20.03.2012, 00:00

UPS sa doťahuje na lídra trhu

Americká zásielková spoločnosť United Parcel Service (UPS) je opäť o krok ďalej v boji proti najväčšiemu prepravcovi na svete, DHL. Pohltením menšieho konkurenta TNT Express sa jej totiž otvára cesta k výraznejšiemu posilneniu pozícií v Európe. "Pre tento druh rozvoja je kompletné prevzatie najlepší spôsob," vysvetľuje analytik Cyrrus Ondřej Moravanský. Akvizícia TNT Express je pre UPS najväčšou v jeho histórii.

Snaha vyrovnať sa
Analytik Peter Kosťov z Postal Consulting hovorí, že akvizícia za 5,16 miliardy eur sa plánovala už dlhší čas. "Cieľom bolo najmä vytvoriť silnú spoločnosť na globálnom trhu. Pozícia holandskej TNT je v Európe pomerne silná," dopĺňa. TNT Expres je druhým najväčším prepravcom v Európe hneď po spomínanom DHL. "Práve DHL predstavuje najväčšiu konkurenciu pre obe spoločnosti," hovorí Moravanský. "Teraz s prevzatou TNT bude mať približne rovnaký trhový podiel ako majoritný Deutsche Post (DHL)." Ako však pripomína, príjmy TNT klesajú, lebo slabá globálna ekonomika spôsobuje, že zákazníci hľadajú lacnejšie formy doručovania. "Stretáva sa so silnou konkurenciou na hlavných trasách, s recesiou v Európe a tiež s problémami v Brazílii."

Bitka o jednotku
Podľa tlačovej správy oboch firiem sa UPS stane globálnym doručovateľským lídrom s ročným ziskom až 45 miliárd eur. Akvizíciou chcú firmy navyše ušetriť až 440 miliónov eur ročne. Analytici však tvrdia, že hoci UPS je veľký hráč, rozhodne nie je najväčší. "Vo svete je okrem DHL ešte minimálne jeden veľký hráč, a síce FedEx," upozorňuje Moravanský. Nevylučuje však, že UPS sa podarí naplniť svoj cieľ. "V Európe bude mať UPS po prevzatí trhový podiel asi 17 percent, čo je približne rovnako, ako má DHL," dodal.

DHL však pre agentúru AP uviedla, že Európska komisia by mala tento obchod preskúmať. Podľa analytikov by to však samotnú transakciu nemalo ohroziť. "Nepredpokladám, že by získaný trhový podiel antimonopolným úradom prekážal, je však možné, že UPS sa bude musieť zbaviť niektorých majetkov," vysvetľuje analytik Cyrrus. Obe spoločnosti sa odmietli vyjadriť k tomu, či budú šetriť aj rušením pobočiek, alebo nie, ani či bude mať akvizícia vplyv na ceny služieb.

U nás číslo dva
UPS má podľa vlastných slov ambície rásť najmä na rozvíjajúcich sa trhoch, na ktorých doteraz operovala práve TNT, a síce v Číne, Indii a Brazílii. Avšak netají sa ani tým, že jej cieľom je upevniť pozície v krajinách Európy, hlavne vo Veľkej Británii, Francúzsku, v Nemecku a Holandsku.

Na Slovensku je UPS trhovou dvojkou, hneď po Slovenskej pošte. TNT má u nás iba malý podiel, za UPS je práve nemecká DHL. Akvizíciou sa teda posilní pozícia UPS aj na slovenskom trhu.

TNT Express vznikla oddelením od holandskej pošty, ktorá sa z pôvodného názvu TNT a premenovala na PostNL. Pošta má ešte stále majoritný, takmer tretinový podiel v TNT.

Newsletter

Prihláste sa na odber noviniek zo sveta politiky, ekonomiky a biznisu.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.