19.06.2019, 12:16

Kybernetických rizík je čoraz viac. Dá sa pred nimi ochrániť

Pred kybernetickou šikanou či kyberkrádežami sa mnohí cítia v bezpečí, ak si kúpia antivírusové programy. Nie je to celkom tak. Pri ochrane v internetovom svete musíme byť aktívni aj my sami.

Kybernetických rizík je čoraz viac. Dá sa pred nimi ochrániť
Zdroj: Dreamstime

Pravdepodobnosť kybernetického útoku je dnes vraj vyššia než riziko klasickej dopravnej nehody. Tvrdia to odborníci napríklad v prieskume NBS. Napriek tomu si ľudia v online priestore chránia osobné údaje veľmi slabo. Na Slovensku sa podľa odborníka spoločnosti Eset vyskytuje aj ďalší fenomén – ľudia so softvérovou ochranou majú falošný pocit úplného bezpečia a sú viac ohrození novými hrozbami. Napríklad sociálnym inžinierstvom.

Strach z kyberrizika

Obeťou kybernetických rizík sa môže stať každý, kto sa pohybuje na internete či sociálnych sieťach. Inak povedané, je to riziko hroziace úplne každému. Podľa prieskumu Uniqa poisťovne majú Slováci najväčší strach zo zneužitia platobnej karty pri online nákupe. Až 65 percent ľudí sa pri použití platobnej karty obáva, že sa na internete stane obeťou podvodu. Aj napriek väčšej opatrnosti v dôsledku obáv sa ľudia stávajú obeťou najčastejšie práve pri online nakupovaní. Až tretina sporov sa týka nákupov na internete.
Oveľa menej si však uvedomujeme hrozbu odcudzenia identity, keď bez nášho vedomia cudzia osoba komunikuje na internete pod naším menom.
Takmer polovica prípadov odcudzenia identity sa týka aj získavania pôžičky či hotovosti a až 90 percent ľudí nevie, ako sa môže pri takomto útoku brániť. Silnejúci fenomén sociálnych sietí a diskusných fór zároveň spôsobil nárast tzv. kyberšikany. Ide o zasielanie urážajúcich či útočných mailov a SMS, vytváranie dehonestujúcich stránok a blogov či zverejňovanie fotiek a videí s cieľom poškodiť inú osobu.

Falošné bezpečie

Aj keď pravdepodobnosť kybernetického rizika môžeme znížiť opatrným prístupom či softvérovou ochranou, úplná ochrana je nemožná. „Dokonca paradoxne tento prístup môže často viesť k falošnému pocitu úplného bezpečia, čo sa prejavuje napríklad v trochu laxnejšom postoji voči aktuálnym hrozbám, akými je napríklad sociálne inžinierstvo,“ vysvetľuje Peter Stančík, špecialista na digitálnu bezpečnosť zo spoločnosti Eset. Pri tejto hrozbe sa útočník snaží oklamať užívateľa a napadnutie zariadenia je len nástrojom na zber informácií. Často sa útočníkom pod rôznymi zámienkami podarí dosiahnuť, aby používateľ vypol svoje zabezpečenie, otvoril priložený súbor či klikol na dôveryhodne vyzerajúci link, za ktorým sa má skrývať „dôležitý” obsah.
„Bezpečnostný softvér je schopný chrániť ľudí pred dôsledkami ich rozhodnutí len do istej miery,“ dodáva Stančík. Práve tu začína mať význam poistenie kybernetických rizík.

Ponuka poisťovní
Poistenie kybernetických rizík ponúka na Slovensku už viacero poisťovní. Spoločným znakom je, že ide o pripoistenie k poisteniu domácnosti. Rozdiely sú však v pokrytých rizikách. „Kvalitné kyberpoistenie by malo chrániť nielen pred zneužitím údajov pri elektronických platbách, ale pomôcť aj pri krádeži virtuálnej identity a poškodení online povesti,“ hovorí o kľúčových parametroch Marián Búlik, finančný analytik OVB Allfinanz Slovensko.
------------------------------------

V službách pri kyberpoistení by malo byť zahrnutých 5 krízových situácií

1. Útoky v rámci elektronických platieb: ak sa človek stane obeťou podvodníkov na internete, poisťovňa zabezpečuje kompletnú asistenciu pre nápravu, hradí škody klienta v súvislosti s podvodnou transakciou, ako aj náklady na súdne konanie a zabezpečuje právne zastúpenie
2. Krádež virtuálnej identity: pri zneužití osobných údajov na podvodné získanie pôžičky či hotovosti má poistený nárok na právne zastúpenie, úhradu nákladov na súdne konanie, úhradu vzniknutých škôd a nákladov na vydanie nových dokladov. Ochrana sa v tomto prípade týka mena a priezviska, adresy, dokladu totožnosti, vodičského preukazu, telefónneho čísla, emailu, IP adresy, hesla a IBAN.
3. Poškodenie dobrého mena: ak sa človek stane obeťou kyberšikany, poisťovňa zabezpečuje tzv. cleaning, teda odstránenie nepravdivých a poškodzujúcich informácií na internete, alebo tzv. flooding, teda vytlačenie takýchto informácií z predných miest vyhľadávačov. Človek má tiež nárok na právne zastupovanie a úhradu súvisiacich nákladov.
4. Riziko nákupu cez internet: v prípade sporu s e-shopom vypláca poisťovňa náhradu za nedoručený, poškodený alebo nekompletný tovar a úhradu priamo vzniknutých škôd. Poistený tiež má nárok na právne zastupovanie.
5. Non stop asistencia: asistencia je kľúčová, keďže zabezpečuje najmä právne poradenstvo vo forme neobmedzenej linky právnych informácií a aktívnu pomoc špecialistov pre danú oblasť na riešenie konkrétnych prípadov.

Denný prehľad správ emailom

Dostávajte každý deň nové informácie zo sveta politiky, ekonomiky a biznisu.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.