27.12.2018, 12:49

Po novom roku sa budú hľadať pracovníci v on-line priestore

Do hľadaní ľudí do firiem v tomto roku výrazne zasiahla legislatívna úprava ochrany osobných údajov GDPR, ktorá vyťažuje personalistov doteraz. Veľkým prelomom bolo aj zavedenie zákonnej povinnosti zverejňovať minimálnu garantovanú mzdu.

Po novom roku sa budú hľadať pracovníci v on-line priestore
Zdroj: Zdroj: Dreamstime

Fenoménom na pracovnom trhu zostávajú šedé agentúry a ich nekalé praktiky. ,,Je nesporné, že u nás stále pôsobia aj agentúry, ktoré zneužívajú medzery v legislatíve, zlú sociálnu situáciu kandidátov a ich neznalosť zákona. Pri uchádzačoch zo zahraničia sa k tomu pridáva jazyková bariéra," vysvetľuje Anna Ričányová z košického zastúpenia Graftonu. Na margo aktualizovaných podmienok zamestnávania cudzincov z tretích krajín, teda takzvaných tretiakov, dodáva: ,,Navrhovaná úprava by mala spružniť proces, ale je otázne, či štátne inštitúcie budú kapacitne zvládať spracovávanie žiadostí v stanovených lehotách."

Čo sa dialo na pracovnom trhu
Pre mnohých personalistov bol tento rok rokom znižovania nárokov na kandidátov. Zamestnávatelia a personalisti kládli dôraz na imidž firmy navonok a posilnenie externej marketingovej komunikácie. Uchádzači sa posúvajú do pozície zákazníkov. Väčšina náborárov sa mení na obchodníkov, motivátorov, koučov. Predávajú firmu kandidátovi: pozíciu, prostredie, kultúru, benefity, projekty...."

Zamestnávatelia s dobrou reputáciou a solídnymi mzdami napriek rekordne nízkej nezamestnanosti dokážu nájsť ľudí na voľné pozície relatívne rýchlo. ,,Slabé firmy však hľadajú ešte dlhšie ako v minulosti. Výnimkou nie sú pozície otvorené sedem až osem mesiacov, ba dokonca viac než rok," konkretizuje Andrej Gurín z trenčianskej pobočky Graftonu a prezrádza, v ktorých pozíciách pracovného trhu je - naopak - najväčší pretlak uchádzačov. ,,Firmy bežne dostávajú na administratívne pozície aj viac ako sto reakcií za dva až tri dni."

Kto firmám chýba

Dostatok kandidátov štandardne je aj v personalistike, obchode a zákazníckom servise. Stále chýba kvalifikovaná pracovná sila vo výrobe, je nedostatok lekárov-špecialistov a zdravotníckeho personálnu a neustále je dopyt aj po skúsených inžinieroch z odvetvia automotive a strojárenskej výroby.

Čas potrebný na vyhľadanie zamestnanca je v priemere tri až päť týždňov. "V prípade veľkých korporátnych spoločností často nie je možné skrátiť trvanie náboru. Menšie firmy reagujú pružne a pomerne rýchlo," ponúka skúsenosť z praxe Ričányová.

Pre budúci rok sa odhaduje rast miezd o šesť až osem percent. ,,Bude na to mať vplyv najmä nedostatok talentov a rýchly rast cien tovarov a predovšetkým služieb. Je predpoklad, že v prípade pretrvania tlaku na mzdy príde krajina o niekoľko výrobných firiem, ktoré sa rozhodnú opustiť náš trh.

Sociálne siete

,,Trendom pre rok 2019 bude aktuálnosť a autentickosť, priblíženie firmy a jej kultúry kandidátovi. Dosiahnuť sa to dá iba prostredníctvom sociálnych sietí, cielených kampaní a proaktívnych krokov namiesto reaktívnych. Keďže sa nábor pracovníkov presúva do online prostredia, očakáva sa väčší dôraz na meranie výsledkov a produktivity zdrojov," avizuje Ričányová.

Gurín to vidí na ubudnutie manažérskych pozícií, ale aj počtu voľných miest celkovo. ,,Očakávam postupnú stagnáciu v odvetví automotive. Odhadujem, že pod vplyvom zníženia objemu zákaziek v automobilovom priemysle budú firmy uvoľňovať pracovníkov počnúc tými zahraničnými. Myslím si, že počet voľných pozícií, ktoré budú firmy v roku 2019 obsadzovať, klesne v porovnaní s rokom 2018 minimálne o desať až pätnásť."

Ričányová v tejto súvislosti podotýka. ,,Už v druhej polovici roka sme zaznamenali stagnáciu pri pracovných pozíciách v automobilovom priemysle, mnohé spoločnosti pozastavili či uzavreli externý nábor."

Newsletter

Prihláste sa na odber noviniek zo sveta politiky, ekonomiky a biznisu.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.