1. Akým spôsobom sa môže doručiť zmluva na kataster nehnuteľností?
Zákon umožňuje uskutočniť tri spôsoby doručenia návrhu na začatie katastrálneho konania na príslušný kataster nehnuteľností, a to: osobne do podateľne, poštou alebo kuriérom a elektronicky.
Rada advokáta: Návrh na začatie katastrálneho konania sa podáva katastrálnemu odboru okresného úradu, ktorý je príslušný podľa katastrálneho územia, v rámci ktorého sa nachádzajú dotknuté nehnuteľnosti. Ak sa nehnuteľnosti nachádzajú napríklad v Bratislave, návrh na začatie katastrálneho konania je potrebné doručiť Okresnému úradu Bratislava, katastrálny odbor.
2. Kto je povinný doručiť návrh a čo to znamená, ak zmluvu niekto podpíše, ale nedoručí na zápis do katastra?
Podľa zákona návrh na začatie katastrálneho konania podpisujú a podávajú účastníci konania, ktorými sú napríklad v prípade zmluvy o prevode vlastníctva k bytu zmluvné strany, a to predávajúci a kupujúci.
Rada advokáta: V praxi si ľudia často myslia, že na prevod vlastníckeho práva k nehnuteľnosti postačí podpísať príslušnú scudzovaciu zmluvu. To však nie je pravda. Scudzovacia zmluva síce predstavuje právny úkon, na základe ktorého kataster rozhoduje, ale vlastnícke právo k nehnuteľnostiam nadobudne zmluvná strana až právoplatným rozhodnutím príslušného okresného úradu o povolení vkladu vlastníckeho práva. Uzatvorená zmluva, ktorú si zmluvné strany len odložili do archívu, nezakladá vlastnícke právo k nehnuteľnosti v prospech nadobúdateľa.
3. V akých situáciách je ešte vždy potrebný geometrický plán?
Od 1. októbra tohto roku platí, že ak navrhovateľ bude žiadať príslušný okresný úrad o zápis rozdelenia alebo zlúčenia pozemku alebo zriadenia vecného bremena k časti pozemku ale aj ďalších údajov, napríklad pri zápise rozostavanej stavby alebo bytu, ktorý vznikol na základe zmluvy o výstavbe, nebude musieť predkladať príslušný geometr...
Zostáva vám 85% na dočítanie.