19.02.2019, 00:00

Pozrite sa, ako uspieť v biznise. Tu je päť tipov

Nápad je pri podnikaní síce dôležitý, ale o úspechu rozhoduje jeho realizácia.

Pozrite sa, ako uspieť v biznise. Tu je päť tipov
Zdroj: Dreamstime

Americký vizionár Michael Dell si ešte ako študent predsavzal, že bude najväčším predajcom počítačov na svete. Jeho zámer by zostal len snom, ak by nevedel, ako na to. Bol presvedčený, že nielenže musí byť schopný skladať lepšie počítače ako konkurencia, ale musí to vedieť robiť aj lacnejšie. A s dobrým biznis plánom.


Mladý Dell rozbehol svoj biznis počas prvého ročníka štúdia medicíny na Texaskej univerzite, kde zostavoval a predával počítače priateľom zo školy. Nečakal na diplom a s tisíc dolármi vo vrecku založil spoločnosť, ktorá na prelome tisícročí patrila k najnovátorskejším firmám na svete.


Zo školy odišiel, keď jeho mesačný obrat dosiahol 80-tisíc dolárov. Predával počítače priamo koncovým zákazníkom, vďaka čomu mohol ponúknuť cenu zníženú o marže predajcov. Navyše garantoval používateľom kvalitný a najmä rýchly servis počítačov, čo bolo v tom čase čosi neslýchané. Dell prepísal pravidlá podnikania v počítačovom biznise. Premyslenou stratégiou sa mu podarilo prekonať najväčších hráčov na trhu.


Neistota a riziko
Zakladateľ spoločnosti Dell Computer Corporation je príkladom, že podnikatelia, ktorí akceptujú riziko a pustia sa do podnikania, musia najmä v začiatkoch riešiť množstvo neľahkých situácií. Aj keď je Dell zosobnením amerického sna, tiež čelil neistote, či sa jeho podnikateľský zámer ujme a či si na seba dokáže zarobiť. Práve preto je dôležité mať jasnú predstavu, ako bude náš podnik fungovať počas najbližších rokov. Keď už dáme túto predstavu na papier, hovorí sa jej podnikateľský plán. Tvorba podnikateľského plánu má svoje pravidlá, ktoré by sme mali dodržať, iba vtedy sa môže objektívne ukázať, či je projekt životaschopný, respektíve poukázať na možné úskalia.

Tri typy podnikateľských plánov
– zakladateľský podnikateľský plán (podnikateľský zámer),
– strategický podnikateľský plán,
– finančný plán.

Kľúčovými časťami plánu sú:
– analýza trhu,
– podnikateľské prostredie,
– konkurencia,
– ekonomické trendy v danej oblasti.

Zakladateľský rozpočet
Samostatnú súčasť podnikateľského plánu tvorí zakladateľský rozpočet. Založenie podniku alebo jeho rozšírenie si vyžaduje mimoriadne často aj jednorazové finančné zdroje na získanie alebo rozšírenie dlhodobého majetku a potrebného krátkodobého majetku (nákup surovín, materiálu, energie, výplata miezd a iné platby do času, kým podnik získa prvé úhrady za realizovanú produkciu. Toto mimoriadne financovanie je potrebné podložiť prepočtami, pomocou ktorých sa zistia:
– predpokladané výnosy, náklady, hospodársky výsledok, prehľad finančných tokov,
– nevyhnutná výška dlhodobého a krátkodobého majetku, zdroje ich finančného krytia,
– predpokladaná výnosnosť podniku, rentabilita vlastného kapitálu.

Prepočet nie je jednorazový, ale postupne sa hľadajú možnosti zvyšovania zisku, napríklad ak prepočty poukazujú na nedostatočnú výnosnosť rôznymi cestami – cestou znižovania nákladov, rozširovaním predaja. Významnou súčasťou je zostavenie očakávaného toku peňazí, spracovanie projekcie peňažného toku.

Ujasnenie zámeru
Hneď na začiatku si treba povedať, z akého dôvodu a pre koho ideme písať podnikateľský plán. Najčastejším dôvodom je snaha presvedčiť investora alebo banku, aby poskytli svoje peniaze pre projekt. Podnikateľský plán si však môžeme spísať aj sami pre seba, aby sme si zrovnali myšlienky a ozrejmili, čo chceme dosiahnuť, aké kroky musíme podniknúť, koľko to bude stáť a či vôbec existuje dopyt po výrobkoch alebo službách, ktoré chceme ponúkať. Osobitný dôraz treba klásť na potenciálne riziká, ktorým budeme čeliť. Mať vypracovaný podnikateľský plán je dobré aj na zladenie tímu, aby všetci mali jasnú predstavu o cieľoch fir

Nedozvedeli ste sa všetko?

Predplaťte si jeden z troch digitálnych balíkov a získajte neobmedzený prístup k digitálnemu obsahu s ktorým vám nič neunikne.

Newsletter

Prihláste sa na odber noviniek zo sveta politiky, ekonomiky a biznisu.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.