26.04.2014, 17:00

Na dosiahnutie cieľov stačí aj jeden drep navyše

Máte veľké ciele a ste tvrdohlaví? Motivujte sa jednoduchým spôsobom. Takým, až vám to bude pripadať smiešne.

Vysoko cieľavedomí ľudia sú, čo sa týka v zmenách zvykov a správania, na tom najhoršie. Aspoň to hovorí poradca a tréner produktivity Tiago Forte. Dôvodom je najmä ambiciózne nasadenie pre splnenie vlastných úloh či vyriešenie problémov. “Ľudia najlepšie pracujú pod tlakom, vo veľmi dôležitých situáciách a najmä keď im deadline klope na dvere. Podľa štúdií však v takýchto situáciách podávame najlepšie výkony,” hovorí Forte. Čo sa však stane v prípade, ak si chceme navyknúť na nový zvyk či zmeniť správanie? “Vytvorte si modelové hraničné situácie,” odporúča Forte.

Jednoduchým veciam nepoviete nie

Na nedávnej prednáške o behaviorálnej vede hovoril Forte o tom, ako na zvyky, ktoré sa časom zautomatizujú. Povezdme napríklad, že vaším cieľom je čítať a vedieť čo najviac noviniek o vašom odbore. V praxi to znamená prečítať denne aspoň dva relevantné články. Namiesto takéhoto “sľubovania” by ste si však ciele mali definovať inak, napríklad takto: “Prečítam si všetky články, ktoré som si archivoval” alebo “Každý večer budem čítať najmenej hodinu.”

“Vznikne tak situácia, v ktorej A) je zlyhanie pravdepodobné a B) je zlyhanie veľmi, veľmi zničujúce,” vysvetľuje Forte. Existuje však jednoduché a v skutočnosti smiešne riešenie. “Urobte zo svojho zvyku niečo veľmi jednoduché, aby ste nemohli odporovať,” odporúča. “Malo by to byť naozaj tak jednoduché, až to bude vtipné.” Napríklad ak chcete začať cvičiť, definujte si svoj cieľ takto: každý deň urobte napríklad o jeden drep viac. Začnete jedným, na druhý deň urobíte dva, na tretí tri a skôr, než sa nazdáte, ich urobíte viac ako 50.

Donúťte hrdosť

Choďte do toho, pretože je to najmenej bolestná verzia toho, ako dosiahnuť ciele či úlohy. A pre tých, ktorí neveria, Forte odkazuje dôvody, prečo to naozaj funguje. Prvým z nich je, že aj malý krok, ktorý urobíte, vytvára pohyb. Váš mozog má tendenciu urobiť automaticky aj ďalší a ďalší krok, takže budete čochvíľa kráčať. Druhým dôvodom je vaša hrdosť. V skutočnosti existuje len malá šanca, že si dáte veľkú prestávku. “Je tu určitá úroveň, pri ktorej nebudete chcieť robiť veci jednoduchšie. A to len preto, že nechcete stratiť svoju hrdosť,” uzatvára Forte.

Zdroj: Inc.com

Snímky: Innovativelyorganized.com; Itbdigital.com

Denný prehľad správ emailom

Dostávajte každý deň nové informácie zo sveta politiky, ekonomiky a biznisu.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.