StoryEditor

O autobusových linkách by mali rozhodovať ľudia a trh a nie politici

11.01.2015, 16:00
Autor:
turtur
Poslanec Miroslav Beblavý považuje za nelogické, že o diaľkových autobusových linkách rozhodujú samosprávne kraje. Chce to zmeniť novelou zákona.

     Poslanec Národnej rady Miroslav Beblavý (nezaradený) chce zmeniť pravidlá, ktorými sa udeľujú licencie na diaľkové autobusové linky. Parlamentu predložil návrh novely zákona o cestnej doprave. Reagoval tým na problémy, ktoré má s udelením licencie na linku medzi Bratislavou a Banskou Bystricou český dopravca RegioJet.

Súčasný zákon podľa Beblavého umožňuje vyšším územným celkom ľubovoľne dávať či odmietať licencie dopravcom. A to aj takým, ktorí spĺňajú všetky podmienky. „Považujem to za nesprávne aj za nezmyselné," zdôraznil poslanec. Podľa neho by mali iba ľudia, súťaž a konkurencia rozhodovať o tom, kto má prevádzkovať diaľkovú autobusovú dopravu a nie úradníci a politici vrátane samosprávnych krajov.

„Nechávať krajom voľnú úvahu v tom, koho pustia alebo nepustia do diaľkovej dopravy, keď ju nefinancujú a nemajú za ňu ani reálnu zodpovednosť, je podľa nás nelogické," povedal Beblavý. V novele preto navrhuje dve zmeny.
Prvou je to, že licencia na diaľkovú autobusovú dopravu sa po splnení podmienok stáva nárokovateľnou.
Druhou zmenou je vypustenie bodu zo zákona, ktorý umožňuje krajom voľnú úvahu pri tom, ako licenciu udelia.


MINIROZHOVOR    

 Miroslavovi Beblavému sme v tejto veci dali dve otázky. Týkajú sa kompetencií samosprávnych krajov v oblasti hromadnej dopravy.
Tu sú jeho odpovede.

Prečo by samosprávne kraje nemali rozhodovať, alebo mať aspoň právo vyjadrovať sa k autobusovým linkám na svojom území, keďže autobusy tiež amortizujú cesty, zhoršujú emisiami životné prostredie, zvyšujú hustotu dopravy a tým aj riziko dopravných nehôd? 
V porovnaní s individuálnou automobilovou dopravou autobusy menej amortizuju cesty (1 autobus = 20 až 50 áut). To isté sa týka emisií, hustoty dopravy či nehôd. Ale to len tak pre poriadok. Podla tejto logiky (našej logiky - pozn. HN) by mali kraje povoľovať akúkoľvek významnejšiu spoločenskú či ekonomickú aktivitu na svojom uzemí, čomu nerozumiem. Hromadnú dopravu - železničnú aj autobusovú - by sme mali podporovať, pretože je vo verejnom zaujme a minimalizovať regulačné zásahy, ktoré im stoja v ceste. 

A čo kraje, v ktorých prevádzkovatelia autobusových liniek neplatia dane?  (Hoci dane po novom rozdeľuje krajom vláda). Prečo by im mali kraje automaticky povoliť pravidelné linky? 
Vašu otázku považujem za absurdnú. Diaľkové autobusy primárne jazdia po diaľniciach, rýchlostných cestách a cestách I. triedy, ktoré kraje nemajú tak či tak na starosti. Ale bez ohľadu na to, daň z motorových vozidiel nemá žiadnu spojitosť s tým, či je vo verejnom záujme podporovať hromadnú dopravu, respektíve jej aspoň nestáť v ceste.

01 - Modified: 2007-02-12 11:00:00 - Feat.: 0 - Title: Začína sa prvý proces o ekologickej katastrofe
01 - Modified: 2024-02-06 08:27:24 - Feat.: - Title: Kritická situácia. Slovenská autobusová doprava Poprad bojuje s nedostatkom vodičov, žiada o pomoc mestá 02 - Modified: 2024-01-27 10:30:55 - Feat.: - Title: Jamrichová určite má šancu preraziť. Je dravá, vysoká a dobre aj podáva, pripomína mi Kvitovú, tvrdí expert 03 - Modified: 2023-11-04 23:00:00 - Feat.: - Title: Politika postavená na anekdotách 04 - Modified: 2023-10-16 11:12:46 - Feat.: - Title: Mohol svet vyzerať inak? Jedného z prvých komerčných výrobcov solárnych panelov uniesli a prinútili ho zrušiť svoj projekt 05 - Modified: 2023-10-09 11:33:44 - Feat.: - Title: Rodinné SUV od Renaultu je na Slovensku. Koľko stojí veľký konkurent Škody Kodiaq?
menuLevel = 1, menuRoute = prakticke-hn, menuAlias = prakticke-hn, menuRouteLevel0 = prakticke-hn, homepage = false
19. apríl 2024 06:55