11.02.2019, 12:09

Firmy sa v oblasti etiky posunuli výrazne vpred

Už 17. raz vyhlásila Slovenská obchodná a priemyselná komora súťaž Veľká cena SOPK, ktorá zviditeľňuje najetickejšie firmy. Prihlásiť do súťaže sa dá ešte do konca februára.

Firmy sa v oblasti etiky posunuli výrazne vpred

Je pre firmy najdôležitejšie dbať o krátkodobý zisk? Alebo je pre ne podstatný nielen zisk, ale aj férovosť voči zamestnancom a kultivovaný prístup k okolitému svetu? Mapovanie zodpovedného podnikania sa už udomácnilo aj na Slovensku. Rok čo rok, dovedna už v 16 ročníkoch, vyhodnocuje správanie firiem Slovenská obchodná a priemyselná komora, ktorá tým najlepším odovzdáva Veľkú cenu SOPK. Pod drobnohľadom hodnotiteľov sa už ocitli desiatky spoločností prihlásených do tejto podnikateľskej súťaže. Niektoré z nich dokonca aj viacnásobne.

Počty zodpovedných rastú

Podnikateľské prostredie u nás sa oproti minulosti posunulo na inú úroveň, myslí si predseda komory Peter Mihók. „Podľa mojich skúseností a poznatkov sa počet tých, ktorí vnímajú podnikanie aj z hľadiska etiky, rastie.“ V niektorých ročníkoch Veľkej ceny bol napríklad nemalý problém vtiahnuť do zápolenia najmä domáce firmy. V minulosti si preto merali sily najmä medzinárodné spoločnosti. Mihók vidí vysvetlenie v tom, že zahraničné podniky väčšinou už v domovskej krajine nabehli na systém, že ak prídu do nového prostredia, správajú sa v ňom slušne.
Pre slovenské firmy však takéto súťaženie spočiatku akoby nemalo pridanú hodnotu. „Rozhodujúce pre podnikateľov v tom čase bolo, aby firmy prežila, potom – aby dosiahla zisk a mala dobrý produkt, ktorý by vedela predať, ale etika zostávala v pozadí. No postupne sa to zmenilo.“

Zlepšovať treba všetky procesy

Jeden z vlaňajších hlavných ocenených, firma Heineken Slovensko, napríklad v čistiarni odpadových vôd hurbanovského pivovaru vyrobila za rok 2017 ako pridanú hodnotu vyše dvoch miliónov kilowatthodín elektriny. Pivovarníci tým ukázali, že udržateľný rozvoj firmy nesúvisí len s poklesom spotreby, ale aj so zvyšovaním efektívnosti všetkých procesov. Takto sa snažia vplývať aj na čo najnižší objem spotrebovanej vody a požadujú takýto prístup tiež od dodávateľov.
„V hurbanovskom pivovare zavádzame moderné technológie, ktorých cieľom je ochraňovať vodu a znížiť jej spotrebu. Od roku 2013 sme dosiahli v tomto smere pokles o päť percent,“ argumentoval pri vlaňajšom vyhodnocovaní víťazov vtedajší generálny riaditeľ firmy Odin Goedhart. K tomuto výsledku spoločnosti prispela napríklad inovácia z roku 2015 zameraná na rekuperáciu vody z plniča fľaškovacej linky.

Nastavenie firiem má rezervy

Šéf komory Mihók považuje za výrazný motivačný faktor celospoločenské nastavenie prostredia. Ak nie je nastavené eticky, negatívne to vplýva na všetko, tvrdí. Pre firmy je totiž ešte stále veľkým lákadlom zistenie, že veci sa dajú robiť aj ináč než poctivo. „Správna firma na správnom mieste v správnom čase a v správnych lobistických kruhoch nehľadí na etiku v podnikaní. Ak to spoločnosť dovoľuje, napríklad pri verejných obstarávaniach alebo pri využívaní eurofondov, tak stráca zábrany.“ Keď však aj firmy cítia, že zo strany spoločnosti sa tu stavajú nepoctivcom prekážky, podnikatelia sa posúvajú bližšie k zodpovednému správaniu.
Aj podľa výkonného riaditeľa Podnikateľskej aliancie Slovenska Petra Serinu už slovenské firmy urobili od zmeny režimov obrovský krok vpred. No rozhodne to nepovažuje za uzavretú tému, naopak, je to vec, ktorá je neustále vo vývoji, pričom naše podniky majú ešte veľké rezervy. V čom sa to prejavuje? Podľa neho sú tu firmy, ktoré sú na špičke a uvedomujú si etické hodnoty, ale na druhej strane sú iné – a nie je ich malé percento –, ktoré v zásade nechápu, prečo je dobré podnikať eticky. Či už ide o vzťah k obchodným partnerom, k vlastným zamestnancom alebo k verejnosti.

Stále je čo robiť

„Ak porovnávame stav od pádu režimu, keď sa začalo znova podnikať, s dneškom, stále sú tu aj firmy, ktoré etiku v reáli nedodržiavajú, no vedia, že by ju dodržiavať mali. Rozhodne sa však situácia vyvíja správnym smerom,“ argumentuje Serina.
Šéf aliancie vystríha, že pre firmy môže byť veľmi nešťastné ustrnutie v pozícii, keď si povedia, že veď robíme charitu, podporujeme filantropiu, dávame dve percentá, a tým je etika vybavená. S takýmto prístupom si istá časť podnikateľov celkom vystačí, nechápu, že sa to má týkať aj ich vlastnej činnosti, vzťahu k iným podnikateľom či k prostrediu – v tomto je podľa Serinu stále čo posúvať.

Fakty o Veľkej cene SOPK na rok 2018

Posledný termín na odovzdanie prihlášok: 28. február 2019
Hodnotiaca komisia: Cenu udeľuje predseda SOPK na návrh hodnotiacej komisie, ktorá je zložená zo zástupcov ministerstva financií, ministerstva hospodárstva, Finančného riaditeľstva – daňovej sekcie, Finančného riaditeľstva – colnej sekcie, Slovenskej obchodnej inšpekcie, Sekcie bánk a poisťovní pri SOPK, Hospodárskych novín a troch zástupcov z radov podnikateľov na základe stanovených podmienok a kritérií súťaže.
Odporúčanie pre uchádzačov: Subjekty budú do súťaže zaraďované na základe úplne a pravdivo vyplnenej prihlášky, ktorú treba spolu s dokumentáciou doručiť na úrad SOPK.
Adresa pre prihlášky: Slovenská obchodná a priemyselná komora, Gorkého 9, 816 03 Bratislava. Prihlášku možno doručiť aj ktorejkoľvek z ôsmich regionálnych komôr SOPK (nachádza sa v každom krajskom meste).

Denný prehľad správ emailom

Dostávajte každý deň nové informácie zo sveta politiky, ekonomiky a biznisu.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.