28.08.2019, 00:00

Elektrické kolobežky sa zjednotia s cyklistami

Kedy cyklistickú prilbu áno, kedy nie. Ako nazerať na kolobežky s motorčekmi a bez nich. Prečo sa koridor pre cyklistov zmení na ochranný pruh. Tieto a ďalšie prvky súvisiace s prepravou na zariadeniach, ktoré majú menej než štyri kolesá, rozoberá aj dôvodová správa k návrhu zákona o cestnej premávke. Vyberáme z nej najzaujímavejšie novinky.

Elektrické kolobežky sa zjednotia s cyklistami
Zdroj: Reuters

ČÍSLO:
15 rokov
pre cyklistov od tohto veku po novom nebude povinné nosiť prilbu mimo obce. V súčasnosti je to pre nich povinné. Chránenie hlavy prilbou bude len na zodpovednosti danej osoby.

V praxi pribúda na našich cestách množstvo nových druhov „vozidiel“. Aj takých, ktoré by sme ešte v nedávnej minulosti vozidlami vôbec nenazvali. Tieto zariadenia sú však vybavené čoraz sofistikovanejšími prístrojmi a technológiami. Ide o najrôznejšie motorizované kolobežky, segwaye, jednoduché či zložitejšie skejtbordy na elektrický pohon. Tento fenomén nenecháva bokom ani chystaný zákon o cestných pravidlách. Mimoriadna pozornosť sa venuje napríklad aj jazde v kruhovom objazde

Kolobežky s motorčekmi sú ako autá
V praxi pribúda množstvo rôznych kolobežiek s pomocnými motorčekmi, ktoré sú svojou konštrukciou a parametrami porovnateľné s motocyklami. Pritom však osoba jazdiaca na takejto kolobežke je podľa dnešných paragrafov platných v cestnej premávke v skutočnosti chodcom, nemá teda povinnosti vodiča, ako ich má napríklad cyklista. A v tom je práve problém. Argumentuje sa tým aj v dôvodovej správe k návrhu spomínaného zákona. „Osoby pohybujúce sa na kolobežke s pomocným motorčekom, keďže sú dnes chodcami, jazdia po chodníkoch a ohrozujú ostatných chodcov,“ píše sa v dôvodovej správe.

Zároveň – podľa nej – vznikajú aj dopravné nehody, pri ktorých sú účastníkmi ľudia pohybujúci sa na kolobežke s pomocným motorčekom. V praxi však v prípade ich zrážky s iným chodcom sa takáto udalosť v cestnej premávke podľa platného zákona nepovažuje za dopravnú nehodu, čo podľa expertov nie je správne. Na takúto osobu pohybujúcu sa na motorizovanej kolobežke sa zároveň neuplatňujú ani povinnosti vodiča súvisiace s požitím alkoholu alebo inej návykovej látky pred jazdou či počas nej.


Z uvedeného dôvodu sa navrhuje jasné označenie osoby, ktorá sa pohybuje na kolobežke s pomocným motorčekom, ako vodič nemotorového vozidla. Oproti tomu osoba pohybujúca sa na kolobežke bez motorčeka sa bude aj naďalej v rámci zákona o cestnej premávke považovať za chodca.

Nosenie prilby bude na vašom zvážení
Navrhuje sa vypustiť povinnosť nosenia prilby mimo obce pre cyklistov starších ako 15 rokov; pra

89% zľava na digitálne predplatné.

Aj vďaka novembru 1989 môžeme slobodne písať a preto vám dávame zľavu 89% na digitálne predplatné. #slobodaniejesamozrejmost

Tento článok ste dočítali vďaka tomu, že ste predplatiteľom Hospodárskych novín. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.

Denný prehľad správ emailom

Dostávajte každý deň nové informácie zo sveta politiky, ekonomiky a biznisu.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.