Test najvhodnejšej
|
12,3 metrabrzdil vodič z rýchlosti 50 km/h v teniskách. Tie sa ukázali ako ideálna obuv. |
|
12,9 metrapotreboval obutý v turistických topánkach. Sú ťažké a majú hlboký dezén. |
13,5 metraprešiel od šliapnutia na brzdu vodič v lyžiarkach. Je to úplne nevhodná obuv. |
14,2 metrabrzdila vodiča v lodičkách. Opätok a otvorená topánka = chyba. |
14,7 metrapotreboval vodič bez topánok. Chodidlo býva vlhké a kĺže z pedálov. |
15,8 metrabrzdil v lakovkách. Majú dlhú špičku a klzkú podrážku. |
16 metrovbrzdil vodič v žabkách. Skĺzavajú z nohy a rolujú sa pod pedálom. |
Experti zo spoločnosti ÚAMK – českého poskytovateľa asistenčných služieb vodičom vyskúšali, aký vplyv majú rôzne druhy obuvi na dĺžku brzdnej dráhy. „Ideálna je športová obuv. Je pevná a nemala by byť takpovediac ťažká. Odporúčame napríklad tenisky s pevnou pätou a mäkkou podrážkou,“ vysvetľuje Igor Sirota z ÚAMK.
Keď mal vodič obuté športové topánky, zastavil pri testoch auto idúce 50 kilometrovou rýchlosťou asi po 12 metroch od stlačenia brzdového pedála. V takzvaných žabkách však k zastaveniu vozidla potreboval o celá štyri metre viac. Noha sa mu z nich vyšmykla a na pedál stupil len špičkou chodidla. Pri tejto rýchlosti ide síce len o pár metrov, ale ak by napríklad potreboval zastaviť pred priechodom pre chodcov, malo by to katastrofálne následky. Z testu vyplynulo, že nevhodné sú i pánske lakovky či dámske lodičky. Preto bude lepšie, keď sa pri ceste z oslavy radšej pred šoférovaním prezujete.
Ako sa testovalo?
Test sa konal na cvičisku ÚAMK v Prahe. Úlohou testovacieho jazdca bolo na čo najkratšej dráhe zastaviť auto Škoda Octacia idúce rýchlosťou 50 km/h. Na nohách postupne vystriedal rôzne druhy obuvi – od tenisiek až po jazdu naboso.
Zdroj: idnes.cz, ÚAMK