20.05.2019, 00:00

V doprave budú platiť tvrdšie pravidlá i sankcie

Používanie mobilu za volantom, tolerancia alkoholu cyklistom či doškoľovacie kurzy pre cestných pirátov. To všetko by sa malo v budúcnosti hodnotiť oveľa prísnejšie. Prinášame desať kľúčových noviniek, ktoré sa navrhujú.

V doprave budú platiť tvrdšie pravidlá i sankcie
Zdroj: TASR/ Pavol Zachar

1. Telefonovanie za volantom
Čo platí:
Vodič nesmie počas vedenia vozidla používať telefónny prístroj okrem telefonovania v systéme "voľné ruky" alebo vykonávať inú obdobnú činnosť, ktorá nesúvisí s vedením vozidla. Nevzťahuje sa to pri plnení úloh vodičov ozbrojených zložiek ani hasičov, horských záchranárov, vodičov záchrannej zdravotnej služby, banskej záchrannej služby, Vojenského spravodajstva a Slovenskej informačnej služby


Čo sa má zmeniť: Vodič nebude môcť už ani držať v ruke alebo iným spôsobom obsluhovať telefónny prístroj, ale ani iné telekomunikačné, audiovizuálne alebo obdobné zariadenia. Vodič už nebude môcť počas jazdy nastavovať ani navigáciu.


Sankcia: Horná hranica pokuty za používanie mobilov a podobných zariadení počas vedenia vozidla sa má zvýšiť z 50 na sto eur v blokovom konaní a zo sto na 200 eur v riadnom konaní.


2. Tolerancia alkoholu
Čo platí:
Už tretí rok môžu cyklisti jazdiť s 0,5 promile alkoholu v krvi v zastavanom území obce a cyklotrasách. Pri pojme zastavané územie obce sa odkazuje na stavebný zákon, ktorý však takéto územie určuje pre účely stavebného konania.


Navrhuje sa: Prípustné množstvo alkoholu v krvi sa nemení. Rezort vnútra však navrhuje, aby cyklisti mohli jazdiť s týmto množstvom, 0,5 promile, na cyklotrasách a v obci – od tabule, ktorá vyznačuje začiatok a koniec obce. Pod tento režim majú patriť aj osoby na kolobežkách s pomocným motorčekom a na segwayoch - samovyvažovacích zariadeniach.

3. Bycikle a kolobežky s motorom
Čo platí:
Nemotorovým vozidlom je prípojné vozidlo, ďalej také, ktoré sa pohybuje pomocou človeka alebo zvieraťa, samovyvažovacie vozidlo (segway) a bicykel vybavený pomocným motorom so zdvihovým objemom valcov nepresahujúcim 50 cm3 s konštrukčnou rýchlosťou neprevyšujúcou 25 km za hodinu alebo bicykel s pomocným elektrickým motorom s výkonom do 0,25 kW, ktorý sa znižuje a nakoniec preruší, keď dosiahne rýchlosť 25 km za hodinu alebo keď vodič prestane šliapať do pedálov.


Navrhuje sa: Osoba na kolobežke vybavenej pomocným motorčekom sa zaradí medzi vodičov nemotorových vozidiel. Rovnako tak ako je teraz aj cyklista na bicykli s pomocným motorom alebo na segwayi - samovyvažovacom zariadení. V súčasnosti je kolobežkár zaradený medzi chodcov, čo však podľa rezortu vnútra nezodpovedá povahe tohto dopravného prostriedku a pravidlám, ktoré sa na kolobežkárov s motorčekom vzťahujú.

4. Kruhové objazdy
Čo platí:
Vodič, ktorý vchádza na kruhový objazd má prednosť v jazde, ak dopravnou značkou nie je ustanovené inak.

Dočítajte článok teraz len za 1 cent

Newsletter

Prihláste sa na odber noviniek zo sveta politiky, ekonomiky a biznisu.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.