21.05.2019, 00:00

Na cestách má byť väčšia bezpečnosť

Navrhovaná novela zákona o cestnej premávke má priniesť pokutu sto eur len za držanie mobilu v ruke počas jazdy. Návrh je v pripomienkovom konaní. Jeho vyhodnotenie prinesie aj ďalšie novinky do pravidiel na cestách.

Rýchlostná cesta R1
Zdroj: TASR/M. Svítok

Odpovedá Jozef Drahovský, dopravný analytik

1. Mobily počas jazdy
Vodič podľa navrhovanej novely zákona o cestnej premávke nebude môcť už ani držať v ruke alebo iným spôsobom obsluhovať telefónny prístroj, ale ani iné telekomunikačné, audiovizuálne alebo obdobné zariadenie. Horná hranica pokuty za používanie mobilov a podobných zariadení počas vedenia vozidla sa má zvýšiť z 50 na sto v blokovom konaní a zo sto na dvesto eur v riadnom konaní. Používanie mobilov v systéme „voľné ruky“ má byť naďalej bez sankcie. Ako to hodnotíte?
Z bezpečnostného hľadiska je to veľmi potrebné opatrenie, lebo ak vodič drží v jednej ruke mobil a v druhej volant, tak ignoruje dávanie smeroviek a radenie rýchlosti. Na jednej strane nečakane mení smer, na druhej ide veľmi pomaly a blokuje dopravu, keďže nemá tretiu ruku na preradenie na vyššiu rýchlosť. Malo by to byť obmedzené len na ruky. Nevidím dôvod zakazovať hlasové povely.

2. Cyklisti pod vplyvom alkoholu
Cyklisti môžu jazdiť s určitým množstvom alkoholu v zastavanom území obce a na cyklotrasách. Rezort vnútra však navrhuje, aby cyklisti mohli jazdiť s týmto množstvom, 0,5 promile, na cyklotrasách a v obci, teda od tabule, ktorá vyznačuje začiatok a koniec obce. Pod tento režim majú patriť aj osoby na kolobežkách s pomocným motorčekom a na segwayoch, čiže samovyvažovacích zariadeniach. V čom spočíva táto úprava?
Ide o právne spresnenie územia, kde dané pravidlo platí.

3. Kruhový objazd
V návrhu nového zákona sa navrhovali aj nové pravidlá pri prejazde cez kruhový objazd. V čom by sa mali líšiť od aktuálnych pravidiel?
Vodič, ktorý vchádza na kruhový objazd, má prednosť v jazde, ak dopravnou značkou nie je ustanovené inak. Pravidlo prednosti v jazde na kruhovom objazde sa má upraviť tak, aby jasnejšie určilo správanie v danom type križovatky. Podľa návrhu, ak je kruhový objazd označený značkou Kruhový objazd spolu so značkou Daj prednosť v jazde! alebo Stoj, daj prednosť v jazde, vodič na kruhovom objazde má prednosť. Ide o praktickú úpravu, kde na veľmi malých kruhových objazdoch nebolo kde umiestniť v kruhovom objazde značky hlavná cesta.


4. Kontrola preukazov ZŤP
Ústredie práce, sociálnych vecí a rodiny bude polícii elektronicky zasielať aktuálne údaje o vydaných parkovacích preukazoch a polícia si bude môcť na mieste overiť pravosť dokladu. V čom má pomôcť toto opatrenie?
Ide o vzájomné poskytovanie informácií pre kontrolu oprávnenia parkovania na miestach určených pre držiteľov preukazov ťažko zdravotne postihnutej osoby a odhaľovanie podvodov s týmito preukazmi.

5. Nákladné autá a autobusy
Vodičské oprávnenie na nákladné vozidlá nad 3,5 tony sa bude môcť udeliť už v 18. roku veku a na prepravu viac ako ôsmich osôb (D a DE) už od 21. roku. Nie je takýto mladý šofér vo veľkom aute trocha rizikom?
Na to, aby mohli viesť kamión či autobus takíto mladí ľudia, bude potrebné splniť podmienku, že po špeciálnom výcviku získajú títo mladí šoféri kvalifikačnú kartu vodiča. Oprávnenie bude platiť len na našom území a v okruhu 50 kilometrov. Vodičské oprávnenie skupiny D a DE oprávňuje vodiča do 24 rokov viesť motorové vozidlá skupina DE iba vtedy, keď je jeho držiteľ zároveň držiteľom kvalifikačnej karty vodiča, a to len na našom území. Ak je zároveň aj držiteľom osvedčenia o zrýchlenej základnej kvalifikácii, oprávňuje do dovŕšenia veku 23 rokov viesť len vozidlá skupiny D a DE v pravidelnej autobusovej doprave, ak trasa autobusovej linky nepresiahne 50 kilometrov. Keď sa v minulosti skokovo zvyšoval vek na získanie predmetných oprávnení z 18 rokov na 24 rokov, vtedy zákonodarca odignoroval šesťročný výpadok nových vodičov na trhu práce.

Dočítajte článok teraz len za 1 cent

Newsletter

Prihláste sa na odber noviniek zo sveta politiky, ekonomiky a biznisu.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.