16.01.2019, 00:00

10 klúčových noviniek na cestách

Doškoľovacie kurzy pre mladých pirátov ciest, povinné vytváranie záchranných uličiek či povinné zipsovanie. Tieto zmeny čakajú na vodičov. A sto eur za používanie mobilu počas jazdy. Návrh z dielne ministerstva vnútra ešte nie je v medzirezortnom pripomienkovom konaní. HN prináša 10 najdôležitejších noviniek a pokuty, ktoré sa navrhujú.

Kalendár
1. júl 2019
je termín, od ktorého by mali platiť na cestách nové pravidlá.

1. Používanie mobilov
Čo platí:
Vodič nesmie počas vedenia vozidla používať telefónny prístroj okrem telefonovania v systéme „voľné ruky“ alebo vykonávať inú obdobnú činnosť, ktorá nesúvisí s vedením vozidla. Nevzťahuje sa to pri plnení úloh vodičov ozbrojených zložiek ani hasičov, horských záchranárov, vodičov záchrannej zdravotnej služby, banskej záchrannej služby, Vojenského spravodajstva a Slovenskej informačnej služby.

Čo sa má zmeniť: Vodič nebude môcť už ani držať v ruke alebo iným spôsobom obsluhovať telefónny prístroj, ale ani iné telekomunikačné, audiovizuálne alebo obdobné zariadenie. Vodič už nebude môcť počas jazdy nastavovať ani navigáciu.


Sankcia: Horná hranica pokuty za používanie mobilov a podobných zariadení počas vedenia vozidla sa má zvýšiť z 50 na sto eur v blokovom konaní a zo sto na 200 eur v riadnom konaní.

2. Nemotorové vozidlá
Čo platí:
Nemotorovým vozidlom je prípojné vozidlo, ďalej také, ktoré sa pohybuje pomocou človeka alebo zvieraťa, samovyvažovacie vozidlo (segway) a bicykel vybavený pomocným motorom so zdvihovým objemom valcov nepresahujúcim 50 cm3 s konštrukčnou rýchlosťou neprevyšujúcou 25 km za hodinu alebo bicykel s pomocným elektrickým motorom s výkonom do 0,25 kW, ktorý sa znižuje a nakoniec preruší, keď dosiahne rýchlosť 25 km za hodinu alebo keď vodič prestane šliapať do pedálov.

Navrhuje sa: Osoba na kolobežke vybavenej pomocným motorčekom sa zaradí medzi vodičov nemotorových vozidiel. Rovnako tak ako je teraz aj cyklista na bicykli s pomocným motorom alebo na segwayi – samovyvažovacom zariadení. V súčasnosti je kolobežkár zaradený medzi chodcov, čo však podľa rezortu vnútra nezodpovedá povahe tohto dopraného prostriedku a pravidlám, ktoré sa na kolobežkárov s motorčekom vzťahujú.

3. Jazda pod vplyvom alkoholu
Čo platí:
Už tretí rok môžu cyklisti jazdiť s 0,5 promile alkoholu v krvi v zastavanom území obce a cyklotrasách. Pri pojme „zastavané územie obce“ sa odkazuje na stavebný zákon, ktorý však takéto územie určuje na účely stavebného konania.

Navrhuje sa:
Prípustné množstvo alkoholu v krvi sa nemení. Rezort vnútra však navrhuje, aby cyklisti mohli jazdiť s týmto množstvom (0,5 promile) na cyklotrasách a v obci – od tabule, ktorá vyznačuje začiatok a koniec obce. Pod tento režim majú patriť aj osoby na kolobežkách s pomocným motorčekom a na segwayoch – samovyvažovacom zariadení.

4. Zipsovanie vozidiel

Čo platí:
Pri prechádzaní z jedného jazdného pruhu do druhého je vodič povinný dať smerovku a prednosť vodičovi v pruhu, do ktorého prechádza. Tam, kde sa dva jazdné pruhy zbiehajú do jedného tak, že nie je jasné, ktorý z nich je priebežný, vodič z ľavého je povinný dať prednosť tomu, kto je v pravom jazdnom pruhu; to neplatí, ak ide o striedavé radenie (zipsovanie) upravené dopravnou značkou.

Navrhuje sa:
Striedavé radenie (zipsovanie) sa bude povinne uplatňovať nielen pri súbežnej jazde pred prekážkou cestnej premávky, ale aj pri zbiehaní jazdných pruhov. Pri súbežnej jazde bude vodič v pravom jazdnom pruhu povinný umožniť vodičovi prvého vozidla v ľavom jazdnom pruhu, ktorý dáva smerovku, že chce odbočiť vpravo, aby sa zaradil do kolóny. Je povinný dávať také znamenie o zmene smeru jazdy a pri zaraďovaní sa do kolóny nesmie ohroziť vodiča jazdiaceho v pravom jazdnom pruhu. Rovnako to bude platiť aj v prípade, keď sa jazdné pruhy zbiehajú. Ak budete v priebežnom pruhu, musíte pustiť prvého vodiča, ktorý dal smerovku, a ten pritom nesmie ohroziť vás.

5. Jazda na kruhových objazdoch

Čo platí:
Vodič, ktorý vchádza do kruhového objazdu, má prednosť v jazde, ak dopravnou značkou nie je ustanovené inak.

Navrhuje sa:
Pravidlo prednosti v jazde na kruhovom objazde sa má upraviť tak, aby jasnejšie určilo správanie sa v danom type križovatky. Podľa návrhu, ak je kruhový objazd označený značkou Kruhový objazd spolu so značkou Daj prednosť v jazde! alebo Stoj, daj prednosť v jazde, vodič v kruhovom objazde má prednosť.

6. Záchranárska ulička
Čo platí:
Vytváranie záchranárskej uličky na Slovensku nie je regulované zákonom.

Navrhuje sa:
Po vzore viacerých štátov sa to má zmeniť. Rezort vnútra navrhuje zákonom zaviesť, aby pri kolónach na diaľnici vodiči povinne vytvárali záchranársku uličku. Stalo sa, že ju vytvárali aj doteraz, najmä pri väčších dopravných nehodách aj bez zákonného príkazu. Podľa rezortu vnútra je potrebné zaviesť jednotné pravidlá vrátane postihu za zneužitie uličky vodičmi, pre ktorých nie je určená. Zneužitie sa bude trestať sankciou aj prostredníctvom objektívnej zodpovednosti.

Sankcie: pokuta 300 eur, ak neumožníte prejazd vozidlu s právom prednostnej jazdy a za zneužitie záchranárskej uličky a pokuta 99 eur za nevytvorenie záchranárskej uličky a za nezastavenie na z

Nedozvedeli ste sa všetko?

Predplaťte si jeden z troch digitálnych balíkov a získajte neobmedzený prístup k digitálnemu obsahu s ktorým vám nič neunikne.

Newsletter

Prihláste sa na odber noviniek zo sveta politiky, ekonomiky a biznisu.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.