečnejšie je hneď na začiatku oznámiť, že momentálne nemôžete zákazku prijať, a určiť najbližší možný termín. Uvidíte, že i napriek počiatočnej urgencii veľa zákazníkov počká, alebo sa po hľadaní inde opätovne ozve.

3. Klasický zamestnanec
Živnostníci pracujú veľa hodín denne. Vedie ich k tomu aj vášeň z podnikania. Avšak aj to by malo mať rozumnú hranicu. Ak dennodenne nadčasujete, dostávate sa do trvalého stresu. Zaveďte si dochádzkový systém a začnite kontrolovať svoj denný režim. Na každý deň si určite toľko úloh, koľko sa dá v naplánovanom pracovnom čase reálne stihnúť.


4. Profesionálny posun
Dôležitý je profesionálny rozvoj. Bez neho sa môže ľahko stať, že prídete o všetky zákazky. Hlavne, ak sa na trhu udomácnia nové technológie, ktoré neovládate. Využite čas, keď surfujete na internete len tak pre zábavu, ako príležitosť naučiť sa niečo nové. Navštevujte online portály, ktoré informujú o najnovších trendoch z vašej brandže. Dozviete sa tak mnoho zaujímavých a dôležitých vecí.

5. Dôležitý marketing
Mnohí drobní podnikatelia nemajú ani základné znalosti z marketingu. Časy, keď stačila vývesná tabuľa nad dielňou, sú preč. Ak si nemôžete dovoliť alebo nechcete najať marketingového pracovníka, staňte sa aspoň amatérskym marketérom. Čítajte odborné noviny, časopisy a internetové blogy a vyhľadávajte všetky dostupné informácie, ktoré vám môžu pomôcť k úspechu.

6. Trvalé vyčerpanie
Množstvo ľudí, ktorí podnikajú, trpí stálym vyčerpaním. Dôvodom je nedostatočný oddych. Primálo spánku je príčinou mnohých chronických ochorení. Každé, aj drobné ochorenie, znižuje pracovnú produktivitu. Nehovoriac o závažnom syndróme vyhorenia, ktorý so sebou prináša stratu kreativity, zvýšenú chybovosť a množstvo zlých rozhodnutí. Ak máte ešte aj po dlhom pracovnom dni časovo a energeticky náročné koníčky, mali by ste sa rozhodnúť, čo oželiete. Rozhodne to však nesmie byť spánok. Súčasťou úspechu je aj schopnosť venovať čas potrebnému oddychu a regenerácii.

7. Kritické hodnotenie
Je dôležité, aby ste vedeli prijať kritiku. Nezostávajte tvrdohlavo presvedčení o tom, že všetko robíte správne. Ak váš klient nie je s niečím spokojný, vypočujte ho a zvážte, či naozaj nemôže byť chyba na vašej strane. Živnostník musí vedieť prijať a spracovať negatívnu spätnú väzbu a kritiku. Len tak môže splniť požiadavky klienta.

8. Podliezanie cien
Nefakturujte nízke sumy za vysoko kvalitný výkon. Zákazník bude vždy chcieť platiť čo najmenej. Ak práve nie ste v situácii, že naberáte profesionálne skúsenosti, a preto ste lacnejší, nastavte svoje ceny na konkurenčnom štandarde. Keď budete pracovať „zadarmo“, vždy budete mať dost

Nedozvedeli ste sa všetko?

Predplaťte si jeden z troch digitálnych balíkov a získajte neobmedzený prístup k digitálnemu obsahu s ktorým vám nič neunikne.

Newsletter

Prihláste sa na odber noviniek zo sveta politiky, ekonomiky a biznisu.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.