13.06.2019, 00:00

Ukončenie podnikania znamená aj zrušenie eKasy

Podnikateľ, ktorý po 1. júli prestane podnikať, pričom evidoval tržby, musí v prvom rade zrušiť používanie online alebo virtuálnej registračnej pokladnice.

Ukončenie podnikania znamená aj zrušenie eKasy
Zdroj: Dreamstime

Ak svoj biznis zavesíte na klinec, aj to má presné pravidlá. Je to preto, lebo každá pokladnica má svoj daňový kód. Keď podnikateľ prestane evidovať tržby a eKasu už nepotrebuje, musí to oznámiť daňovému úradu. Ten ho zruší. Potom je hlavnou starosťou podnikateľa už len požiadať servisnú organizáciu, ktorá je zapísaná v knihe pokladnice, aby sa postarala o všetky úkony súvisiace s ukončením jej prevádzky. Lehota, dokedy tak musí urobiť, nie je stanovená. Na portáli Finančnej správy cez katalóg formulárov si nájde elektronický formulár, ten vyplní a odošle.

Povinný postup
„Dátum, keď osoba prestala používať pokladnicu, môže uviesť aj v Žiadosti o pridelenie kódu pokladnice eKasa klient,“ vysvetľuje postup Ivana Skokanová, hovorkyňa Finančnej správy. „V tomto prípade netreba knihu pokladnice predkladať daňovému úradu. Musí mu to však písomne oznámiť do troch pracovných dní od ukončenia prevádzky. Daňový úrad zruší používanie pokladnice sám.“


Úrad ukončí používanie obidvoch pokladníc, virtuálnej či online, vtedy, ak:
– dôjde k výmazu podnikateľa z obchodného registra bez právneho nástupcu alebo z iného obdobného registra bez právneho nástupcu, prípadne, ak je nástupcom Slovenská republika,
– podnikateľ oznámi stratu, zneužitie alebo odcudzenie prihlasovacích údajov, z vlastného podnetu či z podnetu colného úradu, Finančného riaditeľstva alebo Kriminálneho úradu Finančnej správy.


Ukončenie teraz
„Ak sa podnikateľ rozhodne podnikať ešte pred prvým júlom, takisto musí zrušiť prevádzku elektronickej registračnej pokladnice,“ vysvetľuje Skokanová. „V tomto prípade servisná organizácia vyberie fiškálnu pamäť aj s elektronickými súčiastkami potrebnými na prečítanie údajov z nej a odovzdá ju podnikateľovi.

Potom zaznamená do knihy pokladnice dátum ukončenia prevádzky a sumu kumulovaného obratu evidovaného ku dňu jej ukončenia. Záznam sa potvrdí odtlačkom pečiatky, ak ju má, a podpisom fyzickej osoby, ktorá ukončila prevádzku. Vybranú fiškálnu pamäť a dátové médium, na ktorom servisná organizácia uloží kontrolné záznamy, musí podnikateľ uchovávať počas piatich rokov. Potom musí do troch dní predložiť knihu pokladnice daňovému úradu.

Dočítajte článok teraz len za 1 cent

Newsletter

Prihláste sa na odber noviniek zo sveta politiky, ekonomiky a biznisu.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.