28.08.2019, 00:00

Elektrické kolobežky sa zjednotia s cyklistami

Kedy cyklistickú prilbu áno, kedy nie. Ako nazerať na kolobežky s motorčekmi a bez nich. Prečo sa koridor pre cyklistov zmení na ochranný pruh. Tieto a ďalšie prvky súvisiace s prepravou na zariadeniach, ktoré majú menej než štyri kolesá, rozoberá aj dôvodová správa k návrhu zákona o cestnej premávke. Vyberáme z nej najzaujímavejšie novinky.

Elektrické kolobežky sa zjednotia s cyklistami
Zdroj: Reuters

ČÍSLO:
15 rokov
pre cyklistov od tohto veku po novom nebude povinné nosiť prilbu mimo obce. V súčasnosti je to pre nich povinné. Chránenie hlavy prilbou bude len na zodpovednosti danej osoby.

V praxi pribúda na našich cestách množstvo nových druhov „vozidiel“. Aj takých, ktoré by sme ešte v nedávnej minulosti vozidlami vôbec nenazvali. Tieto zariadenia sú však vybavené čoraz sofistikovanejšími prístrojmi a technológiami. Ide o najrôznejšie motorizované kolobežky, segwaye, jednoduché či zložitejšie skejtbordy na elektrický pohon. Tento fenomén nenecháva bokom ani chystaný zákon o cestných pravidlách. Mimoriadna pozornosť sa venuje napríklad aj jazde v kruhovom objazde

Kolobežky s motorčekmi sú ako autá
V praxi pribúda množstvo rôznych kolobežiek s pomocnými motorčekmi, ktoré sú svojou konštrukciou a parametrami porovnateľné s motocyklami. Pritom však osoba jazdiaca na takejto kolobežke je podľa dnešných paragrafov platných v cestnej premávke v skutočnosti chodcom, nemá teda povinnosti vodiča, ako ich má napríklad cyklista. A v tom je práve problém. Argumentuje sa tým aj v dôvodovej správe k návrhu spomínaného zákona. „Osoby pohybujúce sa na kolobežke s pomocným motorčekom, keďže sú dnes chodcami, jazdia po chodníkoch a ohrozujú ostatných chodcov,“ píše sa v dôvodovej správe.

Zároveň – podľa nej – vznikajú aj dopravné nehody, pri ktorých sú účastníkmi ľudia pohybujúci sa na kolobežke s pomocným motorčekom. V praxi však v prípade ich zrážky s iným chodcom sa takáto udalosť v cestnej premávke podľa platného zákona nepovažuje za dopravnú nehodu, čo podľa expertov nie je správne. Na takúto osobu pohybujúcu sa na motorizovanej kolobežke sa zároveň neuplatňujú ani povinnosti vodiča súvisiace s požitím alkoholu alebo inej návykovej látky pred jazdou či počas nej.


Z uvedeného dôvodu sa navrhuje jasné označenie osoby, ktorá sa pohybuje na kolobežke s pomocným motorčekom, ako vodič nemotorového vozidla. Oproti tomu osoba pohybujúca sa na kolobežke bez motorčeka sa bude aj naďalej v rámci zákona o cestnej premávke považovať za chodca.

Nosenie prilby bude na vašom zvážení
Navrhuje sa vypustiť povinnosť nosenia prilby mimo obce pre cyklistov starších ako 15 rokov; pra

Nenechajte sa obmedzovať

Tento článok je exkluzívnym obsahom Hospodárskych novín. Pokiaľ chcete získať neobmedzený prístup k digitálnemu obsahu hnonline.sk, predplaťte si jeden z troch digitálnych balíkov.

Tento článok ste dočítali vďaka tomu, že ste predplatiteľom Hospodárskych novín. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.

Denný prehľad správ emailom

Dostávajte každý deň nové informácie zo sveta politiky, ekonomiky a biznisu.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.