26.02.2019, 00:00

Investície vhodné nielen pre biznis

Hľadať investora je pre firmy ťažké. Najmä ak padla voľba na predaj či kúpu podielu výmenou za kapitál. Chce to náročnú spoluprácu odborníkov z viacerých oblastí. Aj preto boli investície do firiem dosiaľ viac-menej doménou veľkých investorov. Dnes sa to mení.

Investície vhodné nielen pre biznis
Zdroj: Dreamstime

Crowdfunding alebo kolektívne financovanie je inovatívny spôsob, ako získať peniaze na projekty v rámci podnikateľských či neziskových aktivít. V Európe tento spôsob financovania firiem rýchlo rastie.
Od tradičných spôsobov sa líši najmä počtom finančných zdrojov. Kým pri tradičnom financovaní sa čerpajú peniaze z jedného alebo viacerých zdrojov, crowdfunding pomocou online platforiem spája záujemcov o financovanie s rozsiahlejšou komunitou investorov. Umožňuje realizátorom projektov získať potrebné prostriedky vo forme menších príspevkov od väčšieho množstva jednotlivcov.

Alternatívna forma
Získať financie na rozbeh a rozvoj firmy nie je jednoduchou úlohou. Najmä ak sa vyčerpajú vlastné zdroje a bankové úvery sú nedosiahnuteľné. Podnikateľ má v podstate dve možnosti. Dlhové financovanie alebo financovanie vlastným kapitálom. Inak povedané, môže sa pokúsiť získať externé zdroje od podnikateľských anjelov, čo je súkromný investor, alebo zo špecializovaných fondov vo forme úveru či kapitálu so vstupom do firmy.


Výhodou crowdfundingu je, že je prístupný takmer každému. Často ho vyhľadávajú aj startupy a rastúce podniky. Je síce finančnou inováciou, no často pomáha aj inováciám a rizikovým projektom. Nejde však len o alternatívnu formu získania peňazí. Veľký potenciál crowdfundingu sa skrýva práve za možnosťou budovať online komunitu, prostredníctvom ktorej sa dajú získať užitočné informácie o trhu, či priestor na oslovovanie nových zákazníkov.


Viaceré možnosti
Problém podľa odborníkov nastáva vo chvíli, keď sú pre firmu bankové pôžičky ešte nedosiahnuteľné a pre venture kapitálové fondy nie je spoločnosť dostatočne atraktívna. „Napríklad kvôli regiónu alebo pre fázu rozvoja. A to aj napriek tomu, keď má zaujímavý a potenciálne výnosný biznis,“ vysvetľuje Michal Nešpor z Crowdberry. „V takých prípadoch sa núka možnosť crowdfundingu alebo crowdinvestingu a jeho najnovšej inovácie takzvaného ekvity crowdinvestingu.“ Obe označujú skupinové financovanie, ktoré otvára podnikateľom cestu k voľným finančným zdrojom solventného obyvateľstva.


Crowdfunding je vhodný najmä pre spoločnosti, ktoré si chcú overiť komerčný potenciál svojich produktov. Oslovujú svojich budúcich zákazníkov, aby si, zjednodušene povedané, predplatili produkt a mali možnosť získať ho medzi prvými. To sa často deje v čase, keď produkt ešte nie je vyrobený alebo vyvinutý. Spoločnosti sú často v začiatkoch, či už svojej existencie alebo vývoja nového produktu. No svojím nápadom dokážu zaujať dostatočne široké publikum, ktoré im zabezpečí prvotné financovanie. Veľakrát aj bez nároku na akúkoľvek odmenu.

Prínos pre projekty
Napriek tomu, že crowdové alebo komunitné financovanie nie je u nás historicky úplnou neznámou, podobných situácií na Slovensku veľa nebolo, spomeňme aspoň „zbierku“ na zamýšľanú tatranskú rýchlodráhu Alweg, ktorá sa však nikdy nerealizovala. Popula

Nedozvedeli ste sa všetko?

Predplaťte si jeden z troch digitálnych balíkov a získajte neobmedzený prístup k digitálnemu obsahu s ktorým vám nič neunikne.

Newsletter

Prihláste sa na odber noviniek zo sveta politiky, ekonomiky a biznisu.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.